Sv: Pappersfärg
Stoet i fråga är redan reggat i ASVH under ras kod 01, när jag pratade med ASVH om detta förra året så sa dom att alla xx-ston med godkänd stam hamnar under raskod 01.
Dom med icke godkänd stam hamnar på 54 och ger gråa papper.
Det som avgör är om hingstarna i de 3 första generationerna är godkända av SG, om de är godkända i ASVH har ingen betydelse.
Det finns 2 register i SG, "fullblod" och "övriga hästar"
I det första registret hamnar alla fullblod som har en mamma och en pappa som är reggade i samma register (alltså General Stud book eller "systerregister", hingsten ska vara godkänd av SG och inneha betäcknings licens för det året alt den behöver inte vara godkänd alls om uppfödaren till hästen ägde både modern och fadern innan nyår året innan parningen gjordes.
Om hingsten ej är godkänd och man inte äger både fader och moder djuret hamnar avkomman i "övriga" registret och dom hästarna ger inte gröna papper i ASVH.
Så vi säger att Kalle äger fullblods hingsten Pelle som inte har löst betäckningsbevis, jag åker dit med stoet Elsa och betäcker, den avkomman hamnar i övriga registret och kommer ge gråa papper i ASVH tills Pelle har hamnat i fjärde led, dvs Elsas barnbarnbarns barn.
Om jag istället köper Pelle i november och sen parar Pelle och Elsa i februari så hamnar avkomman i "fullblods regstret" och ger då gröna papper. Lika så om Kalle löser licens på Pelle och jag åker dit och betäcker Elsa så blir det också i fullblods registret.
Förut hade ett rent fullblod en reg nr som började på AA det betydde att stammen var godkänd och hästen var i huvudregistret dvs "A" övriga hästar hamnade i "B" registret och hade reg nummer som började på B.
Här ser du ett exempel på en häst i A -registret:
http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=302480
(på ras står det "engelskt fullblod" och reg numret börjar på AA)
Här ser du ett exempel på en häst i B-registret:
http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=315653
(på ras står det övriga fullblod och regnumret börjar på BB)
Den sistnämda lämnar alltså gråa papper i ASVH