parrot mouth !!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nystet
  • Startdatum Startdatum
N

nystet

Hej
jag har nu efter noga övervägt och längtan fått ett sto föl!
Allt gick bra ...MEN:föl stoet har ett enormt överbett!!!! lr parrot mouth som det heter. Hon ser ut som en tapir...
detta var ju ett problem, hon kunde inte dia själv först så jag fick mjölka ur stoet och nappa i henne, varannan timme, men sen kom hon på själv, vetrinären som undersökte henne var mkt tveksam men tyckte ändå att hon var för frisk för att ta bort. hon hade ju nu lärt sig dia, så ha is i magen... ok tänkte jag....Så får vi se vad som händer. Kanske det blir bättre eller sämre kanske lika... det kan bara tiden avgöra hur det växer.
Nu till nästa problem: jag tycker ju att om man inte kan full försäkra en häst så är den inte värd hela levande föl avgiften , så jag inledde en disskution men avels stationen.Pratar om hur det ev kommer att bli och att jag mkt väl vet att det kan komma från båda lr bara ändå. jag ville kanske ha ett uppskov på ca ett år för och se om hon lever då med den missbildningen lr ej.Och är allt ok betala hela levande föl avgigten.
men de tycker att de har levererat och jag ska betala full avgift.
har dessutom talat med 3 st olika vetrinärer som håller på min sida och oxå en häst jurist.
Vill veta har nån annan liknande erfarenheter?????

Vill tillägga att hingsten fortfarande står för tappning 3 dar iveckan och det står inget på hans sida om detta!!!

Ha de / Nystet

Sv: parrot mouth !!!

Menar du att det är hingstägarens fel att du fick ett föl med parrot mouth? Det är inte alls säkert att det är ärftligt i alla fall.

Det behöver inte vara ärftligt och om det är det är det ju inget som säger att det behöver komma från hingsten, det kan ju lika gärna vara från ditt sto.

Nej det menar jag inte bara. men jag menar att det finns en risk, mitt sto kommer inte att gå i avel efter detta, det tycker jag är min skyldighet. jag menar att om jag tagit bort fölet direkt hade det inte vart nån sak , men jag måste kanske ta bort henne senare ändå om det blir sämre ....
det enda jag ville var att få en disskution.

nej så klart , it takes two to tango.. alla får ta sitt ansvar tycker jag. mitt sto ska inte gå i avel mer efter detta.

Men du kan ju inte hävda att hingsten ska tas ur aveln för att den är fader till EN fölunge med parrot mouth?? Det är ju absurt.

Skulle jag betäcka så skulle väl jag vilja veta....
så jag har möjlighrt att välja....

Det är bara att betala och se glad ut,hingsten kan ju inte lastas för ditt föls problem,då skulle ju alla som får ett felaktigt föl kunna skita i betalningen.
Ex:Jag fick en hingst unge som dog i år,sett med din filosofi så skulle jag då klaga dubbelt upp,hingst och vara så stor så den satt fast............:eek::idea:

Du hade väl fölet foster/fölförsäkrat ? Och hästar med det felet kan leva utmärkt behöver bara tandvård oftare för att slipa ner framtänderna i överkäken.

Ja det är väl trol. det.
men enl vetr. så vet man inte hur det kommer att bli. Bästa fall bara mer tandvård, sämsta fall avlivning om inte under käken följer med i växten . En häst som inte kan mala maten har det mkt svårt att tillgodo se sig.

Fast maten mals ju inne i hästens mun och inte på framtänderna.

Mitt ex har ett fullblod som har ett stort överbett. Han har vunnit massor med galopptävlingar och det har aldrig varit något problem med hans mun, trots att det skiljer en hel del mellan över och underkäken.

Jag tycker inte att du ska måla fan på väggen än, det kan faktiskt växa till sig och bli bra!

Va bra att det funkar för er.
Som jag skrev så oroar jag mig för att under käken inte ska följa med i växten , då blir det ett glapp i kind tänderna åt alla håll, där maten mals....
Jag hoppas ju att allt ska gå bra,hon är ju ett charm troll med en otolig mentalitet och levnads glädje.
Men det är lätt att måla faan ...

tiläggas ska att över bettet är nu drygt 2 cm . men att kind tänderna just nu ligger okej...

Jag har ett sto som har ett stort överbett, minst på tre cm om inte mer. Hon är nu 7 år gammal och har inte några större problem med det. Det enda som behövs är en tandläkarkontroll om året och extra stödfodring på vintern ute i hagen.
Hon är dessutom ett avelssto och har fram tills i år fått två föl. Inget av dessa fölen har ärvt hennes överbett, inte ens en antydan till det.

Allvarligt, går det alltså inte att fullförsäkra pga överbett?

Jag tycker inte att det på något vis går att lasta hingstägaren för denna missbildning. Om man skulle resonera som du så skulle hingstägaren hållas ansvarig för alla benställningar som inte är hundra. För vem vet om fölet inte kommer att få problem inom ett år med sådana problem? Och varför i hela fridens namn skulle hingstägaren ha informationsplikt om detta? Ska det då också stå om alla korta senor och veka kotor som fölen fötts med?

Du har fått ett friskt piggt föl och det är det du betalar för i levandefölavgiften.

För ett par år sedan var det en artikelserie om Wild Wilma i Ridsport. Hon föddes med "wry nose-syndrom". Alltså hela mulen var vriden på henne. Denna opererades och fungerar så vitt jag vet som ridhäst. Har mycket svårt att tänka mig att ägaren i det fallet inte betalade levandefölavgift pga missbildningen.

Sticker ut hakan och tycker att du borde tänka över om du verkligen ska hålla på med avel. För sånt här händer. Hela tiden. Det går inte att förutsäga om fölen har missbildningar eller vad sjutton som tittar ut när det väl är dags.

Senast ändrad:

Ja du, hårda ord....föl tar jag nog aldrig igen , det var nåt jag skulle göra en gång i livet.... så avel håller jag inte på med.
Det finns undantag i försäkringar för sånt ja.
och som jag sagt tidigare så hoppas jag ju att det går bra och LASTAR inte bara hingst ägaren för detta.

Kringla:
Guud va bra!!
det lättar ju mitt hjärta att höra.
Jag håller mina tummar för min lilla..
Men enl vetr som jag vart i kontakt med säger att man inte ska avla på sådana defekter.

Senast ändrad av en moderator:

Sen vet man ju inte om det "bara" är en föl unge med defekter. För det verkar ju inte vara så att det skall dokumenteras...

Betala får du nog göra. Jag fick en fölunge med kraftig senkontraktur i fjol. Vi höll på och kämpade med honom under 8v, men fick tas bort. Hingsten han var efter får stora hingstföl så därför betäckte vi med en annan hingst i fjol så svaret på denna kommer om ett par veckor. Förhoppningsvis kommer det ett friskt föl, men blir det ett till så kommer den att avlivas och sen stoet kasseras för avel.

Troligen var orsaken till senkontrakturen hypofysär gigantism, men det är inte något vi kommer att få veta. Förhoppningsvis var det en tillfällighet att det blev denna defekten.

(Denna fölunge kostade 45000 att få fram, behandla, operera och avliva)

ja,det har aldrig var tal på att jag skulle "skita" i att betala lr så , men kan kanske tycka att full avgift för missbildn inte är rimligt.
Tråkigt med dina erfarenheter, hoppas att det går bra i år då.
Att ha häst lr att ta föl är ingen billig grej det är inget nytt.

Jag tycker inte att du har någon som helst anledning att inte betala levandeföl avgiften. Däremot tycker jag att det kan vara på sin plats att informera hingstägaren om att ditt föl har denna deffekt, så att de vet det. Sedan om du beslutar att ditt sto inte ska vara i avel något mer är ju också ett bra beslut tycker jag.

Självklart kan deffekter vara ärftliga men de allra flesta sker nog spontant. Tex så vet jag ett föl till förrutom Wild Wilma e. Warstiner som hade samma deffekt men det betyder ju INTE att han nedärver det utan det är antagligen bara en slump.

Sedan tycker jag nog inte att 2 cm är något ofantligt överbett och har du pratat med försäkringsbolaget om hur du kan färsäkra ungen?

Vore kul att se en bild på fölet.

Liknande trådar

T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31