Pares och fissurmisstanke

N

nobless

Har ett föl som står på djusjukhuset med diagnosen pares. Eller, veterinärerna "tror" att det är det Finns det någon som vet något mer om det? Bara fått höra att det orsakats av en nerv som kommit ikläm. Vill veta utsikterna för en sådan häst. Kom hem efter jobbet och såg henne stå på tre ben. Fick tillkalla Djurambulans.Vet inte vad som orsakat skadan.:confused:

Sv: Pares och fissurmisstanke

Pares betyder förlamning.

Har vet konstaterat att nervimpulserna från centrala nervsystemet inte kommer fram till benet? Finns misstanke om att det kan vara något annat (tänker på din rubrik, fissur = benspricka). Vilket skelettben misstänks i så fall?

Ataxi (wobbler syndrome) kan bero på skador (medfödda eller förvärvade) på ryggkotpelaren, missbildningar på enskilda kotor och förträngningar på ryggmärgen. Prognosen beror på graden av skada. Vissa lindriga fall kan återfå funktionen. Vissa fall kan opereras. Jag känner endast till en häst som haft detta problem, den kunde inte räddas.

Sv: Pares och fissurmisstanke

Vet inte vilket ben dom misstänker en fissur i. Tycker dom är lite luddiga i sina svar,så jag vet varken ut eller in. Dom har röntgat ända från nacken ner till hoven,men inte hittat något. Nu ska en fysioterapeut komma och kolla på henne.Men det har gått över en vecka, och ingen förändring. Vi kom hem och hittatde henne stående på tre ben i hagen. Antagligen har hon fläkt sig på något vis. Jag misstänker att hon klättrat på sin mamma,och hon har flyttat eller sparkat efter henne. Men om en nerv skadats,kan den läka och bli hundra igen? Tacksam för svar..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka