Parning av hund!Råd!

Sv: Parning av hund!Råd!

Zoya

Semin körs ju inte för att det är problem med att hästarna inte vet vad dom ska göra

Utan för att en del hingstar ska på en säsong kanske lyckliggöra 150 ston och då kanske en del går om/tänk dig en hanhund som ska göra det samma på 3-4 månader)....en omöjligt uppgift för hingsten. Dessutom är det ju för smittorisker om hingsten bestiger dessa alla ston och går sen till nästa o nästa
And so on.....bakknäna tar det styggt på vid naturlig betäckning.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Om en hund inte kan para sig på egen hand, är ju frågan om den öht ska gå i avel, när den saknar en så grundläggande egenskap som fortplantningsförmåga...

Jo, där är jag helt enig med dig, om hunden saknar naturlig fortplantningsförmåga så skall den INTE gå i avel :crazy:
men frågan är om det är problemet i det här fallet :confused:

I de allra flesta fall klarar givetvis hundarna av parningen själva om man är på rätt dag i löpet och alla andra förutsättningar stämmer. Det är ju väldigt olika på tikar, hur länge de löper, och när i höglöpet ägglossningen sker.
Även saker som tycke och smak, spelar roll, även hundar kan ju välja sina partners med bestämdhet.
MEN jag som hanhundägare måste också försöka leverera vad tikägaren betalar för, nämligen parning helst med dräktig tik som resultat :bump:
Däremot skulle det aldrig falla mig in att binda, hålla fast eller ens koppla, sätta nosgrimma på eller på annat sätt våldföra sig på en ovillig tik. Brister den viljan då blir det ingen parning oavsett hur långt man åkt. :crazy:

Ville bara belysa att det finns så många faktorer att ta hänsyn till att man kanske inte kan döma allt som svart eller vitt ;) :) :angel:
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Vilka härliga bilder! Jo, jag vet att vissa har sina hingstar på fribetäckning. Är det inte tom ett måste för fullbloden? Men många vill inte gärna riskera sin värdefulla hingst och håller både sto, hingst och har språnglinor på stoet.

Vad sen gäller hundparningar är det självklart att både hane och tik sas "vill"! Och visar att dom kan. Tycker inte att det är ett motsatsförhållande mellan "naturlig" parning och där man bara håller tiken stilla under hängning.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Jag måste erkänna att året före så hölls dom fast båda två ( dock utan språnglinor)
Men jag tyckte det funkade dåligt alla parter var förstagångare...( hon tog sig då men tappade fostret senare) så förra året fick dom allt fixa det själva :D
Det brukar bli bäst så......

Ang hundar, kan det inte vara så att hundarna kan bli lite "stressade" av att "man vill hjälpa till" och ha översikt??
Vid tjuvparningar brukar ju allt gå bra...typ...utan människans inblandning.

Hingsten min blev ju stressad av mig då jag ville "hålla" honom, han är ju fostrad att lyda mig, men sen kommer instinkten att betäcka...så han vart helt förvirrad av att jag samtidigt ville han skulle betäcka och sedan korrigerar honom ändå :confused:
Iallafall kändes det så för mig och att släppa ihop dom så hade ju stoet mer valfrihet.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Jo, det kan nog hända att man stressar dom till viss del. Det hänger ju också lite på vilken relation man har annars. Min gamle hane vägrar att hoppa på innan jag satt mig vid huvudet på tiken. Han får uppvakta ifred, men när det "skä tä" vill han ha assistens. Är jag inte tillräckligt snabb tittar han mycket talande på mig. Så allt är som vanligt, jag är hans fullständiga slav... Min hund är nog den levande varelse som är bäst på det där med "operant inlärning" (typ klickerträning) av alla jag mött....
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Det där är dock lite av en annan sak: Det är skillnad på att hålla koll och bryta något som kan barka åt helsike och att behöva styra allt redan från början.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Vem har sagt att det går bra när det gäller hästar?
Inte jag i varje fall?

Jag är inte så himla pigg på språnglinor, bremsning och allt vad det nu är vid hästavel. Semin ska vara ett medel för långväga "parning" eller för att förhindra att hingsten får betäcka sig helt slut på grund av för många ston, inget annat. De ska fortfarande kunna betäcka naturligt.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Zoya

Semin körs ju inte för att det är problem med att hästarna inte vet vad dom ska göra

Utan för att en del hingstar ska på en säsong kanske lyckliggöra 150 ston och då kanske en del går om/tänk dig en hanhund som ska göra det samma på 3-4 månader)....en omöjligt uppgift för hingsten. Dessutom är det ju för smittorisker om hingsten bestiger dessa alla ston och går sen till nästa o nästa
And so on.....bakknäna tar det styggt på vid naturlig betäckning.

Det vet ju jag också men om fortplantning nu ska ske så naturligt som möjligt så borde väl inte en enskild hingst ha så många ston utan endast det ental denne klarar av att fribetäcka?

Jag personligen har inget emot varesig semin, fasthållning av ston eller tikar eller att man hjälper hannhunden pricka rätt.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Semin ska vara ett medel för långväga "parning" eller för att förhindra att hingsten får betäcka sig helt slut på grund av för många ston, inget annat. De ska fortfarande kunna betäcka naturligt.


fast de allra flesta hingstar får ju aldrig chansen att bevisa att de klarar av naturlig betäckning. Kanske borde man ha en sådan regel att alla hingstar MÅSTE betäcka naturligt första säsongen för upp till bevis liksom... lite off topic men...
 
Sv: Parning av hund!Råd!

en liten uppdatering om gårdagen ...
Först vill jag göra ett tillägg efter att ha läst igenom tråden o vi har inte på något sätt försökt tilltvinga en parning. Vill hon inte markerar hon o då bryter vi däremot kommer jag alltid assistera vid hängningen pga att jag inte tar den risken att tiken eller hanen vill bort o skadar sej o den andra parten. Att sitta vid sidan o klappa lugnande är knappast att hämma något naturligt utan en säkerhetsåtgärd.

Vi prövade först då att ha Nana kopplad vilket misslyckades då han vägrade så till slut fick dom springa fritt båda två.
Hon var mkt mera villig än i söndags o bjöd i honom med rump puttningar o lek han fullkomligt struntade i henne.
När han väl tyckte att okey då så försökte vi medvera o korrigera då snoppen befann sej på lår o lite överallt men nej det ville han inte utan lämnade henne direkt.
Hon fjäskade till sig honom igen o då satt han där o det blev en hängning på 15 minuter då vi som sagt var satt på sidan o kilade varsin hund som båda tog det med ro o halvsovande ispöregnet stod stilla o väntade.

Ny parning idag o vi gör på liknande vis o hoppas påen till lyckad akt för att sedan håla tummarna för dräktighet!:p
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Jag håller fullständigt med dig i ditt tillägg ovan och jag vill också förtydliga att jag menade naturligtvis inte heller att man ska tilltvinga en parning.

GRATTIS till en genomförd parning och jag håller tummarna att det blir söta cocker bebisar längre fram.
Camilla
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Men snälla du... hanen har ju inte parat förut... Han måste väl få lära sig!!!! Dessutom är det väl seriösare att hjälpa till än att hundarna skadar varandra om tiken springer runt när dom har hängt sig...

Naturen är inte alltid idealet.

När det handlar om så grundläggande saker som att reproducera sig så SKA djuren fatta hur de ska göra. De ska inte behöva någon hjälp. Vaddå, hanen måste lära sig? Tror du vargarna lär upp varandra? Pappa varg lär sina söner hur de ska göra?

Djur som inte klarar av att reproducera sig utan hjälp ska inte användas i avel. Att övervaka och ingripa är olika saker. Man ska givetvis övervaka parningen och förhindra att djuren skadar sig, men ingripa... nej.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Alltså att hålla vid hängning är okej. Jag skulle aldrig låna ut min hane under andra premisser. Det kan som sagt gå jäkligt illa om tiken får panik. Det är sådant som händer i naturen men som vi kan undvika för vi har kunskapen. Kan verkligen inte se någon orsak till att inte nyttja det.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Fast i denna tråd snackas det om att hålla tiken och hjälpa hanen att pricka rätt och det är sådant ingripande jag ställer mig emot.
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Fast i denna tråd snackas det om att hålla tiken och hjälpa hanen att pricka rätt och det är sådant ingripande jag ställer mig emot.

Som jag sa tidigare längre upp skulle jag aldrig tvinga min tik däremot kan man ju hjälpa hanen att styra om han e ung o oerfaren o inte hittar i ivern. Men som sagt var så löste sej allt o dom har fullgjort två parningar med 15-20 minuters hängning på båda så nu håller vi tummar o tår!
 
Sv: Parning av hund!Råd!

När det handlar om så grundläggande saker som att reproducera sig så SKA djuren fatta hur de ska göra. De ska inte behöva någon hjälp. Vaddå, hanen måste lära sig? Tror du vargarna lär upp varandra? Pappa varg lär sina söner hur de ska göra?

Djur som inte klarar av att reproducera sig utan hjälp ska inte användas i avel. Att övervaka och ingripa är olika saker. Man ska givetvis övervaka parningen och förhindra att djuren skadar sig, men ingripa... nej.

Men situationen är ju inte riktigt som i naturen. I dert vilda kanske en hane misslyckas de fem första parningarna han gör innan han får till det. Nu kansse hundägaren inte har den tiden... Man vill para med denna hanen och i just detta löpet. När jag skrev att han måste får lära sig menar jag att man ska låta dom försöka en stund och inte ge upp i första taget. Och jag tycker fortfarande inte att det är fel att assistera. Nu har det ju dessutom gått bra och dom har parat sig 2 ggr så nu är det bara att hålla tummarna.

Tycker detta är småsaker att tjafsa om, när man ser på alla onaturliga raser som finns...,, tikar som inte kan föda själva, kortbenta hundar där magen släpar i backen och hundar med så mycket överflödshud att dom får skavsår på hornhinnan... mm mm Detta tycker jag är ett mycket större problem än att hanen inte lyckas vid första försöket.

I grundfrågan håller jag med dig... Fruksamheten och att djuren kan reproducera sig själva är jätteviktigt. Skillnaden mellan oss var att jag tyckte att den hjälp hanen fick i detta fallet var helt OK.

Häls Embla
 
Sv: Parning av hund!Råd!

Men situationen är ju inte riktigt som i naturen. I dert vilda kanske en hane misslyckas de fem första parningarna han gör innan han får till det. Nu kansse hundägaren inte har den tiden...

Man får ta sig den tiden. Det tog två år och 3 hanar innan min unga katthona blev dräktig. När det gäller avel får man finna sig i att det kan ta tid.

Tycker detta är småsaker att tjafsa om, när man ser på alla onaturliga raser som finns...,, tikar som inte kan föda själva, kortbenta hundar där magen släpar i backen och hundar med så mycket överflödshud att dom får skavsår på hornhinnan... mm mm Detta tycker jag är ett mycket större problem än att hanen inte lyckas vid första försöket.

Två fel ger inte ett rätt. Klart det finns värre saker, men det rättfärdigar inte andra fel. Det är klart att en hane ska få misslyckas med parningar! Hundarna måste ges den tid de behöver för att få till det och jag tycker inte att man ska ingripa, hjälpa till och "sikta", hålla tiken still och dylikt. Det kanske längre tid om man inte hjälper till, men som sagt... den tiden får man ta sig. Det kanske inte går alls utan hjälp och i de fallen är det ännu viktigare att man faktiskt inte hjälper till s a s. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 861
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej, jag och min sambo äger en hane, vi har just nu tiken hemma för parning, det är dag 9 nu och hon är villig. Det första de gjorde...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: Lillefot
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 621
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp