Parning av hund!Råd!

P

Piavik

Har en cockertik som just nu höglöper o som ska paras med en trevlig hane.
Då hon börjat vika svansen o gett signaler på att vara villig så besökte vi hanen igår.
Hon ställer upp sej o han får para på henne en kort stunde sedan viker hon undna innan han sätter sej fast.
vid förra löpningen parade vi henne med men hon blev inte dräktig. Han satte sig fast en gång annars var det som jag beskrivit ovan.
nu sa en tjej igår att hon hört om en tik som hållt på så här o att det kallade att tiken vek sig???
Vad gör man?
Är det fel dag-timing?
Råd är jag mkt tacksam för av er som vet!:crazy:
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Har en cockertik som just nu höglöper o som ska paras med en trevlig hane.
Då hon börjat vika svansen o gett signaler på att vara villig så besökte vi hanen igår.
Hon ställer upp sej o han får para på henne en kort stunde sedan viker hon undna innan han sätter sej fast.
vid förra löpningen parade vi henne med men hon blev inte dräktig. Han satte sig fast en gång annars var det som jag beskrivit ovan.
nu sa en tjej igår att hon hört om en tik som hållt på så här o att det kallade att tiken vek sig???
Vad gör man?
Är det fel dag-timing?
Råd är jag mkt tacksam för av er som vet!:crazy:

Mycket svårt att svara på när man inte är med själv och ser vad som händer.
Hur erfarna är tiken och hanen? Hur gjorde de med den andra tiken som "vek sig"
Om jag hade en sådan tik så skulle jag välja en hane med egen erfarenhet och en ägare som har varit med tidigare och också har erfarenhet av parningar.
Tyvärr så är det inte alltid som det funkar av sig själv utan de kan behöva lite hjälp.
En av mina tidigare hanar skulle en gång para en tik som ställde upp sig och var väldigt villig, men de kämpade och kämpade utan att få till det så till slut så var jag tvungen att hjälpa till. Det visade sig att tikens vulva var för lång ner i förhållande till hanen därav att han inte kom in i henne, men med lite hjälp så funkade det!:angel:
Camilla
 
Sv: Parning av hund!Råd!

det var en schäfertik somv ek sej i det fallet o där hade dom fått råd att sätta en grimma på hunden som höll upp o i henne o då gick det. Han verkade lyckas komma in i henne men vi ska försöka igen imorgon så jag ska iaktaa det lite mer.
kan man hålla i tiken så hon inte kan komma undan eller blir allt fel då??
 
Sv: Parning av hund!Råd!

det var en schäfertik somv ek sej i det fallet o där hade dom fått råd att sätta en grimma på hunden som höll upp o i henne o då gick det. Han verkade lyckas komma in i henne men vi ska försöka igen imorgon så jag ska iaktaa det lite mer.
kan man hålla i tiken så hon inte kan komma undan eller blir allt fel då??

alltså jag menar inte med våld utan bara så hon står still hon viker svansen o uppvaktar honom ivrigt dom leker parningslekar o parar sej.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

alltså jag menar inte med våld utan bara så hon står still hon viker svansen o uppvaktar honom ivrigt dom leker parningslekar o parar sej.

Jag tycker inte att det är fel att hjälpa till så länge det inte sker med våld.
Jag skulle definitivt inte låta min hane para en tik utan att vara med och hålla i tiken pga. att tiken får gärna "glädjefnatt" när de hänger och det är inte kul för hanen!:angel:
Jag vet hanhundsägare som alltid hjälper till pga. att det inte ska bli problem när det behövs. Om hanhunden är van att få sköta sig själv så kan han bli förnärmad när det behövs hjälp och kommer av sig.
Camilla
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Jag tycker inte att det är fel att hjälpa till så länge det inte sker med våld.
Jag skulle definitivt inte låta min hane para en tik utan att vara med och hålla i tiken pga. att tiken får gärna "glädjefnatt" när de hänger och det är inte kul för hanen!:angel:
Jag vet hanhundsägare som alltid hjälper till pga. att det inte ska bli problem när det behövs. Om hanhunden är van att få sköta sig själv så kan han bli förnärmad när det behövs hjälp och kommer av sig.
Camilla

han har aldrig parat tidigare:angel: men då prövar vi med lite milt handlag imorgon då så får vi se vad vovvarna gillar det:p
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Ska man hjälpa hundarna vid parning?
Håller verkligen seriösa uppfödare på med sådant?

Det är ju inte underligt att det håller på att vara skit med de flesta raser om man avlar med hundar som inte klarar av att para sig själva.
Sådana hundar ska ju inta användas i avel.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Men snälla du... hanen har ju inte parat förut... Han måste väl få lära sig!!!! Dessutom är det väl seriösare att hjälpa till än att hundarna skadar varandra om tiken springer runt när dom har hängt sig...

Naturen är inte alltid idealet.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Jo, när det gäller så basala saker som att äta eller para sig. Det ska inte behöva några procedurer eller krumbukter.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Fast jag håller faktiskt med EmblaAsk här. Bara för att man håller i tiken och hjälper hanen "pricka rätt" betyder ju inte att de inte KAN para sig utan hjälp men risken blir ju att hanen juckar och juckar och att det går för honom gång på gång och när han väl "får till det" så har han inga spermier kvar! Been there - done that! Jag hade hundsperma på min strumpa, hand och på byxorna men inte där den skulle vara! I tikens mutta :D och detta berodde på att hanen var nybörjare och lite för het på gröten (jämför unga tonårsgrabbar :D ;) )

Dessutom skulle JAG personligen inte vilja chansa på att tiken efter hängning drar iväg med följden väldigt skadad penis på hanhunden. Har ej varit med om detta själv men vet de som varit och det är INTE kul. Hanhunden skriker som en gris och tiken likaså. Både tiken och hanen i detta fallet har fortfarande psykiska men av det (som hände för ett par år sedan). Tiken får man inte röra ens svansen på och hanen fick några andra problem vad jag hört.

Sedan kan man ju undra varför man håller i hästar när de betäcker, eller t o m kör med semin? Borde man inte låta all betäckning vara fribetäckning om det nu är så att man inte ska ingripa i så naturliga saker som att para sig? :angel:
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Dessutom skulle JAG personligen inte vilja chansa på att tiken efter hängning drar iväg


Sedan kan man ju undra varför man håller i hästar när de betäcker, eller t o m kör med semin? Borde man inte låta all betäckning vara fribetäckning om det nu är så att man inte ska ingripa i så naturliga saker som att para sig? :angel:

Håller med dig!
Lite motsägelsefullt i dessa avseenden.
Varför skulle det gå bra och ses som en självklarhet med hästar och inte med hundar.
Hästarna "fastnar" ju inte ens... :angel:
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Jo, när det gäller så basala saker som att äta eller para sig. Det ska inte behöva några procedurer eller krumbukter.

Märk väl att många "hundar" (läs vargar/rävar) i naturen dör vid parning.Och att dom oftare är hårdhäntare med tikarna, biter fast dom osv. Och att vi väljer individer som ofta inte mentalt är redo att para... i en flock är det endast alfahannen och honan som parar, det gör inte vi. Och därför har du ovana hundar som i naturen kanske i nte skulle para på flera år! om dom ens för komma till skott någon gång, för att dom inte är ledarämne.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

:angel: Nu har vi ju lite annat att ta hänsyn till också förutom detta om dessa hundar skulle ha varit dugliga avelsdjur och alfaindivider i moder sveas natur. Fast på ett sätt är jag med dig ändå Jadzia ;)

Men, kanske just dessa hundar kommer från linjer med väldigt få rasbundna defekter, med dokumenterat goda temperament :banana: kanske från prestationslinjer. Det vet ju inte jag, men jag vet att med dagens hundavel finns ingen avelsbas i världen som håller för ytterligare urval när det gäller att hjälpa till vid fortplantning eller ej.

Själv hjälper jag alltid hanarna vid alla parningar trots att de kan para alldeles själva utan problem. Detta för att hanarna skall ta emot hjälp när det kommer krångliga tikar. Ägarna kommer nästan alltid alldeles för tidigt upp till en vecka är inte ovanligt. Dels är det en storvuxen ras där jag vill undvika skaderisk om hundarna sliter ut sig genom att hänga och jucka på en tik som bara snor sig runt hela tiden. (skador = muskelsträckningar eller ren muskelvärk eftersom de inte använder dessa muskler så väldigt ofta :angel: ;) de är ju inga avelsmatadorer)
Allvarligt tycker jag att det blir när tikarna vägrar låta sig paras, har störningar i löpen (hormonrubbningar), får få eller inga valpar, dåligt värkarbete, livmoderinflammationer och dåliga mammaegenskaper, dåligt med mjölk till valparna etc. :confused:
Där har vi faktiska problem med fortplantningen.

Piavik: Svårt att förklara utan att se hundarnas verkliga beteende, en bra bok till framtiden är "Hunduppfödarens handbok" av Hilary Harmar. Där finner du svar på det mesta som gäller parning och valpning.
PM:a mig gärna om det krisar för er så hjälper jag gärna till, men med tanke på egen erfarenhet tror jag det mycket möjligt är så att det är lite för tidigt för parning helt enkelt :smirk:
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Ska man hjälpa hundarna vid parning?
Håller verkligen seriösa uppfödare på med sådant?

Det är ju inte underligt att det håller på att vara skit med de flesta raser om man avlar med hundar som inte klarar av att para sig själva.
Sådana hundar ska ju inta användas i avel.


Tycker du att det även är fel på det sättet som man betäcker hästar?:confused:
Det finns seriösa uppfödare som håller på med sånt för att undvika skador!:bow:
Camilla
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Men snälla du... hanen har ju inte parat förut... Han måste väl få lära sig!!!! Dessutom är det väl seriösare att hjälpa till än att hundarna skadar varandra om tiken springer runt när dom har hängt sig...

Naturen är inte alltid idealet.

:bow:
Camilla
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Det där är lite både och.

Mina hundar får sköta parningen själva under överinseende och om tiken (eller hanen med för den delen) blir orolig under hängningen och skaderisk finns, så kan jag gå in och lugna dem.

Om de är lugna under hela akten, så stör jag inte, då jag anser att de ska klara av att fortplanta sig på egen hand.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

vi är själva med på sidan o fastnar hanen om han nu lyckas:angel: så går jag in o lugnt håller tiken lugn o även hanen om det behövs.
När jag parade min schäfertik i vintras fick hon panik efter hängningen o både jag o hanhundsägaren fick hålla i dom annars hade det gått illa så självklart ska man assistera hundarna så ingen far illa...
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Har parat många tikar och varit med när mina hanar parat och skulle aldrig utsätta dom för risken att något händer. Att hålla tiken under parning anser jag inte är våld på naturen utan sunt förnuft! Ibland kan jag bli väldigt trött på alla som hävdar att allt ska vara så naturligt... Våra hundar har inte varit vilda på väldigt många år! Och hur naturligt är det att låta dessa "naturliga" djur leva i uppvärmda bostäder, äta färdig mat, gå kopplade, träna lydnad, etc, etc?
som någon tidigare påpekat borde vi alltså inte heller hålla i hästar under betäckning? Tror inte många hästuppfödare skulle vilja det.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

När jag parade min schäfertik i vintras fick hon panik efter hängningen o både jag o hanhundsägaren fick hålla i dom annars hade det gått illa så självklart ska man assistera hundarna så ingen far illa...

Har man varit med om detta, vilket inte är alldeles ovanligt, vill man helst vara så nära att man hinner och kan gripa in!
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Med min bakgrund, så var jag exakt varför stona binds upp vid betäckning!

Går liksom inte att jämföra hundar och hästar i fråga om parning/betäckning.

Hur tror du de hingstar som har fri betäckning gör? Tror du att hingstägaren springer i hagen och håller i stona åt hingsten?

Om en hund inte kan para sig på egen hand, är ju frågan om den öht ska gå i avel, när den saknar en så grundläggande egenskap som fortplantningsförmåga...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 861
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej, jag och min sambo äger en hane, vi har just nu tiken hemma för parning, det är dag 9 nu och hon är villig. Det första de gjorde...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: Lillefot
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 621
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp