Parkering/pendling Stockholm

Murray

Trådstartare
Jag har introduktionsdag på nytt sommarjobb imorgon och insåg precis att min planerade resväg till jobbet inte fungerar då pendeltågen inte går mellan Jakobsberg och Sundbyberg (precis lagom alla de veckor jag sommarjobbar såklart..).

Jobbet ligger på Östermalm/Karlavägen och jag åker från Enköpingstrakten. Planen var att köra till Barkarby eller dylikt och sedan ta pendeln till centralen och byta där till Karlaplan. Men med SL:s planerare skulle detta ta ca 2,5 h :nailbiting:

Funderar nu på att antingen åka till Rotebro och ställa bilen där. Alt. köra hela vägen och ta kostnaden för parkering i stan. Var någonstans skulle jag kunna ställa bilen smidigt på vägen och åka kommunalt till centralen?

Jag har introduktionsdag på nytt sommarjobb imorgon och insåg precis att min planerade resväg till jobbet inte fungerar då pendeltågen inte går mellan Jakobsberg och Sundbyberg (precis lagom alla de veckor jag sommarjobbar såklart..).

Jobbet ligger på Östermalm/Karlavägen och jag åker från Enköpingstrakten. Planen var att köra till Barkarby eller dylikt och sedan ta pendeln till centralen och byta där till Karlaplan. Men med SL:s planerare skulle detta ta ca 2,5 h :nailbiting:

Funderar nu på att antingen åka till Rotebro och ställa bilen där. Alt. köra hela vägen och ta kostnaden för parkering i stan. Var någonstans skulle jag kunna ställa bilen smidigt på vägen och åka kommunalt till centralen?
Rotebro tar numera betalt men Upplands-Väsby har fri parkering om de inte nyss ändrat.

Vad har du för arbetstider? Börjar du vid 8 på morgonen så tar det enligt google mindre än en timme Barkarby - Karlaplan. Oavsett så låter det som att 2,5 timme verkar vara fel. Men kan du hitta en parkering vid tunnelbanan (grön eller blå linje) så är det ett alternativ. http://www.stockholmparkering.se/Pages/Infartsparkering.aspx Kanske går att få hyra parkering billigt på något företag i Akalla/Kista som inte behöver alla sina mitt i sommaren?
Parkeringen i Robebro kostar 20 kr/dag, men jag hade valt Helenelund istället för att få kortare restid.

Eller kör hela vägen till Ropsten. Så här mitt i sommaren borde det gå att hitta plats där. Annars kan Universitetet/Frescati vara ett alternativ, finns gott om parkeringar, men är osäker på vad de kostar.
Det går förstås att parkera på gatan också, på t ex Valhallavägen eller Narvavägen. Men är ganska dyrt, men kan du gå från bilen så slipper du utgift för SL-kort. Arbetar du natt/söndag så är det gratis.

Vad har du för arbetstider? Börjar du vid 8 på morgonen så tar det enligt google mindre än en timme Barkarby - Karlaplan. Oavsett så låter det som att 2,5 timme verkar vara fel. Men kan du hitta en parkering vid tunnelbanan (grön eller blå linje) så är det ett alternativ. http://www.stockholmparkering.se/Pages/Infartsparkering.aspx Kanske går att få hyra parkering billigt på något företag i Akalla/Kista som inte behöver alla sina mitt i sommaren?
Parkeringen i Robebro kostar 20 kr/dag, men jag hade valt Helenelund istället för att få kortare restid.
Jag menade enligt SL:s reseplanerare.

@mamman Tack för input!
Sökte från Bålsta kom jag på och då skulle total restid vara ca 2,5 h. Total restid via barkarby skulle antagligen bli ca 2h ändå. Via rotebro/u väsby strax under.
Jag har 8-17 med viss flex.
Försökt kolla parkeringar i närheten och räknar med ca 120 kr per dag.
Hur ser det ut i ropsten m parkering mm? (är inte så bekant med området) :)

@Mia_R Tack för tips!

Mitt tips är att försöka hitta någon parkering på norra sidan vid röda linjens tunnelbana. Mörby eller Bergshamra typ? Den tunnelbanan går ju till rätt ställe så slipper du gå så långt?

Mitt tips är att försöka hitta någon parkering på norra sidan vid röda linjens tunnelbana. Mörby eller Bergshamra typ? Den tunnelbanan går ju till rätt ställe så slipper du gå så långt?
Smart, om TS kan tänka sig att gå en bit till tunnelbanan så kan det finnas gratisparkering i bostadsområdena men då ska man nog kollat först så man slipper åka runt och leta när det är så dags.

Många av skolorna i innerstan har gratis eller väldigt billig parkering på sommaren/helger. Kolla under Stockholm parkerings hemsida.
Jag brukar till exempel stå på en parkering till ett gymnasium precis utanför tullarna för 5 kr/timme på kvällar/helger (dock fel sida av stan för dig).

Smart, om TS kan tänka sig att gå en bit till tunnelbanan så kan det finnas gratisparkering i bostadsområdena men då ska man nog kollat först så man slipper åka runt och leta när det är så dags.
Nackdelen är att det är fel gren på den röda, måste ner till Östermalmstorg och byta eller byta till buss. Man står gratis vid Danderyds sjukhus (pendlarparkering) under juli. Finns en avgiftsbelagd prkering också.
Men går troligen lika snabbt att köra till Ropsten och det är rätt gren.

@Amanda_F Ja, det är en bra tanke. Bergshamra är relativt smidigt. Vet du hur parkering ser ut där?
Jag har lite dålig koll på röda linjen men jag trodde det var ropsten som passerar karlaplan? ☺️

@mamman Tack för input!
Sökte från Bålsta kom jag på och då skulle total restid vara ca 2,5 h. Total restid via barkarby skulle antagligen bli ca 2h ändå. Via rotebro/u väsby strax under.
Jag har 8-17 med viss flex.
Försökt kolla parkeringar i närheten och räknar med ca 120 kr per dag.
Hur ser det ut i ropsten m parkering mm? (är inte så bekant med området) :)

@Mia_R Tack för tips!
Ah, då missuppfattade jag, trodde du menade 2,5 timme bara från Barkarby.
Följ länken till Stckholm parkering i inlägg #3 så får du all info du behöver. Du når Ropsten snabbt via Norra Länken, är i princip framme när du kör ut ur tunneln.
Vill du veta mer om infartsparkeringar utanför Stockholm stad så finns det info på SL:s hemsida (även om den är lite svår att hitta)

Ah, då missuppfattade jag, trodde du menade 2,5 timme bara från Barkarby.
Följ länken till Stckholm parkering i inlägg #3 så får du all info du behöver. Du når Ropsten snabbt via Norra Länken, är i princip framme när du kör ut ur tunneln.
Vill du veta mer om infartsparkeringar utanför Stockholm stad så finns det info på SL:s hemsida (även om den är lite svår att hitta)
Tack snälla för info! Hittade länken nu :)

Tittar på sthlm stads info angående parkering i stan (och infartsparkeringar) men det är svårt att få korrekt uppfattning om taxa mm.

Funderar på att åka in imorgon i god tid och kolla läget runt omkring.
Räknade på kostnad om jag skulle stå på ropsten tex och det blir 1500 för hela perioden jämfört med 2400 med parkering inne i stan.

Tack snälla för info! Hittade länken nu :)

Tittar på sthlm stads info angående parkering i stan (och infartsparkeringar) men det är svårt att få korrekt uppfattning om taxa mm.

Funderar på att åka in imorgon i god tid och kolla läget runt omkring.
Räknade på kostnad om jag skulle stå på ropsten tex och det blir 1500 för hela perioden jämfört med 2400 med parkering inne i stan.
Håller med om att det är krångligt. SL:s är ju ännu sämre. Kan du utnyttjag 16-dygnsavgiften i Ropsten? Jag förstår faktiskt inte riktigt om den fungerar som ett 2-veckorskort eller om den avser långtidsparkering (utan att köra in och ut)? Du kan ju ringa och fråga.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla! I sommar kommer jag behöva hitta ett alternativt sätt att ta mig till jobbet några veckor. Orsaken är en avstängning av...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns... 2
Svar
25
· Visningar
2 940
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31