Papper till häst

Pluto Nebulon

Trådstartare
Har en liten fråga angående papper på en häst.
Jag har en häst som lider av extremt svår mugg som har utvecklats till resistenta bakterier, har haft ut vet i omgångar i mer än 6 månader. Han blir inte bra, vet har erbjudit att döma ut denna häst för han lider och har ont när såren spricker och varar.
Ägaren lider av nån sort störning så kan ej ta hand om sig själv eller hennes två hästar. Pengar har hon inga så det är jag som kostar på denna häst all vetvård och behandling.
Nu till min fråga: Dom har ej några som helst papper på hästen inget köpekontrakt el nåt. För man måste väl intyga vem hästen är om man ska ta bort den el. Kan man ha en sån häst försäkrad för de säger att han är det men inte fått se några papper på det.

Hur ska jag göra, tycker så synd om hästen för vet trycker på mig att sluta behandla och låta ta bort honom men det vill ju inte ägarna men de vill inte ha hem hästen heller för han smittas.
 
Sv: Papper till häst

Nödslakten kollar inte några papper och de kan ta med sig kadavret. Så vida hästen inte skall till slakteri och bli mat. Då behövs det pass. Men nödslakten vill ha kontat betaling vid avlivining o destruktion av häst. Fjordingen modell större koatade 3,500kr. Försäkringsbolaget sänder ut försäkrings papper en ggr om året till försäkrings tagaren. Försäkringen vill ha kvitto från nödslakten/slakteriet om ersättning skall betalas ut. Samt papper på att vetten har dömt ut hästen. Det skall godkännas först innan avliving om det inte är bråskande. Men man kanske kan ringa o fråga på försäkringsbolaget?
 
Sv: Papper till häst

nej inga papper behövs ,hade en ponny på livstids foder som skadade sej så illa i hagen förra sommaren att det inte fanns något annat val än avlivning:cry: jag försökte få tag i ägaren som också har papper på ponnyn ,men de hade flyttat och jag hittade inte rätt telefon nummer någonstans.
det kostande mej 7500 och den var inte försäkrad:mad:
Så jag tycker du ska göra det som är bäst för hästen ,få vet. att skriva ner att det är det bästa för hästen ,visa ägaren det och agera .
då kan de inte komma efteråt och anklaga dej för att ha avlivat deras häst utan de visste om det:devil:
hoppas allt ordnar sej till det bästa
 
Sv: Papper till häst

Ok.
Det är ju bara det att ingen vill betala för att ta bort denna häst.
Jag kommer ju aldrig att få se de här pengarna, hon är ju redan skyldig mig massor.

Vad kan jag göra:confused:
 
Sv: Papper till häst

Låt det bli ett djurskyddsärende. Så att den MÅSTE tas bort. Betalningen vet jag inte hur du ska fixa.

Tycker veterinären att det är OK att resistenta bakterier sprids?
 
Sv: Papper till häst

Jag får ju inte flytta på hästen pga smittan.

Vet tycker som du, att jag ska blanda in djurinspektören.
Det är ju så att hon har ju en 2 åring på ett annat ställe och han kan ju få stå inne halva dagarna bara för att hon inte orkar med honom.

Han skadade sig i somras men tog ej ut nån vet och han har fått en stor knöl över knäet stor som en apelsin.
 
Sv: Papper till häst

jag är väl sådan som tror på kommunikation först och agerande utifrån det.
anser du att hästen lider så kalla in djurinspektören ,tyvärr krävs det väldigt mycket för att de kan göra något alls ,men skulle tro de måste kolla upp alla anmälningar och känner du flera som med kan anmäla är det nog ännu större chans det händer något och då om inte annat kanske det blir fart på det hela det är bara synd att djuren får sitta emellan :cry:
få vet. att skriva på papper att hästen bör avlivas .
visa för ägaren ,ge ultimatum och anmäl om inget händer .
det är inte meningen du ska betala kalaset så vida du inte har ansvar för hästens skötsel mm
jag ansåg mej ha ansvaret för den ponny jag hade på foder så jag betalade utan att kräva något tillbaka .
jag råkade ut för både polis och djurskyddsinspektörer för att hästen låg död i hagen efter avlivningen under en presening ,så ibland är det för jävligt att folk inte kan stanna till och fråga istället för att anmäla :(( detta var midsommar afton och kunde inte få kadaver bil förrän 5 dagar senare :(
 
Senast ändrad:
Sv: Papper till häst

Ja det är hemsk va fort vissa ska anmäla utan att ta reda på orsaken.
Nu är det ju så att vet har vart i kontakt med ägaren och sakt att det inte går att ha hästen kvar pga han lider.
Men de vill inte kasta ut pengar på hästen, de säger bara att hästar ska inte kosta pengar.

Jag har inget ansvar för denna häst utan jag hyrde ut en plats till denna och sen slutade hon komma när det inte fanns pengar att betala med.

Och jag är sån att jag kan inte se en häst stå o lida så jag försökte tillsammans med min underbara veterinär:love: att behandla och försöka att få honom bra igen.
 
Sv: Papper till häst

anmäl !! har man försökt allt så finns det inget att tveka på .
Förstår att du lider med hästen för att det är ju ändå du som får se den lida inte ägarna .
så ring till miljökontoret och hör vad som gäller ,jag tror det är dom man ska kontakta ,det var :devil:som var här :o ifrån i alla fall :p otrevliga typer som knappt visste hur en häst såg ut tyvärr :mad:
hoppas du har bättre hos dej :)
 
Sv: Papper till häst

Ja. jag får ringa på Måndag o kolla med dem hur man kan göra.

För jag kan väl inte bara ta bort honom el:confused:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 445
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 784
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 897
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 807
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp