Pass & registrering med härkomstkrångel

mian1

Trådstartare
Pass & registrering med härkomstkrångel

Snälla den som kan, red ut åt mig.

Vad händer om hingstägaren vägrar att kännas vid betäckning/avkomma och därmed också vägrar att lämna ett betäckningsbevis (ej godkänd hingst)? Om hingsten ej är blodtypad och inte längre finns för DNA-test?
Kan hästen då registreras som "av okänt ursprung" trots att föräldrarna egentligen är kända? Eller ska den registreras i mammans register då hon är blodtypad?
Och varför är "efter ej godkända föräldrar" 1500:- dyrare att registrera än "av okänt ursprung"?

Re: Pass & registrering med härkomstkrångel

Om härstamningen är känd men inte godkänd blir det extrajobb att kolla upp att det verkligen stämmer, därav extrakostnaden (och för att avskräcka buskavel kan jag tänka). Skriver man "okänd" blir det ju inget merjobb...

Vad är det för ras förresten? Jag reggade en 7 åring som var olagligt "gjord" utan problem för någon part.

Det är en korsning, köpt för 3000:-
Hingstägaren vill inte kännas vid hästen, jag struntar i vilket, men hingstens rasförening vill ha henne registrerad :confused:

Det är ju faktiskt DIN häst. Vad rasföreningen tycker behöver du ju inte bry dig om. Vill DE ta striden med hingstägaren får de ju göra det om nu det är så viktigt.

Kan hingstägaren tvingas att lämna ett betäckningsbevis eller är det enbart upp till hingstägarens goda vilja? Hingstägaren är ju inte misstänkt för något brott eftersom den olagliga betäckningen är preskriberad sedan länge.

Jag vill veta alla fakta för att slippa vidare problem. DE verkar vilja ta en fortsatt strid, men för mig hade det varit skönt att veta vad som gäller. Finns det inget att stida för så kan jag ju lika gärna regga min häst som okänd redan nu.

Det är ju faktiskt ord mot ord... går det att BEVISA att det är den hingsten som är pappa, dvs får man gå och ta blod/DNA-prov utan ägarens tillstånd?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Avel Som rubriken lyder.. Jag förlorade min första egna uppfödning i början av sommaren som är efter min själsfrände, min bästa vän.. Hon...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Dutchess
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·
Avel Undrar om en hingst som ej har lämnat så många avkommor i Sverige kan ha en negativ inverkan på avkommornas BLUP? För att förklara...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 218
Senast: Flippeti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar