Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Det är ett kinkigt ämne att hålla en rumsren diskussion runt och svårt att veta hur kunnig den som startar tråden är. Så ta inte för illa upp av de ev. hårda orden som skrivits. Mycket av det är internt tjafs som egentligen inte är vänt till dig. :)

Ja jag förstår att det tände till ordentligt hos många, men jag är ändå tacksam för alla svar. Och jag har nog inte tagit åt mig alltför mycket men ni har gett mig endel att tänka på.

*KL*

Min hund är renrasig registrerad i SKK har gjort MH med bra resultat. Är röntgad AD ua hd ua. Tävlar elit lydnad uppflyttad till lägre klass bruks o är viltspårchampion. ÄR en underbar familjehund o kompis. Snäll o söt. Relativt snygg med är utställd med 2dra pris flera gånger. NEJ jag tänker inte ta valpar på henne i alla fall. Varför? Det finns alldeles för mycket valpar o hundar som tillverkas i alla fall.

Folk är mycket sällan anti blandrashundar.
Folk är däremot många gånger anti blandras"avel" eftersom de vet vilket enormt och många gånger noggrant avelsarbete renrasuppfödare lägger ner på sina hundar och sin avel.

De ställen jag bott på/rört mig i är det väldigt mkt anti-blandras, och då menar jag inte avel av blandraser, utan mest det faktum att dom finns till.
Utan att vara otrevlig så vet jag inte om jag tycker du kan svara på om folk är anti eller ej :/

Jag tycker att du är ute på lite för djupt vatten när du diskuterar skillnaden mellan renras och blandrasavel eftersom du i en annan tråd frågade vad en D-höft är.

Jasså? Måste jag veta vad en D-höft är för att ha en åsikt?

HÄR svarade du på påståendet om de uppfödare aliide känner inte är samma som du känner. Givetvis utgår jag från att du menar de du känner till som fött upp hundar och inte vilka dansbandsångerskor du känner.

Jag vill fortfarande veta vart jag har sagt att jag känner uppfödare som avlar på sjuka hundar.. Helt orättvist sagt tycker jag.
De blandisägare jag känner brukar ta valpar för att deras hundar har bra psyke eller temperament, men de med renrasägare brukar avla vidare på utseendet, nu menar jag inte att dom avlar på idiothundar som någon påstod, det är ännu en grejj jag aldrig sagt.
Så är det häromkring, men behöver ju uppenbarligen inte vara så över hela landet, som jag försökte få fram..

Jag svarar på det eftersom ämnet flera, massvis(!) av gånger diskuterats här på buke och VARJE gång har samma sak konstaterats, nämligen det jag nyligen skrev. Detsamma brukar komma fram de (visserligen ganska få) gånger jag pratat om ämnet med vänner och bekanta, med uppfödare, utställningsdomare osv.

Ja, jag tycker absolut det, eftersom du här först argumenterar för avel mellan två tunga raser där släktingarna inte är röntgade, och sedan är du inte insatt i problematiken runt höftledsdysplasi. Alla dina argument faller platt.

Alltså det är ju alltid bra om man är påläst när man argumenterar för sin åsikt, eller ja nödvändigt är det ju självklart inte.

Men för att öka på trovärdigheten i att man vet vad man talar om ...

Nu framstår ju åsikten som en tämligen okunnig sådan :/

Senast ändrad:

renrasägare brukar avla vidare på utseendet

SJÄLVFALLET eftersom varje hundras har en specifik rasstandard som skall följas så gott det är möjligt. I rasstandarden står det mer eller mindre exakt hur hunden ska se ut och bete sig.
Ett visst utseende har en viss ras för att rasen i fråga ska fungera till det arbete den är framtagen för. Tex så skulle en greyhound fungera riktigt uselt som grythund pga att både exteriör och mentalitet är fel för det arbetsområdet.
MEN bara för att man avlar på ett visst utseende betyder det väldigt långt ifrån alltid att man skiter i mentatliteten.
Ofta är renrasuppfödare mycket noga med både exteriör och mentalitet på sina avelsdjur.

Nej, det måste du givetvis inte, men om man inte har iaf grunderna i genetik, hundavel och vet vilka problem som finns inom de olika rasgrupperna, så blir det ju mycket svårt att diskutera just de frågorna..

Jahapp, jag var nog lite för inne i de olika intrigerna här. För väl snoka lite till.

Ända sen jag fick henne har jag velat ta en kull valpar på henne.

När hon var valp hade jag en granne som hade en leonbergerhane och dessa två älskade varandra. Det var otroligt att se de två tillsammans. Vi pratade om att para dem när min var tre år. Men jag flyttade och de fick småbarn och de valde att kastrera honom för ca 1.5 år sedan.

Nu har jag några som vill ha en valp efter henne och jag vill själv ha en valp efter just henne.

Någon har frågat mig tidigare i tråden om jag skulle kunna tänka mig att finnas kvar som stöd och hjälp till de ev valpköparna och för mig är det nog något självskrivet egentligen. Dels som stöd och dels för att jag bryr mig om mina djur så mycket att det kommer att bli svårt att lämna ifrån mig några valpar.

Ja, om din åsikt ska räknas. Att diskutera avel utan att vara insatt i höfftledsproblematiken är som att försöka baka bröd utan att veta vad jäst är.

Chansen att du får en valp som liknar din tik är tyvärr ganska liten. Blandraser är inte direkt homogena och därför är varje individ alldeles unik. De valpar din tik får, oavsett hane, kan skilja sig från henne ganska enormt.

Det bör även eventuella valpspekulanter vara medvetna om. Troligen vill de ha valp efter din tik för att de gillar henne och vill ha en likadan. Chansen att de ska få det är liten.

Ja, jag tycker absolut det, eftersom du här först argumenterar för avel mellan två tunga raser där släktingarna inte är röntgade, och sedan är du inte insatt i problematiken runt höftledsdysplasi. Alla dina argument faller platt.

Jag utgick efter TS första inlägg, med andra ord självaste frågan. Där har hon skrivit att hunden är frisk och då tog jag ju förgivet att hunden är frisk, alltså uppkollad. Nu verkar ju inte så vara fallet (Om jag förstått det rätt) och då är ju saken helt annorlunda.
Nej jag kan inte precis allt om höftledsdysplasi, men jag har ändå vett nog att tycka att man inte avlar på hundar med ärftliga fel.
Bara för att jag tycker detta så anser inte jag att jag måste veta vad en D-höft är.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
955
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 319
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka