Papper, papper..

Trådstartare
Papper, räkningar, brev.. Börjar lessna nu, det samlas överallt. Hemmet svämmar över, jag drunknar i papper. Till och med i sovrumslådorna ligger räkningar och papper! Var samlar ni allt? Hur håller ni koll på vad som är vad? När vi bodde i lägenhet hade vi lite mappar i ett köksskåp eftersom posten oftast hamnade på köksbordet, men nu har det spridit sig. Har en räkningslåda men den räcker inte till. Man ska sortera och spara..

Mottager gärna tips, idéer och bilder om någon kommit på någon smart förvaring.
/ Ralli som sitter i soffan bredvid en enorm hög papper.

Sv: Papper, papper..

Pärmar. Alla betalda räkningar, kvitton osv sätts in löpande i en pärm. Obetalda räkninar sätter jag i en tidsskriftssamlare, som sedan när de har hanterats sätts in i pärmen.

All reklam, kuvert och sånt slängs löpande.

Hur länge sparar du räkningar egentligen, om det blir högar? :eek:
Jag slänger allteftersom beroende på vad det är.
Härom veckan rensade jag ur en pärm och slängde gamla kontoutdrag, deklarationer o fakturor.
Man behöver inte spara allt, bara sånt det är garantier på. Att räkningarna är betalda syns ju i internetbanken. :laugh:

Allt som inte är garanti, värdehöjning på huset och sånt eldar vi upp så fort de är betalda t.ex mobilräkningen, sophämtning, dagisräkning och sånt, skulle aldrig spara dem. Det som sparas sätter vi i pärm, en för huset en för bankpapper, en för deklarationer osv. tror vi har ca 7-8 pärmar totalt.

Jag får inga pappersräkningar. Andra kvitton och liknande scannar jag in och sparar på datorn och på en skild hårdskiva. De resterande få papper jag har sparar jag i en pärm.

Jag har också en tidsskriftsamlare (lättillgänglig i köket) där allt hamnar tills det är betalt/inte längre aktuellt, då åker det in i en pärm eller slängs. Jag tycker det funkar smidigt, skulle bli alldeles tokig på att ha papper utspridda överallt. Dessutom försöker jag ha så många räkningar som möjligt på E-faktura samt har en Ingen reklam-skylt på brevlådan, för att slippa få mer papper än nödvändigt.

Vad lätt det låter när ni nu säger det. Men pärmar är fula! Var gömmer man dom?
Iofs så är papper överallt ännu fulare.. Jag gillar att spara för att ha full koll på vad som har blivit betalt. Hur mycket huset dragit i elkostnader, när bilskatten sist blev betald och vad det kostade..

Vi har ett vanligt skåp, typ Ikeas högskåp i klädkammaren där en hylla rymmer pärmar och tidsskriftssamlare.

Ja, precis - pärmar är bra mycket snyggare än papper överallt!

Jag har allt i pärmar som många andra. Allt som är obetalt är längst fram i en pärm, när den är betald skriver jag det på fakturan och sätter in den under fliken för företaget (telefonräkning med mera). Jätteenkelt att få en översikt.
Jag har bara svarta pärmar, snyggt och matchar varann.

Köp snygga pärmar, är mitt svar.

Obetalda fakturor och ohanterade handlingar ligger i en städad hög. När jag betalar räkningarna, sorterar jag in dem och övriga papper som ligger i högen. Borta.

Snygga pärmar i enhetliga färger tycker jag inte skämmer en arbetshörna.

På tal o papper och räkningar, hur länge bör man behålla gamla fakturor innan man kan kasta?
Tex el och mobilräkningar.

Sånt behöver man väl egentligen inte behålla..?? Jag sätter i allt i en pärm, men jag tror egentligen inte att det hade behövts.

Vi behöver också få bättre ordning.
Jag tänker kasta allt som egentligen inte behöver sparas och övrigt ska sättas in i pärmar. Jag har pärmar sedan tidigare men vi behöver nog omorganisera så det blir mer lättanvänt.

På tal o papper och räkningar, hur länge bör man behålla gamla fakturor innan man kan kasta?
Tex el och mobilräkningar.

Jag kastar det mesta omedelbart efter att det är betalt, men sparar garantikvitton och liknande.

Att behålla fakturor längre än ett år tycker jag är väldigt onödigt. (Tänker lite utifrån företagens räkenskapsår, bokslut osv.) Dessutom måste företag spara sina fakturor, kvitton, räkenskapsinformation och liknande i minst 7 år - så det lär finnas en kopia någonstans ;)

Sen betalar de flesta via internet idag och där går hitta kontohistorik ett bra tag tillbaka med ocr o hela kittet. Nä här slängs som sagt allt utom garanti och liknande:)

Visst finns det kopior, men företagen är inte skyldiga att plocka fram dessa åt kunder eller andra. Vill man åberopa en handling måste man själv plocka fram den.

Jag har tre tidningssamlare i bokhyllan, en för obetalda räkningar, en betalda, och en för viktiga papper, typ försäkring på bilen mm. När någon av dom är full, går jag igenom, kastar alla som är ett år gamla, eller sätter in i dom i en pärm, där varje "företag" har varsin flik, tex mobil, hyra mm. Även den pärmen gås igenom ca 1 gång om året och rensas ut. Har även en del mappar, där jag samlat allt från tex banken, arbetsförmedlingen eller liknande, som kan vara bra att ha kvar ett tag. Har även bankdosan liggandes i "obetalda" tidningssamlaren, för att inte tappa bort den :)
Sambon kör ett annat system, två högar, en obetalda/inkommande papper, och en betalda, hans system ser definitivt mer stökig och rörigare ut än mitt system ;)

Mycket bra fråga detta! Är också trött på alla "viktiga papper", som känns helt otroligt oviktiga! (årsbesked, orangea kuvert, deklarationer...)

Jag försöker få alla räkningar på autogiro eller e-faktura, och de få räkningar som kommer på papper slänger jag så fort de är betalda.

Har en tidskrifthållare där jag petar ner kvitton och garantier som känns nödvändiga att spara, men har aldrig någonsin letat rätt på något i den.

En pärm för bilpapper och försäkringspapper.

Få hade vart gladare än jag om exakt allt blev digitalt!

Jag brukar säga att den som uppfinner ett "vattentätt" system för detta borde få Nobelpris! ;)

Själv undviker jag papper så långt det bara går - har e-faktura hos alla som erbjuder det och i takt med att det blir fler och fler blir det mindre papper att ta hand om. I o m att E-fakturorna arkiveras i internetbanken har jag ju alltid tillgång till dem där (och till skillnad mot en räkningspärm skulle de ju finnas kvar även om huset brann ner). Använder dessutom internetbankens möjlighet att "klassificera" betalningar så att det är enkelt om jag i efterhand vill följa upp våra faktiska kostnader för t ex huset eller bilarna.

Har dessutom haft "ingen reklam tack" på brevlådan ganska många år nu - och skulle ALDRIG ta bort den!

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 298
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V