Partömsfråga

Asa_S

Trådstartare
Korstöm, partöm, handtöm - vad är vad? Korstöm och handtöm ingår i sele, alla tre finns att köpa och idag går det naturligtvis inte att få tag i någon att fråga ;)

Jag ska köra par både framför vagn och bruks, och måste ha längre tömmar för brukskörningen. Vad köper jag, någon som är insatt?

Sv: Partömsfråga

Partöm och körstöm är egentligen samma sak, men lite uppdelat kan väl säga att korstöm är de delar som går i kors, dvs partömmen förutom handstycket. Handstycket är den del av selen du håller i, och den har två spännen i ändarna där du fäster korstömmen. Partömmen ser ut som två Y, YY om man lägger ut den på marken. Det vänstra Y:ets högra del fäster på högerhästens vänstra sida och tvärtom. Rörigt? Ja det är jättesvårt att förklara med ord!

:bow:

Då var det som jag misstänkte, konstigt bara att det inte framgår av texten...

Partömmen består ju av två tömmar egentligen, en som går till den ena hästen och den andra delen, som är något längre-kallas sticktöm, som " sicker iväg" till den andra hästens insida.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 997
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar