Fråga om BLUP

Sv: Fråga om BLUP

Så är det med alla hästars blup, dvs all info finns inte med. Vissa individer drabbas mycket hårdare än andra (vissa individer kan tjäna på det). Jag vet inte så mycket om denna specifika hingsten eftersom jag aldrig haft något direkt intresse av honom, men just de sakerna som du tar upp (god härstamning, mycket god förmåga som individ och tidigt exporterad till USA där han fortfarande verkar i aveln) har ju delvis redan tagits med i blup (härstamningen) samt det han har åstadkommit själv och genom sina avkommor här i Sverige. Att bli exporterad till USA och att vara i avel i många år har väl egentligen ingenting med hans förärvningsförmåga att göra och ska ju inte bidra till högre blupindex. Han har inte speciellt bra tävlingsmeriter heller så att han har mycket god förmåga som individ har han ju inte heller visat här i Sverige iaf. Iaf inte om han inte har fler meriter inom högre klasser i hoppning än det som framkommit här. Att vara en bra hunterhäst är inget som ASVH har med i sitt avelsmål, snarare tvärtom när det gäller vissa egenskaper.
 

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 965
Senast: sinpol
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 447
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 438
Senast: EoG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp