Parelli horsemanship hjälp!

Z

Zalmiak

Hej svej!

Jag har en fråga som jag tänkte att ni som håller på med pnh skulle få hjälpa mig med! Jag har läst att det finns olika nivåer som pat använder sig av, vad är det för typ av nivåer och vad omfattar varje nivå? Eller ja vad är det egentligen för skillnad på nh och pnh? Jag håller på med nh, alltså "vanlig" men inte så mycket pnh, jag håller dock på med the seven games, visst ingår det i pnh? Ursäkta att det blev rörigt men jag hoppas ni förstår!
kram från emma!

Sv: Parelli horsemanship hjälp!

Hej!

Kul med en till som är intresserad :D Pat är mycket noga med grunden och ja 7 games ingår förståss, det är han som kommit upp med begreppet.
Level 1(Safe)12" rep 7 games o ridning,
Level 2(Confidence)22" rep 7 games, ridning o liberty,
Level 3(Harmony)45" rep 7 games, ridning o liberty,
Level 4(Skills) "tömkörning" 7 games, ridning, liberty.
De lär ut naturlig ridning som de kallar fluidity, ridning utan träns (freestyle) och klassisk dressyr(finesse)

Jag vet inte vad mer man kan skriva, för mig har det öppnats som en ny värld, man lär sig läsa hästarna på ett helt nytt sätt o ja, Parelli är så mycket.

För mig har det oxå inneburit att jag blivit frisk från en sjukdom, har kunnat arbeta igen så jag har mycket att tacka Parellis för.

Blabla :D

Hoppas du får fler svar!!
Kram från Toria

Hej svej!

Jag har en fråga som jag tänkte att ni som håller på med pnh skulle få hjälpa mig med! Jag har läst att det finns olika nivåer som pat använder sig av, vad är det för typ av nivåer och vad omfattar varje nivå? Eller ja vad är det egentligen för skillnad på nh och pnh? Jag håller på med nh, alltså "vanlig" men inte så mycket pnh, jag håller dock på med the seven games, visst ingår det i pnh? Ursäkta att det blev rörigt men jag hoppas ni förstår!
kram från emma!

PNH betyder Parelli Natural Horsemanship :D

Hej svej!
Eller ja vad är det egentligen för skillnad på nh och pnh? Jag håller på med nh, alltså "vanlig" men inte så mycket pnh, jag håller dock på med the seven games, visst ingår det i pnh?

PNH är ju en gren va NH, det finns ju många som håller på med NH och varje "guru" har ju en egen gren så att säga:)

Det är ju Parelli som har grundat 7 games.

Ett tips är att man kan skicka efter en gratis dvd på hans hemsida:)

vilken DVD är det som är gratis och var på hemsidan hittar du det? Låter ju mycket intressant !

Freestyle uförs med huvudlag helst en repgrimma. Och alla olika "grenar" finns med i alla nivåer. Kommer inte håg exat vad som ingår men det finns info om alla nivåer på Parellis hemsida.

Finns ingen "vanlig" NH. NH är ett gigantisk begrepp som innefattar all hantering där man på nått vis gör något extra. Parelli har en egen gren av NHn precis som Monty Roberts, Kelly Marks, Ellen Ofstad osv.

Hej! Jag ska hjälpa er att reda ut hur PNH (Parelli Natural Horsemanship) delar upp sitt utbildningssystem.
Detta görs i två delar.
Först hur du går från nybörjare och vidare, det s.k. Levelssystemet.
Sedan hur du lägger en ordentlig grund, och vidare till det mest avancerade, d.v.s. all typ av ridning med kontakt.

Level 1: Säkerhet, relation, mental samling. Innefattar 7 games och rovdjur/flyktdjurpsykologi. 7 games är språket och kommunikationen, utformad efter hästens egna lekar i flocken. 7 games har många duktiga horsemen använt sig av innan Pat, men han har satt namn på dem för att pedagogiskt kunna förenkla.

Level 2: Harmoni, känslomässig samling. Här tar vi 7 games vidare, avancerar, provar, funkar kommunikationen utan lina? (liberty) Rider freestyle, d.v.s. utan kontakt. ( med hackamore på lösa tyglar eller utan huvudlag) Får stopp att balansera med gå, d.v.s hästen är så mentalt och känslomässigt med dig att han accepterar sitt ansvar att själv hålla gångart, riktning och se vart han går. Du lär dig- genom Liberty & Horsebehavior-materialet-att läsa hästen mer och mer och använda rätt strategi för häst och situation.

Level 3: Förfining, fysisk samling. Avancera frihetsdressyr (liberty) och ridning med kontakt. (finesse)

4 Savvys:

On line: med lina. 12, 22, 32 fot allteftersom du kan kommunicera från längre och längre avstånd.

Liberty: Utan lina, kanske s.k. frihetsdressyr.

Freestyle: Ridning utan kontakt, med lösa, senare inga tyglar. Här tränar ryttaren sin balans, sina vikthjälper och bygger upp en fin kommunikation. Hästen fortsätter att ansvara för gångart, riktning och se vart han sätter fötterna (sedan lek nr 5 online,Circling game ), samt att vara mentalt och emotionellt samlad. Du förstår vad sporrar och bett är till för, d.v.s. förfining i ett senare skede, och INTE som pådrivningsmedel och broms!!!

Finesse: Riktigt avancerad liberty samt all sorts ridning med kontakt. Här kan du börja använda sporrar och bett som förfining i en redan trygg och säker grund.
//Annika

Väldigt kortfattat och kärnfullt :bow:

Hade INTE kunnat beskriva det på så få rader och samtidigt förståeligt :bow:

(för dem som håller koll på våra inlägg ser det ut som att vi är samma person som berömmer varann i olika trådar :rofl::rofl: "klubben för inbördes beundran" :idea: )

Väldigt kortfattat och kärnfullt :bow:

Hade INTE kunnat beskriva det på så få rader och samtidigt förståeligt :bow:

(för dem som håller koll på våra inlägg ser det ut som att vi är samma person som berömmer varann i olika trådar :rofl::rofl: "klubben för inbördes beundran" :idea: )

Haha:laugh:nu sitter jag och skrattar, det är som en kär kompis som dyker upp!!! Vi borde ta en fika en dag! Det är bara det att jag har så långt till Stockholm! Jag är ju så nyfiken på vad du har för häst/hästar, vad ni hittar på och så där! Karin P kommer ju hem från USA i juni och har lite introduktionsevenemang i Halmstad i sommar, kan du inte åka ner? Du får sova hos oss! Jag ska strö rent o fint i största boxen...;)
//Annika

Haha:laugh:nu sitter jag och skrattar, det är som en kär kompis som dyker upp!!! Vi borde ta en fika en dag! Det är bara det att jag har så långt till Stockholm! Jag är ju så nyfiken på vad du har för häst/hästar, vad ni hittar på och så där! Karin P kommer ju hem från USA i juni och har lite introduktionsevenemang i Halmstad i sommar, kan du inte åka ner? Du får sova hos oss! Jag ska strö rent o fint i största boxen...;)
//Annika

Hehe... kanske det :) Jag föredrar halm då isf, såndär riktigt gul och fin :love:
Har sett att hon har en del spännande på gång... skickar dig ett PM

Jättebra sammanfattning! Lätt förståeligt och bra :)

Cirkus har alltid faschinerat människor, detta är ingen skillnad. Cirkus är vad det är och inget annat. Vill man se harmoniska hästar får man söka sig någon annanstans.

Cirkus har alltid faschinerat människor, detta är ingen skillnad. Cirkus är vad det är och inget annat. Vill man se harmoniska hästar får man söka sig någon annanstans.

Tråkigt uttalande fram för allt från dig, trodde lite mera om dig än så.
Detta är ett bra sätt att visa på hur man brutalt tar över det hästarna ska göra utan några invändningar....
Hästarna ser då rakt inte ut att trivas med de de gör här...

Är det ingen som ser hur FEL detta är? :confused::confused::confused:

:(:cry:

Nu förstår jag ingenting, vad är det som är fel? jag tycker att videon är helt fantastiskt och det visar vilket fantastiskt samspel människor och hästar kan få! Förstår inte alls vad som är problemet..

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag undrar lite över om någon har svar som tränat med foglossning. Min förra graviditet blev jag helt sjukskriven från v 25 (?)...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 936
Senast: ihnfsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama