Paradis Oscar 4:a veckor! *Devonbilder*

Sv: Paradis Oscar 4:a veckor! *Devonbilder*

Vi har satt som "riktpris" ca 10-12 000.-

För en långhårig fold...fast det har bara fötts 5 st i landet... 4 pojkar och 1 flicka, i 3 olika kullar hos samma uppfödning varav det egentligen bara är 1 pojke som har "sålts" i den rätta bemärkelsen. Dom övriga 2 har det varit förbehåll med också... fast nu är Junior bara MIN :love:

En sådan som hans son Digger går på runt 4 000:-

3959198.jpg

Samma som jag betalade redan för 6 år sedan för Ebba...ingen kan påstå att det har gått inflation i priserna i alla fall...

5130026.jpg

Men du.. vänta bara tills någon annan uppfödare helt sonika tar och "ger" dej en lämplig hona bara för att "hjälpa" dej på traven till din uppfödning av underbara rexar... :angel:

Men du.. vänta bara tills någon annan uppfödare helt sonika tar och "ger" dej en lämplig hona bara för att "hjälpa" dej på traven till din uppfödning av underbara rexar... :angel:

Fin idé :angel:
Annars har jag övervägt möjligheten att förhandla med en av Oscars ev. framtida flickvänners ägare att i stället för parningsavgifter ta en lämplig hona ur kullen, om det blir nån med angenämnt utseende. Fick tipset av uppfödaren till Rustie, men vet inte hur vanligt det är.
Fast det känns lite för snart på, jag vet inte om jag anser mig kunnig nog för att starta uppfödning inom den tidsmarginalen ^^ Den som lever får se :angel:

Min första avelshona fick jag av en uppfödare då han tyckte att min Van-unghanne skulle ha en flickvän även om jag inte hade råd med en ny katt just då :bow:

Digger tog vi istället för att ta betalt från uppfödaren då den kullen föddes och bodde hos oss tills leverans.

Och Junior skulle uppfödaren ha en parning av innan han blev våran, förutom pengarna förståss...men det gjorde att han blev i en prisklass som jag hade råd med.... :angel:

Har man bara turen att få fatt i en BRA hankatt brukar det mesta lösa sej :idea: :D

En seriös uppfödare hjälper en alltid att hitta lämpliga lösningar.

Min vännina, som också numera föder upp Scottar och långhåriga Britter, och jag ska byta honor med varandra, så vi på det viset kan hålla nere det antal katter vi har själva, men ändå kunna fortsätta avla som vi tänkt oss....

Senast ändrad:

Det vore ju helt klart lämpligt!
Det är en spännande värld, kattvärlden! Och jag hade ingen aning om att man blev indragen så fooort i hela karusellen ;) Allt jag tänker på nu är Avel, utställningar och hur i helvete jag ska ha råd med allt :angel:
Men nu när jag äntligen fått ett jobb ska jag börja lägga undan avelsbuffert :)

Fin idé :angel:
Annars har jag övervägt möjligheten att förhandla med en av Oscars ev. framtida flickvänners ägare att i stället för parningsavgifter ta en lämplig hona ur kullen, om det blir nån med angenämnt utseende. Fick tipset av uppfödaren till Rustie, men vet inte hur vanligt det är.
Fast det känns lite för snart på, jag vet inte om jag anser mig kunnig nog för att starta uppfödning inom den tidsmarginalen ^^ Den som lever får se :angel:

Det kan ju vara ett sätt förutsatt att det blir en stor kull. Blir det tex. 3 kattungar så blir det ju en enorm förlust (till skillnad från liten förlust ;)) ekonomiskt för honkattägaren att ge bort en kattunge.

Det kan ju vara ett sätt förutsatt att det blir en stor kull. Blir det tex. 3 kattungar så blir det ju en enorm förlust (till skillnad från liten förlust ;)) ekonomiskt för honkattägaren att ge bort en kattunge.

Ja precis, man får ju se det lite från den sidan också.. :p
Hmm.. Hur funkar detta i praktiken? Tar man språngavgift och sedan, om det blir en stor kull och man tillsammans kommer fram till att jag ska ta en honkatt, betalar jag tillbaka språngavgiften då, eller tar jag ingen språngavgift från början och tar ut det om det skulle visa sig bli en liten kull?
Ahh detta är en djungel, jag får kalla fötter ;)

Ja precis, man får ju se det lite från den sidan också.. :p
Hmm.. Hur funkar detta i praktiken? Tar man språngavgift och sedan, om det blir en stor kull och man tillsammans kommer fram till att jag ska ta en honkatt, betalar jag tillbaka språngavgiften då, eller tar jag ingen språngavgift från början och tar ut det om det skulle visa sig bli en liten kull?
Ahh detta är en djungel, jag får kalla fötter ;)

Det beror väl helt på hur man bestämmer att det ska gå till. ;) Det är väl överlag vanligt att man betalar kattungeavgiften (tex. 1000 kr/kattunge) när kattungarna blivit tex. 4 veckor gamla. Att det föds 7 kattungar innebär ju inte att alla kattungar kommer överleva och iaf jag anser inte att någon ska behöva betala för kattungar som dött rätt omgående.

Så lättast är väl att avtala om att avgiften betalas när kattungarna är x veckor gamla eller att hankattägaren tingar en kattunge vid x veckors ålder.

Man utformar avtalen själv vettu. ;) Om man inte väljer att köra efter SVERAKs färdiga avtal och de ger inte utrymme för sådana saker.

Exakt så gör vi också inom dom 2 raser jag föder upp :bow: :bow: :bow:

Plus att om det nu bara skulle bli 1 bebbe, så är det FRI parningsavgift vid omparning eller ev. annan hona.
Dock tillkommer "bebbe"avgiften som vanligt för dom bebberna som är nr 3 och över det.

Olika uppfödare har olika sätt att sköta sådana saker.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka