Fråga om BLUP

Sv: Fråga om BLUP

Jag hittar 14 avkommor efter Sir Caletto som är visade (av hans sammanlagt 47 ASVH-reggade avkommor), så det fattas bara en enda visad avkomma för att hans blup skulle blivit officiellt. Hans låga blup är alltså inte speciellt osäkert jämfört med många andra hingstar. Genom Caletto I (Cor de la Bryere) och Sandro (Sacramento Song xx) har han dessutom rätt så många andra släktingar som räknas med i hans blup. Jag ser inget inget konstigt i att han har ett lågt blup, de avkommor som visats har i de flesta fall fått klass II eller lägre (hittade 2 eller 3 diplomhästar och i stort sett ingen klass I tror jag om jag inte minns fel). Hittade dessutom två som hade placering i medelsvår hoppning, men den ena av dem hade en mamma som har placeringar i svår hoppning, så det var ju inget avelsframsteg som skett där.

Såg ditt svar nu, lägger till lite..
Vet inte om han är "elit" i något förbund (han är väl godkänd i flera?). Han själv verkar mest ha gått hunterklasser, förutom att han kvalade till bundeschampionat som unghäst (typ som att kvala till vårt Breeders). De avkommor som jag hittar vid en googling verkar också användas som hunterhästar (dvs tävlas inte i några höga klasser i hoppning). Baserat på den ytterst begränsade infon så skulle jag inte tro att han är elitpremierad, men jag VET inte och har inte kollat upp det.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om BLUP

Nej, det låter ju som något av ett stolpskott avelsmässigt, stammen till trots. Men om jag minns rätt fick han väl inte själv så bra poäng på hoppningen heller, inte för att vara i första hand hoppstammad i alla fall?
 
Sv: Fråga om BLUP

Han fick 6 6 av testryttarna i hoppning på ASVHs bruksprov. Han blev bästa hopphäst på sitt tyska bruksprov. Enligt blup.se
 
Sv: Fråga om BLUP

Okej! Får vara glad över att jag har en fin avkomma av honom hemma iallafall:) Sen hade det ju såklart varit bättre om BLUP-indexet varit bättre om hon ska in i avelsboxen i framtiden. Tur att meriterna på hennes möderne finns dokumenterat dessutom. Min sto både hoppar och rör sig bra. De filmer jag hittade på Sir Caletto var väl inte jätteimponerande, då föredrar jag min egen men hon har väl antagligen fått en hel del från sitt möderne också som sagt :)
 
Sv: Fråga om BLUP

Så här står det på blup.se

Officiella BLUP-index ges till följande grupper av hästar:

Hingstar med minst 15 bedömda avkommor vid treårstest och/eller kvalitetsbedömning.
Ston med minst en bedömd avkomma vid treårstest eller kvalitetsbedömning eller minst en tävlad avkomma. Dessutom får ston som själva blivit bedömda eller tävlat officiella index.

Men jag vet exempel på hästar som inte fått indexet "outat" på blup.se trots att de borde fått officiellt index, och det motsatta. Men det beror väl på att de gjort fel, för alla ston har inte sina index ute på blup.se. Så, ja, det finns ovisade ston utan avkommor som får sitt blup utlagt. Jag tycker att det är "orättvist" att stonas blup visas och att det dras stora växlar på deras index när hingstarnas blup inte offentliggörs förens de är rimligt "säkra".
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om BLUP

Jag vet inte riktigt, men nog känns hans index ganska osäkert? Båda anfäderna som nämns är relativt gamla med få visade avkommor så de tillför ingen direkt säkerhet till index och statistik på bara fjorton visade avkommor kan ge ett stort fel. I och för sig så känner jag inte att jag har något riktigt grepp över modellen så jag är kanske inte riktigt rätt person att göra den bedömningen.
 
Sv: Fråga om BLUP

Han fick 6 6 av testryttarna i hoppning på ASVHs bruksprov. Han blev bästa hopphäst på sitt tyska bruksprov. Enligt blup.se

Ja och 9-9 av dressyrryttarna såg jag nu:o Då kanske jag gör helt rätt i att sadla om och satsa på dressyr med min häst då och det förklarar kanske också vart hon fått sin fina trav ifrån :angel:
 
Sv: Fråga om BLUP

Jag tror att alla som har mamma + pappa med officiellt index får ett preliminärt (ston),]
Jo, så kan det säkert vara. För har man både mammans och pappans index så är det ju ändå inte så svårt att räkna ut avkommans index :angel: Däremot så vill de kanske inte lägga ut index på ovisade ston där pappans index fortfarande är "hemligt" eftersom det då är lätt att räkna ut hingstens index. De (ASVH) uppger ju iaf själva att det bara är ston som är visade, tävlade eller har visade/tävlade avkommor som får sitt index utlagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om BLUP

Ja, det klart att indexet blir mycket säkrare om hingsten har 200 visade avkommor, men jag menade att det finns många hingstar med ett officiellt index som bara har några få fler visade avkommor än vad Sir Caletto har, så hans index är säkert för att vara inofficiellt. Tänk på att hans avkommors avkommor också räknas med i blup. Alla Cor de la Bryere-släktingar (som vi har ganska gott om i Sverige via bland annat Cortez...) räknas också med (dvs inte bara avkommor utan barnbarn, kusiner osv).
 
Sv: Fråga om BLUP

Kanske, men det känns som att dessa sidosläktingar (kusiner osv.) även om de ingår i modellen inte har så stor påverkan. Cortez ligger väl dessutom högt i blup-index på hopp och ändå har Sir Caletto ett index på låga 77. Men jag säger inte emot det du skrivit, du kan mycket väl ha helt rätt. Fastän jag är ganska bekant med liknande matematiska modeller så flyter det hela runt tycker jag, väldigt svårt att få fram något mer precist om hur det fungerar.
 
Sv: Fråga om BLUP

Jo, kusiners resultat påverkar naturligtvis en individs index mindre än vad ett helsyskons resultat påverkar. Men många bra eller dåliga kusiner kan ju också ge en fingervisning :D Att Cortez och andra släktingar har ett högt index stödjer ju bara tesen att Sir Caletto inte har varit så bra i sin nedärvning, iaf inte på de svenska stona, han borde ha gått in med ett skapligt "grund-blup" när han togs in till Sverige eftersom det grundindexet bara baserades på de släktingar som redan hade ett blupindex. Om han betäckte många ston med bra blup och det sedan blev avkommor som gick sämre än vad stona förväntas lämna (och har lämnat med andra hingstar) så åker ju hingstens blup ner.
 
Sv: Fråga om BLUP

Kan också visa på hur osäkert det är att göra statistik på ett litet material. Sir Calletto blev tydligen såld av Paul Schockemohle till USA redan året efter han godkändes i Sverige, hade han fortsatt verka i aveln här kanske resultat och index sett helt annorlunda ut.
 
Sv: Fråga om BLUP

Statistik på litet material är alltid osäkert, men Sir Calettos index är i alla fall bra mycket säkrare är de allra, allra flesta stons index. Hur många ston har 14 visade avkommor? Och hur många ston har 47 avkommor där alla ston kan producera barnbarn som kan visas/tävla? Så, ja, Sir Calettos index är osäkert, men det är ganska säkert jämfört med en del andra hingstars index och framförallt väldigt säkert jämfört med stonas index :)
 
Sv: Fråga om BLUP

Om vi bara hade den information som blup baseras på så så skulle jag instämma, men lägger man till det vi ytterligare vet om om hingsten så verkar det preliminära indexet för lågt. Med god härstamning, mycket god förmåga som individ och tidigt exporterad till USA där han fortfarande verkar i aveln så känns ett hoppindex i klass med de allra sämsta hingstarna på dressyrsidan inte rimligt. Ungefär så ser jag på det.
 
Sv: Fråga om BLUP

Antalet exporter av swb är ju inte skyhög precis så att de skulle påverka enormt mkt är ju bara i undantagsfall, är ju sällan det exporteras hästar som inte gjort någonting här hemma eller har framstående syskon tex då ser ju dessa till att blupet håller sig hyffsat relevant med sina resultat.
När det kommer till tävlingsresultat i utlandet så räknas de med där hästen tävlat med svensk ryttare, det gäller bara för hästägaren att rapportera in dessa till ridsportsförbundet så hamnar de i databasen och kommer med på blup.

Det finns en del uppfödare som är duktiga på att exportera.

Ser jag på mitt ena sto så är fick hennes mormorsmor en avkomma -en dotter som i sin tur är mor till tre döttrar.

Dessa fyra ston dvs mormor samt mamman och hennes systrar har än så länge bla tre avkommor som är exporterade och som gått GP i sina hemländer. Dessa resultat finns inte registrerade i Sverige då de var unga när de lämnade landet. Självklart är det tävlingsresultat som påverkar en sån liten klick ston. De har totalt fått 38 avkommor tillsammans varav 8 av dem är yngre än 10 år.
 

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 965
Senast: sinpol
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 447
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 438
Senast: EoG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp