"Papprena brunnit upp"

T

Tican

\"Papprena brunnit upp\"

(Stamtalvor ligger väl under avel nuförtiden..?)

Vad gör man med två isisar utan papper, som sägs ha kommit från Island, när SIF säger att de inte kan göra nåt? Om det behövs, här är storyn:

I mars för fyra år sen, 2000, köpte vi två isisar, Nova och Pelle, av Svend Andresen i Karlskoga.

Svends version:

Han tog hem 15 islänningar från Island 1997, stuteriet och pappren hade brunnit upp. När dom kom dit var dom iaf helt ohanterade, han red in dom och använde dom till sin turridning. Sen, gubben var ju runt 70, ville han gå i pension ungefär, och sålde hästarna. Nova var eventuellt dräktig med en av hans andra hästar när vi köpte.

Sen annonserar jag ut Nova till försäljning, och får svar av en tjej som frågar om det är DEN Nova, som såldes tillsammans med DEN Pelle. :eek: Världen är liten. Jaja. Hon hade iaf ridit Pelle på Svends turridning regelbundet och ångrade så att hon inte köpte honom. Jag frågade om hon visste nåt, hennes version:

Svend och hans kompanjon tog hem 15 isisar från Island. Hon visste inte om de var hanterade eller inte. Svend och kompanjonen bråkade och Svend köpte upp hans del. Sen gick det inte runt, och han sålde. Nova var betäckt med Mökkur när vi köpte.

Vår version, sen vi kom in i bilden:
Jag, 9 år, tjatade om häst jämt o ständigt, visade annonser om alla sorters hästar, slutligen om en turridning som skulle lägga ner. Blev glatt överraskad när pappa för första gången ringde på den annonsen, och vi åkte ner och tittade. Hästarna stod inomhus då, (visade sig att Pelle inte "går" att fånga i hagen..) och allt funkade när vi red men det var för halt för att galoppera (kunde inte galoppfattning). :smirk: Vi betalar 40000 för Nova och 35000 för de två tioåriga islänningarna. Tiden går, det mesta funkar, mamma å pappa är nöjda för att jag å syrran inte bryter nackarna av oss, och vi för att vi har hästar, ungefär.

Jag försöker iallafall prata med svenska islandshästföreningen, och de säger att dom itne kan göra nåt. Men vi har inget större intresse av stamtavla förens nu när vi ska sälja.

SÅ, vad gör man??

Eftersom det är mycket som var oklart med det där, mycket ljug i den affären, så skulle väl hästarna kunna vara stöldgods. Eller smugglade svart till Sverige (hur hård kåll har dom på hästar UT från Island?). Om föreningen inte kan göra nåt..? DNA-prov för 10000, som kanske inte ger nåt? Känns lite jobbigt.. :crazy: Och om vi gör det kanske riktiga ägarna kommer fram - vi får lämna ifrån oss hästarna. Nova ska vi sälja, 25000 ryker då, och Pelle ska vi ha kvar, så där ryker själva hästen liksom

Re: \"Papprena brunnit upp\"

Du kan nog inte göra så mycket, tyvärr.
Det har hänt flera ggr att personer i Sverige köpt hästar från Island men inte betalat dom och då har Islänningarna svarat med att inte skicka papper på hästen.
Tror att dom numer inte skickar häst utan att säljaren fått betalt.

Det enda jag kan tänka mig är om du vet vilken gård dom kommer från på Island. Ta då kontakt med gården och fråga varför dom inte har papper. Har dom nu verkligen brunnit upp så borde väl bonden kunna utfärda nya original på Island. Är hästarna obetalda där, så kan du säkert få papper om du betalar :crazy: dom en gång till.

Hur som helst så om hästarna hade varit registrerade i sverige så kan man begära att få döda originalhandlingarna och få nya utfärdade, står mer om det på SIF`s hemsida

Utan papper så sjunker ju hästarnas värde drastiskt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 984
Senast: Korven
·
Äldre Hej buke-folket! Ni brukar ju ha koll på det mesta och komma med goda idéer. Skapade ett nytt nick för att inte bli igenkänd. Min...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
22 858
Senast: escodobe
·
Hästhantering Hej hej alla häst människor där ute! Jag köpte mig en islänning för fyra veckor sen (12 år gammal). Innan jag fick hem honom så va...
Svar
11
· Visningar
2 245
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka