parkörning med loksele

P

Philomena

går det? är det speciella parlokselar man behöver ha i så fall eller använder man de "vanliga" enkla?

Sv: parkörning med loksele

Klart du kan köra par med loksele.
Men det finns speciella "par-selar" som är lite enklare och lättare i typen än en vanlig loksele.

Där jag lär mig köra har man samma lokselar till hästarna vare sig vi kör par eller enbet. Det som behövs är ju en ring på lokan där du fäster stångkopplet, såvitt jag minns är det det enda.
Nu har vi kört par bara en gång, så jag kan minnas fel, men då hoppas jag någon rättar mig ;)

En bra grej att ha är fjäderupphängning på parstången, så att inte stången drar ner lokan på innersidan. Ännu viktigare om hästarna inte är exakt lika höga, har jag för mig.

Mycket om och kanske, men jag hoppas du blir lite klokare.

Lotta

Storlek eller typ av sele har inte någon betydelse förutom att den självklart ska passa hästen. Det kan altså vara både arbetssele eller lättare finsele. På en parsele så finns det en krok eller en ring på nedre delen av lokan där man fäster stångkopplet. Fördel är också om det finns en tömring på lokorna det håller bättre ordning på tömmarna.
Mia

okej!

ska hem och kolla hur min loksele ser ut...
sitter nämligen och funderar på vad jag ska ha när jag kör par. har köpt en ny vagn som man kan köra par med. Så nu ska vi lära oss det.
fjäderupphängd stång har vi på vagnen. =)

kör med loksele annars och hade funderingar på att jag kanske bara behövde köpa en loksele till. Men jag får se hur den där hemma ser ut om det skulle funkar.

annars någon som har något förslag på en bra parsele? den ska inte vara allt för "dyr" men den ska givetvis vara av bra kvallité.

Som sagt, stångkoppelringar på lokorna, så är det bara att köra på med paret sen.
Såvida du inte har skakelrede, då spänner du ju bara för i dragringarna med seltungor!

Senast ändrad av en moderator:

Såvida du inte har skakelrede, då spänner du ju bara för i dragringarna med seltungor!

hur menar du? skakelrede?

Då är det ett par skacklar till varje häst, med stången emellan, den sitter fast i båda innerskacklarna. Varje häst har en liten svängel, och så tror jag att det är en bred svängel bakom där allt är fäst.
Har bilder hemma, men så sjutton om jag lyckats fatta hur jag ska lägga in dom här.. :(
Lotta

Ett skakelrede är två rekade skaklar som sitter ihop på en fjädrad mittstång. (en rekad skakel fungerar som skakel,draglinor och svängel samtidigt, alltså skakeln är rörlig fram och tillbaka. Man slipper ha draglinor eftersom det kan vara lite bökigt i skogsarbete)

Detta fungerar alltså som ett par vanliga skaklar till vardera hästen i paret och sitter fast i dragringarna vilket medför att stångkoppel ej behövs.

Detta sitter mest på griplastare, men det går att plocka bort dem och använda dem till annan vagn om bara fästena ser likadana ut.
Men då ska det vara tyngre vagnar, inget att köra maraton med alltså.

Senast ändrad av en moderator:

okej!

men alltså, den här "kroken" som man fäster ihop lokorna med kan man sätta stångkopplet där också eller?

min mamma och hennes man har "vanliga" selar när dom kör par med sina ardenner hästar. dom har satt på stångkoppel ringar på selarna om dom skulle behöva köra något med stångkoppel annars så kör dom med par skaklar. bilder finns att se på www.salrosardenner.com

Nej nej, du kan inte fästa stångkoppel där.
Det ska finnas speciella ringar för det lite högre upp på lokorna.
Kolla på bilder i hööks eller på tärnsjös hemsida så får du se hur det ser ut.

Har funderat på den där ringen och parselar. Har två vanliga lokselar utan ring- kan man montera egna ringar eller ser själva lokorna annorlunda ut också?
:smirk:

Jo, det tror jag nog skall gå för sig.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 611
Senast: Sel
·
Hemmet En kort fråga. Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter...
Svar
16
· Visningar
476
Senast: Rosett
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på en snygg och bra regnkappa. En att ha till och från jobbet, när man går på stan m m. Främsta kravet är att den är...
Svar
7
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka