Parvagn till shetland

Sv: Parvagn till shetland

Är det bra vagnar? Jag har hittat en begagnad sådan som jag är lite sugen på, men jag har bara sett den på bild.

Har du några vagnar som passar till shettispar?

Jag har en importvagn från Tidaholmsvagnar, modellen kallas 354, den är för A-B-ponny, vikt 235 kg. Jag tycker den är jättefin att köra (men har inget annat att jämföra med). Även denna har låg kuskbock, men med en hemmabygd kuskkil på blev det finfint! HAr inga färska bilder,men här är en länk (hoppas jag)

http://norran.se/noje/bilderochvimmel/article145904.ece

Det står i TR-bilagan, jag tror det är 90 kg för A-ponny par, 225 kg för B-ponny par. Jag har inte sett någon nackdel med vikten, men jag har bara tävlat lätt klass. Hästarna på bilderna är 93 cm o 106 cm, det var den lilla som gjorde jobbet, finns en bild i länken på när han bär sin parkompis (som tyckte det var lite onödigt att gå ner i geggan) genom vattenhindret ...Men det är klart i kuperade hinder måste ju kilona spela roll.

Fina bilder och fina ekipage. Ja ni verkade ha väldigt "lätta" hinder utan tung grus eller uppkörd lera. Har ni alltid så fina hinder? Här nere i söder är det otast tung grus eller lera och gyttja i vattenhinder :grin: och trångt mellan hinderdelarna. Synd att det är så långt till Skellefteå ;)

Ja vi har alltid fina och trevliga tävlingar, välkomna upp! Visst är det en bit hit, lika långt som det är för oss till Skåne;) Men varför inte en Norrlandssemester med häst, först Villvattskampen och sedan går det alltid att hitta någon stans att hysa in sig och hästarna till SHR. Då hinner man både tävla och se Västerbotten! Och vill man kan man köpa ett anläggningskort i Villvattnet och njuta lite extra av Storåkerns hästarena!

Ja ni imponerar genom att ta er till Skåne :) Och vi har tänkt tanken på att åka norrut men jag tror inte våra hästar uppskattar det, tyvärr. Men semester i Norrland låter faktiskt lockande!

Visst är det en bit hit, lika långt som det är för oss till Skåne;)

Är du riktigt säker på det :rofl:

Men jag skulle hellre åka norrut till fina banorna i västerbotten än att åka till skånes ler-träsk igen... Det var inte enbart den lååååånga resan som gör att jag aldrig mer kommer åka till Flyinge.

För att återgå till trådämnet så har jag nu skaffat en parvagn från Bakker, importerad från Polen. Den ska väga ca 175 kg. Vi valde en lite större vagn än vad vi kanske gjort om vi enbart kört shettisar, eftersom vi använder samma till att köra våran stora häst i enbet.

Och minst 150 kg är det om man ska tävla något annat än lokal klass (samma vikt som för enbet häst)

paret.jpg

Pris?

Är det nån som vet någon trevlig vagn /försäljare av vagn där man kan få tag i en vagn där man kan byta ut skacklar mot parstång?

Jag kör shettis nu, men funderar på att köra in min c ponny, då skulle det vara grejt om man fick tag i en vagn som både kunde användas till shettispar eller c/d ponny antingen enbet eller par..

Vad kostar en sån vagn?

våran vagn är just en sån. Vi har skaklar som funkar till våran stora häst och så parstång till småttingarna.

Även Tidaholmsvagnen som jag la in bild på i början av tråden har skaklar som funkar till större ponny. Jag tror att det går att ordna till de flesta vagnar.

Vi köpte våran vagn genom hon som har den här annonsen, de importerar en hel del vagnar främst från holland. Kolla om inte de kan hjälpa dig!
*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

Frågar man mig säger jag definitivt luftpumpade! Enda alternativet på hala vintervägar... Sen gillar jag de bättre i övrigt också.

Du får ju argumentera för din sak Skulla ;)

Anna_: Vi har ingen vinter här nere :)

Kör som sagt i stort sett uteslutande på grusvägar, men det låter som en bra egenskap. Har luftpumpade på min Roslagsrockard och det är jag nöjd med.

Pumpade går mjukare på grusvägar också.

Det är ju många som tycker att hårdgummihjul är bättre, men jag tillhör inte dem. Det finns ju inte bara en anledning till att det är luftpumpade hjul på bilar/cyklar/motorcyklar etc :angel:

Liknande trådar

Kultur Jag söker klipp i filmer och serier där kvinnan/kvinnor sexualiseras till min undervisning. Jag har försökt att googla, men hittar inget...
2
Svar
36
· Visningar
1 830
Senast: Lenita
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
481
Senast: ameo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Fritid Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott, och Livrustkammaren har jag redan...
2
Svar
39
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka