parrot mouth !!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nystet
  • Startdatum Startdatum
Sv: parrot mouth !!!

Jag tycker att det ska nu stå på hans sida lr info att han lämnat en defekt. Eftersom det verkar som alla på detta forum INTE tror att det kan vara äftligt( kan då komma från stoet med lr bara i den komb lr ändå...)
Så kan det ju inte va så farligt att dokumentera det. Och det är alltså inte gjort.
Hade jag vetskapen om att 1 av 10 hingstar lämnat ett missbildat/defekt avkomma trots att risken är mkt liten att det skulle hända igen , så skulle jag välja bort den .
Vad skulle du göra?

Enl vetrinärer så är 2 cm enormt. jag har ju aldrig sett sånt överbett förr så det är ju stort...
Hon är försäkrad med reservationer ....

För det första så är det inte du själv som avgör om det går att fullförsäkra fölet utan det är den representant ifrån det försäkringsbolag du har, som kommer ut och tittar på ditt föl och avgör det.
Så det är det första du skall göra är att försäkra stofölet.

Och sedan ger du henne den tid hon behöver, allt ser värre ut när dom är små.

Och självklart så måste du betala din fölavgift.

Du verkar rätt säker på att defekten kommer från hingsten fast det lika gärna kan vara spontant eller komma från stoet.

Ibland händer sådana här saker, det är bara så, du verkar ganska bitter på hingstägaren som definitivt inte har någon skuld i det här.

Du verkar tycka att alla djur som har lämnat en defekt avkomma ska tas ur avel? Då skulle det nog inte bli många individer kvar eftersom de flesta missbildningar av den här typen är spontana. Jag skulle tro att de flesta SWB hingstar som har många betäckningar har lämnat något föl med missbildning utan att för den skull behöva rapportera detta.

Om du talar om för hingsägaren vad som har hänt så har du gjort ditt jobb sedan är det upp till hingstägaren att ta ställning och antagligen kommer de välja att inte göra någonting, vilket är fullt förståligt.

Visst finns det ärftliga deffekter men man ska nog vara väldigt försiktig med att skuldbelägga hingsten eftersom de flesta missbildningar är spontan (som sagt).

Det är ju jättetråkigt för dig med ditt föl, men det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Flera här har ju sagt att de känner till hästar med liknade defekt som har fungerat utmärkt, du får helt enkelt vänt óch se eller avliva fölet.

Självklart ska du betala hela levande fölavgiften - och det direkt.

Missbildningar är tyvärr sådant som kan hända och som man får ta.
Och om det inte tros vara ärftligt så ser jag ingen anledning till varför de skulle lägga ut det på sin hemsida - risken är bara att stoägare skräms bort från en, vad jag antar, bra hingst helt i onödan.

Mitt föl föddes med överbett. Dock inte så stort som 2 cm. Nu är hon snart 1 år och det är borta. Det kan alltså rätta till sig (även om det antagligen inte kommer räta till sig helt hos din.

Om amn ska ta alla hingstar som lämnat en defekt avkomma ur avel, då får man nog ta varenda en ur avel... Tycker inte du ska tjafsa med hingstägaren överhuvudtaget. Blir bara pinsamt.

Ja , åter igen så skulbelägger jag inte hingsten , stoet har lika mkt del i detta.Det är jag helt på det klara. Och jag vet att sånt kan hända ,men står fast vid att föräldra djur som lämnar nån defekt skall man noga överväga om de ska fortsätta att gå i avel.
Och så klart är fölet undersökt och tittad på!!
Och det är väl klart att jag betalar föl avgiften , det har ju inget val på ändå, fast jag tycker att full avgift är orimlig!

tack för alla inlägg!

Förrut vet jag att defekter som bettfel skulle rapporteras in.
Har själv råkat ut för föl med bettfel. Upptäckte av en slump att de flesta svarta föl som hade samma pappa fick ett underbett, ödet el ärftligt?

Betala, rapportera till hingstägaren och kolla upp om du ska rapportera detta vidare. På mina svarta föl så växte underbettet sakta men säkert bort med tiden, håller tummarna för att din fölis också korrigerar sitt bett med åldern.

Men det du inte förstår, som många redan påpekat, är att det inte alls behöver ha med föräldrarna att göra.
Mutationer kan slå till utan att det är nåns "fel". Bara blir så ibland.

Jo då , det skrevs i tidigare inägg idag med av mig. Att bara kan bli så...det vet jag med....
jag hoppas på att det ska gå vägen.

Ja , åter igen så skulbelägger jag inte hingsten , stoet har lika mkt del i detta.Det är jag helt på det klara. Och jag vet att sånt kan hända ,men står fast vid att föräldra djur som lämnar nån defekt skall man noga överväga om de ska fortsätta att gå i avel.
Och så klart är fölet undersökt och tittad på!!
Och det är väl klart att jag betalar föl avgiften , det har ju inget val på ändå, fast jag tycker att full avgift är orimlig!

tack för alla inlägg!

Alltså jag förstår inte hur du tänker? Det är inte hingstens fel, men du skulle inte behöva betala fullt till hingstägaren. Hur tänker du då?

Av ren nyfikenhet måste jag fråga vilken hingst det egentligen handlar om?

Och har försäkringsbolaget direkt sagt till dig att den inte går att försäkra fullt? eller du bara antar att så är fallet?

Liknande trådar

T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka