Pappersfärg

boccia

Trådstartare
Om en häst är reggad i Sv Galoppförbundet, och sedan reggas i ASVH, vad blir det för färg på papprena då? Gröna? Grå? (hästen i fråga har full stam)

Senast ändrad:
Sv: Pappersfärg

Kan man se det på ngt sätt? Enda "beviset" på ASVH-registreringen är en klisterlapp och stämpel i passet som utfärdades av Sv Galoppförbundet. Gäller denna häst

Mitt eng. fullblod med pass från galoppförbundet fick bara ett reg.nr och stämpel i det gamla passet när jag registrerade henne i asvh.

Jo, men de måste ju ändå "färgklassas" även om det inte utfärdas nytt pass, med tanke på att de kan komma att användas i avel, och då kan det ju vara bra att veta vad deras avkommor kommer få för färg på sina papper (tycker iaf jag ;))

Jag har faktiskt inte tänkt på det. Mina avkommor får iaf gröna papper.

Tack!! :bow:

Håll tummarna för att hon går igenom veterinärbesiktningen den här veckan, för isf är hon MIN!!! :love:

:D

Håller tummarna då!
Ska du ha henne till avel? Lite intressant stam hade honom måste jag säga..

Tanken är att matcha henne mot 3-årstestet, och sedan eventuellt betäcka henne efter det och låta henne ta det lugnt med bebis som 4-åring. Tanken med fölet är isf att sälja... Kan inte säga att hon ska bli avelssto, men ett och annat föl kanske det kan bli trots att hon mer är tänkt till tävling.

Torsdag kl 11 kommer veterinären *nervös*

Om stoet får gröna papper eller ej tror jag beror på hennes stam. Mitt fbl är e Billion och han är godkänd i ASVH.
Hennes avkommor (e halvblodshingstar) har gröna papper.
Henne struntade jag i att regga i ASVH för det var mycket dyrare än att få nya blå papper via galoppen när passtvånget kom.

Jag har även en häst på utblidning e. Guinness och hennes morfar är fullblod och inte godkänd av ASVH (utan bara inom galoppen) och hon har gråa papper vilket även hennes fölungar får (om hon får några).

Det är för få godkända generationer inom ASVH.
Vill du vara säker - ring ASVH och fråga!!

Stoet i fråga är redan reggat i ASVH under ras kod 01, när jag pratade med ASVH om detta förra året så sa dom att alla xx-ston med godkänd stam hamnar under raskod 01.
Dom med icke godkänd stam hamnar på 54 och ger gråa papper.

Det som avgör är om hingstarna i de 3 första generationerna är godkända av SG, om de är godkända i ASVH har ingen betydelse.
Det finns 2 register i SG, "fullblod" och "övriga hästar"
I det första registret hamnar alla fullblod som har en mamma och en pappa som är reggade i samma register (alltså General Stud book eller "systerregister", hingsten ska vara godkänd av SG och inneha betäcknings licens för det året alt den behöver inte vara godkänd alls om uppfödaren till hästen ägde både modern och fadern innan nyår året innan parningen gjordes.

Om hingsten ej är godkänd och man inte äger både fader och moder djuret hamnar avkomman i "övriga" registret och dom hästarna ger inte gröna papper i ASVH.

Så vi säger att Kalle äger fullblods hingsten Pelle som inte har löst betäckningsbevis, jag åker dit med stoet Elsa och betäcker, den avkomman hamnar i övriga registret och kommer ge gråa papper i ASVH tills Pelle har hamnat i fjärde led, dvs Elsas barnbarnbarns barn.
Om jag istället köper Pelle i november och sen parar Pelle och Elsa i februari så hamnar avkomman i "fullblods regstret" och ger då gröna papper. Lika så om Kalle löser licens på Pelle och jag åker dit och betäcker Elsa så blir det också i fullblods registret.

Förut hade ett rent fullblod en reg nr som började på AA det betydde att stammen var godkänd och hästen var i huvudregistret dvs "A" övriga hästar hamnade i "B" registret och hade reg nummer som började på B.

Här ser du ett exempel på en häst i A -registret:
http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=302480
(på ras står det "engelskt fullblod" och reg numret börjar på AA)

Här ser du ett exempel på en häst i B-registret:
http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=315653
(på ras står det övriga fullblod och regnumret börjar på BB)
Den sistnämda lämnar alltså gråa papper i ASVH

Unghästen med fullblodsmorfar, är det halvblod där bakom så är det ju inte jämförbart.
Halvblodsston kan ju bara få gröna avkommor med godkänd fullblodshingst medans ett fullblodssto efter icke godkänd hingst för halvblodsavel får gröna avkommor med godkänd halvblodshingst.

Jag är ingen expert men galoppregistrerade fullblodsston med full stam får väl gröna avkommor med godkända hingstar?
Vilka får det annars inte?

Och där fick jag svar på min fråga innan jag hann skriva den...

Unghästen med fullblodsmorfar, är det halvblod där bakom så är det ju inte jämförbart.
Halvblodsston kan ju bara få gröna avkommor med godkänd fullblodshingst medans ett fullblodssto efter icke godkänd hingst för halvblodsavel får gröna avkommor med godkänd halvblodshingst.

Jag är ingen expert men galoppregistrerade fullblodsston med full stam får väl gröna avkommor med godkända hingstar?
Vilka får det annars inte?

Precis, eftersom fullblod, liksom araber och anglos är godkända inkorsnings raser går alltså ett sto reggat i sitt förbunds huvudstambok rakt in i ASVH och lämnar gröna papper ihop med godkänd hingst. OAVSETT om dens pappa är godkänd eller inte i ASVH.

Din häst har godkänd stam dvs gröna papper.

Alla fullblod som accepteras av svenska galoppförbundet blir per automatik godkända i ASVH

Värt att notera vad gäller registreringar tidigare, var att svenskfödda fullblod fick AA Nummer Och BB nummer. Importer fick A nummer och B nummer, genom det kunde man genast se skillnad om hästen var svenskfödd eller import.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 825
Senast: Bison
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 546
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka