Parallellförskjutna travare

ghost

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av sådana? Det jag är ute efter är alltså rätt mycket förskjutna pållar.

Håller de över huvud taget? Är det "bättre" om de är förskjutna i höger eller vänster? Kan man få en parallellförskjuten häst att landa plant på foten?
Spöket och dessa evinnerliga frågor... :D

Sv: Parallellförskjutna travare

Jag har en.Hon hade faktiskt ett väldigt bra steg,tidighet och stor talang. Och även så belastade hon bra,kanonhovar. Dock blev hon sned i korset(troligen från att ha gått omkull i hagen).Det medförde att hon snedbelastade och då fick knäna för mycket helt enkelt. När hon blev framhalt behandlade jag inte ens,utan hon har slutat isn travkarriär.

Jag har en treåring som är kraftigt parallellföskjuten VF, det finns lite pålagringar men just nu är han ohalt. (böjprov i går)

Han fick diagnosen för ett år sedan och redan då visste vi att det kanske inte skulle fungera. Men vi har tid och plats för honom så det blev så att han får en chans.

Veterinären sa även att leden är tillräckligt "färdig" nu för att eventuellt tåla den belastning som blir. Jag tar aldrig en veterinärs ord för sanning men jag hoppas att hon inte gör en allt för stor felbedömning.

Hästen har bara skrittats för vagn i ett år. Han har riktigt fint travsteg när det funkar (han har visat fin trav i hagen) så tiden får utvisa om han håller eller ej.

Men det är alltid bra att höra andras erfarenheter. Själv är jag väldigt tveksam men det är inte jag som sköter grundträningen så han får en chans.

Jag har haft ett par stycken som varit parallellförskjutna. De höll under uppträning till start men höll inte för ett regelbundet tävlande/tränande...
Jag har efter detta blivit mycket tveksam till just denna defekt. Liksom för sabelbenthet.

Vi hade en uppfödning som var ganska parallellförskjuten, tror det var VF. Han sprang in 1,3 milj...

ja, jag undrar med! det är inte samma sak som att dom är snea i höften va? Min häst är det, skiljer 1 cm. Tränades fel som liten.... Eller vad kallas det? Det är alla fall dom benen som är högst där bak på baken som är lite ojämna.

ja, jag undrar med! det är inte samma sak som att dom är snea i höften va? Min häst är det, skiljer 1 cm. Tränades fel som liten.... Eller vad kallas det? Det är alla fall dom benen som är högst där bak på baken som är lite ojämna.

Den överlägset största anledningen till sneda höfter är att de gått omkull i hagen förresten. :idea:

Det kallas SI leden det man behandlar när dom är sneda i höfterna

om det är en yngre häst brukar det gå att rätta till "snedhet" i höften. en equiterapeut/kiropraktor kan "knäcka" si-leden på rätt.
kan dock behöva upprepas ett antal ggr, då musklerna runtom beh bli starka nog,tränas,att bära upp.

vi har 2 märrar i stallet m d + min kompis linda, som trillade ner från en byggställning!!! liten parentes... :angel:

Hallå...

Jag hade hoppats på att ni hade parallellförskjutna hästar som antingen gått sönder eller funkat. :confused:

Dom flesta går ju sönder, sen finns det ju alltid hästar som funkar så att ge dig klara besked går inte :D

Jag har en som BÅDE gick sönder och funkade ( för att göra dig ännu mer rådvill) Han heter Earth Bound och har varit opererad 2 ggr i framknäna, gått sådär, sen kom han till folk som la ner multum med tid på honom, med ET, massage osv och då gick han skitbra..såldes därifrån o sen gick han inge mer men startar fortfarande tror jag.

Den överlägset största anledningen till sneda höfter är att de gått omkull i hagen förresten. :idea:
OK! Fast jag vet att det beror på fel träning när hon var liten, ensidig sådan under växtperioden!
Hon är knäckt i höften och det gjorde faktiskt lite nytta, men jag vet inte hur många gånger som hon är knäckt...

Nåt jag reflekterat över är att nästan alla hästar som är parallelförskjutna är det på vänster fram.
Undrar om det har med hästen svaga/starka sida???

Någon som vet mer...

klickbara

Hæsten travade aldrig helt perfekt, fick såklart føljdproblem och en dålig hov med sprickor, men han sprang in 1,3 milj och blev 10 år. Avlivades akut, inte beroende på førslitningar från det hær, men det påverkade sækert avlivningsorsaken.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård