Emmie_75

Trådstartare
Min 6 månaders gamla valp har mest troligt drabbats av Panosteit sedan 2 månader tillbaka. Hon är röntgad och det finns inga tecken på OCD och det finns även Panosteit i släkten, så nu kör vi enligt den teorin.
Finns det något utöver smärtstillande och vänta ut man kan göra för att lindra eller få detta att läka ut snabbare? Foder, massage, tillskott, jag vill ha alla idéer ni har! Jag vill också gärna ha solskenshistorier och veta hur lång tid detta brukar ta innan det försvinner och hur man ska tänka och agera under tiden.

Foder med låg fetthalt är det enda jag kan rekommendera, för att inte jaga på "tillväxten" om man nu kan säga så - och hålla valpen slank.

Tyvärr har jag börjat ha ganska stor erfarenhet av kraftig panosteit på hund och inte så mycket solskenshistorier att bjuda på.
Men det första jag reagerar på är att du skriver att hunden är röntgad men ändå inte säker på diagnosen? Panosteit syns JÄTTE väl på röntgen speciellt om hunden haft problem så länge.

Jag har iaf provat allt. Värme och bra foder är det jag uppfattar som A och O. Så fort dom blir kall eller får ett slag (slår i en pinne i skogen ex) på ett drabbat ben så kan inflammationen blåssa upp.

Panosteit kan hålla i sig LÄNGE och kan ligga villande i flera månader för att sedan blåssar upp igen.

Jag har alltid remadyl eller metakam hemma så att jag direkt kan börja med en kur om inflammationen blåssar upp för då brukar den lugna ner sig lika snabbt och man kunna hålla den i chakt (desto längre man väntar med antiinflammatoriskt desto längre brukar det ta innan dom är symtomfri igen)

Självklart ska dom vila under pågående infamalation men om det är kroniskt så måste man någonstans ta ett beslut vad hunden mår bäst av. Att röra sig under kontrollerade former eller ligga still (läs typ burvila) på obestämd tid. Enligt de engelska experter vi rådfrågade kunde panosteit i vissa fall hålla isig större delen av hundens liv eller iallafall till 5-6 års ålder.

Min upplevelse är dock ganska motsägelsefullt mot "100% vila ordination" för jag upplever att hundarna mår bättre av att motionera ganska ordentligt (när de inte är halta naturligtvis och ingen regelrätt träning men vanliga promenader) men att så fort det ha blivit en lugnare period så har inflammation blåssa upp av någon anledning. Har upplevt samma sak på 3 olika hundar.

Sedan läste jag om någon draghundsmänniska som faktiskt gjorde så systematiskt - han påstod sig träna bort panosteit med vanlig motion.
Men det är absolut inget jag själv skulle våga mig på att prova och rekommenderar ingen annan att göra det heller.
Men generellt verkstar kunskapen om vad som är bäst för panosteitdrabbade hundar vara ganska låg eller det är iaf väldigt diskuterat om man kan göra annat för hundarna än att bara ge antiinflammatoriskt och vila

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 737
Senast: Fetaost
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 253
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?