parning avgift osv.

Zizzy

Trådstartare
vad är rimlig som parnings avgift och levande kattunge avgift?
har kollat runt och hört mig för, men iochmed att jag är nybörjare så vet jag inte riktigt vad somär rimligt.
Jag har två bengaler som jag vill para, en, tja så fort jag hittar en lämplig hane, och den andra i vinter.
givetvis ska ju hanen kompementera honan på hennes brister,men ändå, kan en han katts ägare kräva hutlösa summor, även att han inte har så många fina avkommor?

tre! som jag ringt till vll ha parnings avgift ? 3500:- per levande kattunge. är inte det lite och ta i?
jag som är newbeginner vill ju inte sälja kattungarna dyrt (de kommer nog i slutändan vara mer värda än vad jag säljer dem för) men måste man gå så mycket back på redan första kullen?

Som alla vet är det ju inte gratis att föda upp en kull, men man vill ju iallfall kunna gå plus minus noll...

en är champion, den andra skall avels värderas.(häst språk hehe) (hatar att åka bil och tycker inte om att gå på utställning)

någon som kan svara på om jag blir totalt lurad eller att det verkligen är värt det?
hanarna jag har tittat på har inte så mycket i bagaget heller..

Sv: parning avgift osv.

Som alla vet är det ju inte gratis att föda upp en kull, men man vill ju iallfall kunna gå plus minus noll...
Att gå plus/minus noll är nog inget du ska räkna med, får du problem som gör att vet behöver göra mer än att vacc och vetbesikta så har du nog spräckt budgeten på en gång.

När min hanne användes i avel så var priset det samma som för en kattunge, oavsett hur många ungar det blev i kullen.

okej, men tex, min ocikatt hona är testad för felv/fiv och hennes parning kommer vara betydligt billigare..
jag vill åtminstonde inte gå back.
om det kostar en kattunge a´8000 kan jag gå med på utan problem, men 3500*4 blir mycket..

ok, missuppfatatde vad du svarade, ja givetvis är jag medveten om att OM någon blir dålig så är budgeten spräckt. Men OM alla är friska, så vill jag åtmindtode kunna gå plus minus noll.. altså inte tjäna på det, utan få fram friska, vackra bebisar. :love:

jag har en bra budget, så det är igentligen inga problem.. men ändå..
jag vill ju ändå inte gå back, för det är väl ändå inte poängen? för då skulle väl ingen hålla på alls?
Visst, man kan ha en jävla otur att både första och andra kullen blir sjuka på ett eller annat sätt, men tredje och fjärde kullen går bra, och man kan klättra uppåt på katt kontot. (altså, INTE mina pengar. katternas.)

Prata med andra som föder upp bengaler, kolla vad dom betalar och tar betalt för parningar. Sen skulle jag hellre betala mer för en importerad hane som ska användas lite i avel än en svenskfödd som använts mer, speciellt eftesom bengalen är en liten ras i sverige.

Kattavel bör väl ses som en hobby i sverige och i likhet med de flesta hobbys så är det vanligare att man går minus än plus...

Prata med andra som föder upp bengaler, kolla vad dom betalar och tar betalt för parningar. Sen skulle jag hellre betala mer för en importerad hane som ska användas lite i avel än en svenskfödd som använts mer, speciellt eftesom bengalen är en liten ras i sverige.

Kattavel bör väl ses som en hobby i sverige och i likhet med de flesta hobbys så är det vanligare att man går minus än plus...

Men om man inte har så mycket kontakter?
Hur gå man då?
Jo givetvis skulle jag betala mer för en importerad hane. Funderar själv på att ta in en själv, men vet inte om mina honor är tillräkligt fina för att användas till det.
(har släkt i usa, så helt omöjligt är det inte.. )
JO, jag vet att det är en hobby, men ändå så hoppas man ju att man inte ska gå allför mycket back. En industri lön ger inte så mycket, tyvärr. Visst, jag har en buffert, men hopps att jag inte behöver använda den.. Då de pengarna kan gå till bättre saker i framtiden.
Jag har ju även hundar som kostar, och man vet ju aldrig vad som kan hända.

Du får helt enkelt börja knyta kontakter. Prata med folk på alla utställningar du kan ta dig till, gå på rasringens aktiviteter mm. Nätet är ett bra ställe att knyta kontakter också, man behöver inte alltid träffa folk irl.

Bengalen är ju tyvärr en ras som ligger på en i mina ögon "onödigt" hög prisnivå både parningsmässigt och försäljningsmässig. Jag som äger den enda hanen av sin ras i hela Sverige (och dessutom testar för mer än många bengaluppfödare) tar inte ens hälften av den parningsavgiften...

Med kontakter kanske du kan få tag på en ung hane som inte tillhör någon etablerad uppfödare, det är ofta ett bra val :)

Jag får väl helt enkelt leta vidare....
och hoppas att jag hittar en vettig hane till ett någolunda rimligt pris..

Jag har ingen aning om vad bengaler ligger på i pris, men hoppas du får tag i några bra svar av uppfödare :)
Min Devonhane tar jag 3500 för, ingen språng eller kattungeavgift utan 3500 rakt av. Blir det inga ungar tar jag så klart inga pengar, och blir det en unge tar jag 1000.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Katthälsa Ja, hur många katter får man på en begränsad yta? Jag har tidigare startat en tråd när mamma skulle få hem en 1årig katt. Den katten...
2
Svar
23
· Visningar
8 342
Senast: HunterLodge
·
C
Övr. Katt Åh jag måste verkligen skriva av mig lite! Jag har nu i 30 minuter haft en diskussion på nätet med två kompisar som tycker att man...
Svar
8
· Visningar
1 679
Senast: Vaccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter