Sv: Parant 510 Oberon 395
Hej!
Jag har haft en häst, som hette Mac, som var efter Parant 510. (Parant var ju stationerad i Hamneda hos Birger Bengtsson på den tiden, och det var nära där jag bodde.) En del tyckte att Mac var en av de finare exemplaren efter den hingsten. Mamman var en norsvensk travar korsning, svart, 160 cm hög.
Mac var född -90, 170 cm hög, brunsvart, med tre vita sockar och stjärn och snopp, rejäl häst, men inte klumpig, lite kompakt och högrest. Jag hade honom tills han var 12 år. Sedan fick jag avliva honom pga att han hade sned benställning fram. Troligtvis ärvt det från Parant. Han tålde inte att träna hoppning varannan vecka med de benen. Jag var med på några månadshoppningar med honom, men han var ingen tävlingshäst. Men han hade gillat att tävla! Han trivdes verkligen där det hände mycket. Han hatade när det inte hände saker runt om honom, han ville ha liv och rörelse. Han hade också trivts på ridskola, tror jag. När jag skulle åka och träna med honom lastade han sig själv. Han kom fram till staketet när han märkte att vi kopplade för transporten!
I övrigt var han mycket snäll och nyfiken, med mycket vilja och ibland tuff. Man var tvungen att vara hårt mot honom, annars blev han en "bulldozer". Han hade otroligt lätt för att sätta muskler, och extrem arbetskapasitet. Att rida några mil var bara uppvärmning för honom! Han var ett energiknippe. En mycket hållbar häst, om man bortser från de innåttåade framhovarna.
Om någon vill se bilder på Mac och Parant, kan jag lägga ut dem på min hemsida sedan. Har inte gjort hemsidan ännu, men den kommer så småningom.
Ha det bra!
PS. Jag vet att det har funnits en häst efter Parant på Ljungby ridklubb för ungefär 5 år sedan. DS.