Parvagn till shetland

Sv: Parvagn till shetland

Absolut! men är inte sådana "engineered" för luftgummidäck. Jag tycker att hästvagnars konstruktion måste ses över innan man "bara" byta ut hjulen. Det är min åsikte att min parvagn är stabilare med hårdgummi kladda hjul - kan har fel, förstås, som vanligt :confused:

Det beror väl på lite vad man ska köra. På grusvägar är väl luftpumpade gummihjul oslagbara! Men de kan ju inte användas på tex maratontävling. Tyvärr går det ju inte ha en massa olika vagnar bara för att passa allt så vi kör med vår tävlingsvagn längs grusvägarna men visst hade man önskat sig lite kjukare fjädring ibland!:d

Vi har luftpumpade hjul på våra maratonvagnar, på ponny och kallblod får man ha det i alla klasser.

Men smaken är ju olika, det är många som gillar hårdgummihjul bättre så det finns väl inga "rätt och fel" :)

I Elit klasser är det tillåtet med luftgummihjul endast för enbet ponny. I lättare klasser är det tillåtet men för vår del så känns det så mycket säkrare så vi är så nöjda med vår vagn. Vi körde med luftgummihjul i maraton till vår B-ponny och i lättare klasser i början till våra nordsvenskar men vår nuvarande vagn känns betydligt stadigare men fjädringen har ju också stor betydelse och även hela vagnens konstruktion. Men visst är smaken olika men det är lite svårt att få en uppfattning innan man har fått prova lite olika vagnar.

ja, du har ju faktiskt rätt om Elit (det är tom bara enbet A-ponny som får ha lufthjul). Är det nytt för i år? Jag var så säker på att det var ok för ponny och kallblod där.

Innan fick man bara ha gummihjul i lätta klasser för (kallblod och) häst och i MSV var du tvungen att ha riktiga "maratonhjul". För oss spelar det ingen roll. Senast i går på Gåsaracet fick vi bekräftelse att vår vagn funkar och vi hade god nytta av vår vändkransbroms där.
Av de kompisar som vi har som tävlar i maraton så har alla som gått över från luftgummihjul till hårda hjul blivit positivt överraskade vilken skillnad det är. Men som sagt innan ska man inte tävla finns det ju ingen mening att köpa en optimal maratonvagn som tex Tidaholms Extreme. En vanlig träningsvagn med luftgummihjul kan man ju luffa runt en maratonbana också ;)

Liknande trådar

Kultur Jag söker klipp i filmer och serier där kvinnan/kvinnor sexualiseras till min undervisning. Jag har försökt att googla, men hittar inget...
2
Svar
36
· Visningar
1 830
Senast: Lenita
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
481
Senast: ameo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Fritid Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott, och Livrustkammaren har jag redan...
2
Svar
39
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka