Pass i datasystemet.

caradan

Trådstartare
Varför finns inte passet och allt innehåll i det i ett datasystem istället så hade man inte behövt ha med sig det och passa på det hela tiden?
Hade ju underlättat massor på tävlingar eller?
 
Sv: Pass i datasystemet.

Att det inte finns där är väl för att det är en unik ID-handling som ska följa hästen hela livet överallt, även på andra ställen än tävlingar och där det inte finns datorer.
 
Men egentligen är det ju onödigt när hästen är chippad. Att man ska behöva släpa med sig passet överallt menar jag. Självklart ska det finnas fysiskt hos ägaren också.
 
Varför finns inte passet och allt innehåll i det i ett datasystem istället så hade man inte behövt ha med sig det och passa på det hela tiden?
Hade ju underlättat massor på tävlingar eller?

Suck. Ny utformning på forum, hittar inte hur jag svarar utan citat.

Som Masse skrivit: passet är en ID-handling. Det ska förvaras tillsammans med hästen.
Det ska förvaras med hästen när den är hemma i stallet, när den är på tävling eller när den reser.

Eller ska alla ha en chip-läsare med sig?

Dessutom är inte alla hästar chipmärkta och då blir det ju knepigt förstås.
 
Suck. Ny utformning på forum, hittar inte hur jag svarar utan citat.

Som Masse skrivit: passet är en ID-handling. Det ska förvaras tillsammans med hästen.
Det ska förvaras med hästen när den är hemma i stallet, när den är på tävling eller när den reser.

Eller ska alla ha en chip-läsare med sig?

Dessutom är inte alla hästar chipmärkta och då blir det ju knepigt förstås.

Dom som inte är chippade får väl ha passet med sig. Och varför ska "alla" ha en chipläsare och kunna kolla hästen? "Alla" har väl inget intresse av det. De som har anledning att kolla hästar kan väl ha chipläsare.
 
Tyvärr är det så att många hästägare inte har klart för sig vad passet är tillför och vilka regler som gäller. Visst på en tävlingsplats kan det funka med att det ligger i en databas, funkar ju till och med, med FEI-pass (som inte är ett godkänt pass enligt passreglerna utan bara en tävlingshandling).
Men funkar ju inte databas under tiden hästen transporteras till och från tävlingen. Passet ska ju alltid vara med hästen vid alla transporter. Anledningen är till stor del att om det händer något under transporten ska man dels kunna säkerställa identiteten på hästen men också att en veterinär kan föra in behandlingar m m som kan behöva göras. Till och med att om det är riktigt illa kan föra in att hästen är avlivad.

Om alla hästägare varit insatt i de regler som gäller för transport av djur inom EU, så hade man också sett hur enkelt det är med häst och hästpass i förhållande till andra djur. Där måste man anmäla varför, var ifrån, vart, vilket fordon o s v inför varje transport.
 
Det finns en hel massa föreningar som registrerar hästar och de är knappast intresserade av att ge upp den rätten för att t ex Jordbruksverket ska ha en gemensam databas för alla svenska hästar. Passen ska dessutom fungera i hela Europa, så om man bestämde sig för ett sådant alternativ skulle det knappast bli en svensk databas.
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 840
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 272
Senast: Habina
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
576
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Fick igår ta bort min älskade ponny efter 16 år tillsammans pga. Ålderdom & att hon hade väldigt lite tänder kvar, och därav hade svårt...
Svar
6
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp