Pass/Papper - Hur?

nexxa

Trådstartare
Nu kommer mina knäppa frågor som vanligt :angel:

Om man har ett hblsto och betäcker henne med ett fbl som enbart är godkänd för galoppavel, "vad får jag för papper då "? Får jag visa fölet sedan som vanligt hbl gällande tex 3års osv?

Tackar i förhand för svaren :bow:

Sv: Pass/Papper - Hur?

Hos ASVH kommer fölet få grå papper och bara få vara med på treårs utom tävlan i mån av plats.
Det kommer att räknas som häst av halvblods typ med ej kvalificerad härstamning

Tack för era svar! :bow:

Finns det någon sida man kan läsa mer på angående det här med vilken färg passet får samt raskoder?

Om ens eget sto visar sig vara "riktigt bra" är det då oklokt att ex. välja fblhingsten framför tex. någon som nobel?

Jag trodde att det var raskod 54 för grå papper? Eller när få dom det?

Syrrans häst har grå papper och raskod 54 (e:Falleur 762 ue:Elizar 614), där mormors far var en ej kvalificerad hingst och mormors mor var okänd.

(Ursäkta lite trådkapning. :o )

Det beror på vilken ras hästen anses ha. Är pappa, morfar och mormorsfar av raser som är godkända av ASVH blir det raskod 04.

Det ser ut som att din syrras häst borde ha raskod 04 eftersom den icke godkände hingsten var renrasigt halvblod. Det finns andra hästar med honom till mormorsfar som fått raskod 04:confused:

Reglerna har ändrats under årens lopp, hästens mamma har raskod 04 och vita papper, vilket jag tycker att din syrras häst borde ha.

Jag trodde att det var raskod 54 för grå papper? Eller när få dom det?

Syrrans häst har grå papper och raskod 54 (e:Falleur 762 ue:Elizar 614), där mormors far var en ej kvalificerad hingst och mormors mor var okänd.

(Ursäkta lite trådkapning. :o )

Samma sak som vi diskuterade häromdagen i annan tråd det är det jag fetmarkerat i texten ovan som är orsak till raskod 54. Iom att en häst i stamtavlan är okänd så vet man inte att enbart gdk raser finns i hästen = räknas som korsning kod 54. Stona räknas lika mkt som hingstarna när det avgör rastillhörighet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 912
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 510
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 935
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10