Parfymfynderingar

karamelldrottningen

Trådstartare
Köper ni billiga parfymer? Varför/varför inte.


Tex HM:s Body Splash är ju knappast en parfym ens, men vad är det? Vad innehåller den?

Vilka är de största skillnaderna mellan dyra och billiga parfymer?

Vad räknas som en billig parfym respektive en dyr parfym? Vart går gränsen?

Är det sant att parfym innehåller ämnen som framställts av djur?
 
Billiga parfymer tycker jag det är när de kostar under 300kr för en 30ml flaska.

Mina parfymer brukar ligga runt 500kr för 30ml och det tycker jag är ganska dyrt.

Jag tycker generellt inte att de billiga parfymerna luktar så gott, tycker inte att de behåller doften speciellt länge heller utan det är dålig kvalité på dem.
De dyrare tycker jag ofta luktar bättre, men det finns många dyra som luktar blää också.
Men de behåller doften på ett annat sätt som jag föredrar.
 
Min favvo parfym kostar 7-800kr och det räknar jag till dyrt. Har även en något billigare för ca 500 och även ett gäng billiga edt som mest används som deospray typ..
 
Jag tycker att största skillnaden mellan billigt och dyrt går i hur länge de doftar och hur många dofttoner det finns i den.
Billiga dofter är "platta".

Sedan är ju parfym väldigt individuellt och doftar olika på olika personer. Åtminstone om man gör som tänkt - har vätskan på huden. Numera sprejar många på kläderna och då doftar alla likadant.
 
Jag har nu för tiden bara en parfym och den har jag haft sedan 1986: Opium (YSL). Har ingen aning om den är "billig" eller "dyr", men det är klart - det märks när det är dags att köpa nytt. Försöker ofta göra det på taxfree.

Kanske är den aningen tung för att ha dagtid, förr hade jag den på kvällarna och en annan om dagarna. Men nu... äsch, jag gillar Opium - den är på något vis "jag". Kommer nog aldrig att byta.
 
Köper ni billiga parfymer? Varför/varför inte.


Tex HM:s Body Splash är ju knappast en parfym ens, men vad är det? Vad innehåller den?

Vilka är de största skillnaderna mellan dyra och billiga parfymer?

Vad räknas som en billig parfym respektive en dyr parfym? Vart går gränsen?

Är det sant att parfym innehåller ämnen som framställts av djur?

Jag har två favoriter, en från D&G som jag tycker är dyr (3 L'imperatrice, kostar ungefär 600 kronor för en flaska) och Britney Spears Fantasy (den lila) som jag tycker är billig. Den kostar ungefär hälften så mycket som den från D&G. Senast jag var på Gekås fyndade jag Island Fantasy för typ 130 kronor, den doftar perfekt somrigt tycker jag.

Jag håller med om att skillnaden mellan billig och dyr är djupet och nyanserna i parfymen, och hur länge den doftar. Rent krasst handlar det väl om mängden alkohol i parfymen? Billig = mer alkohol och mindre doftämnen = dunstar och försvinner snabbt.

Angående om det går att framställa dofter från olika kroppsdelar från olika djur, så ja. Nu för tiden behövs det däremot inte eftersom det går att framställa dofter kemiskt, men det finns säkert producenter som använder det traditionella sättet ändå.
 
Jag har använt samma parfym i kanske 7 år? Den är dock billigare numera och kostar ganska precis 300 kr. Så förr var den dyrare och nu billig ;):D
Inte mig emot dock!

Men bodysplash håller ju knappt en timme om man har tur, så det lönar ju sig att ha en riktig parfym som sitter i :) sedan kan man ju förstärka och förlänga doften genom att också köpa en lotion som oftast finns att köpa till.
 
Min favoritparfym går nog på strax under tusenlappen. Var ett tag sen jag köpte den då den varit otroligt dryg och man behöver så lite. Men helt klart värt att lägga pengarna på!
 
Mina favoritparfymer är The Body Shops Body Mists i dofterna Mango och Vineyard Peach :love:
(Har inte haft tid att köpa än, men gillar även Victoria Secrets Body Mist Passionstruck!)
Varför använder jag dessa då?
Jo, (frånsett det uppenbara att jag gillar dofterna) så är det för att de inte är så "starka" och inte sitter i 5 dagar i sträck. Vill kunna variera lite beroende på dag, och dessutom är jag själv lite överkänslig mot riktigt starka dofter.
 
Jag är ju parfymnarkoman och har ett ex antal parfymer. Bara en som jag anser är billig, från H&M för 40 kr.
Sedan kostar övriga tjugotalet jag har minst 300 kr flaskan.

Mina favoriter för tillfället är Clean warm cotton, Ralph Lauren The pony collection nr 4, Coco Chanel mademoiselle och D&G Light blue Dreaming in Portofino.
 
Jag har börjat köpa lite dyrare parfymer, egentligen enbart för att jag är trött på att de billigare (ofta) försvinner så fort och får en lite konstig doft efter att man haft på dem ett tag? (Är det bara jag som tycker det förresten?)


Just nu har jag Marc Jacobs "Dot" och Christian Laxcroix "C'est la vie".
 
Jag har inte reflekterat så mycket över priset på parfym men när jag lämnade tonåren och de billiga typ hm-dofterna och kunde köpa t ex Hugo Boss, Lancome eller något annat kändes det verkligen som om att mer pengar gav en bättre produkter. På senare tid har jag haft CLEAN skin som varit prisvärd, lite smått miljövänlig och en doft jag gillat jättemycket.

Jag föll för att köpa en VS bodysplash hos frissan häromsistens och det skulle jag ha struntat i för den fick mig att nysa något fruktansvärt, jag har aldrig tidigare reagerat på dofter. Då fick jag mer vatten på min kvarn i teorin pris kopplat till kvalitet.
 

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 394
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 304
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp