Paniken bubblar upp

Nu börjar det bli olidligt :(

Jag har aldrig varit en supermodig ryttare, tar gärna det säkra före det osäkra, men nu känns det urlöjligt. Har ändå vågat busa och rida var som helst.

Började ca ett halvår efter jag skaffat nuvarande häst, vi rider ut ett par stycken, jag barbacka och med hackamore eftersom vi var mellan sadlar och bara skulle ut o mysa. Det kommer en lastbil och jag tänker att ja om vi står still och den rullar förbi så lär det vara lugnt, men känner hur Loffsan(hästen) spänner till och sen "försvinner" hon, vi har ett dike sen hästhagar på höger sida och sedan lastbilen på vänster, häst fram för och bakom, så jag landar i diket, mellan hennes framben med hennes knän i min ländrygg:crazy:. Jag var lika chockad och hon likaså. Men ingen större skada skedd och vi fortsatte.

Märkte sedan resten av sommaren att hon är galet rädd för traktorer och lastbilar, hagen som hon gick i då låg längs gårdsvägen och det var skörde-tider och traktorerna med vagnar och allt körde fram och tillbaka, varje gång sprang Loffsan sig skummig av svett.

Red ändå ut utan några större problem, dock är hon töntigt rädd för bostadsområden också så det var aldrig en lugn ridtur så länge vi var på trafikerade vägar. Bilar inga problem.

Sen så flyttade vi till ett annat stall, här hade vi en grävfirma på gården = många lastbilar och hjullastare. Töntigt rädd här med, även om de stod tysta.

Med tiden så ökades sakta men säkert även min rädsla, Loffsans reaktion är som jag kallar det att hon "försvinner" under en, böjar studsa, lätta fram och totalvända och sen studsa vidare som en känguru, du kan varken ta i eller släppa henne, eller skänkla till. Där finns inget mellanting:(

I nuvarande stall har jag ridit ut 4 ggr sedan i december, de två första gångerna gick utan problem(mitt i veckan fm) 3dje gången träffade vi golfare, och då var hon så rädd så att hon nästan löstes upp i atomer, sedan på hemvägen möter vi en långtradare, jag slänger mig av och springer upp på en grusväg och det är på håret att hon inte sliter sig eller hoppar över mig i panik. Fjärde gpngen är allt frid och fröjd, vi rider dock i motvind så hör inte trafiken bakom oss, vänder mig instinktivt om och ser en enorm traktor med släp, stelnar till och får mig en sån satans smäll i huvudet av hästen och sedan far vi ut i en åker, höll mig kvar och hon taktar/galopperar på stället hela vägen hem.

Nu så fort jag ser eller hör en traktor, lastbil/buss eller gud förbjude en skördetröska så bubblar paniken upp direkt, och jag känner mig skräckslagen. Detta är jättejobbigt då jag älskar att varva ridningen med uteritter, och håller på att kräkas på hästeriet snart.

Där jag står och alla de stall inom rimligt avstånd finns där inga direkta ridvägar, alla leder på småvägar med en del trafik. Så finns liksom inga alternativ.

Så vad f*n ska man göra, jag är lika rädd som min tokiga häst nu, att sälja har jag övervägt, men jag är hennes 13:onde ägare, hon har blivit slagen, stått hos några ägare som tävlingsmaskin och gått över med några. Knepig i ridningen, är genomgången av veterinär men helt UA. Hästen är 16 år gammal och jag har haft henne i 2,5 år nu.


Snälla hjälp mig:cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Paniken bubblar upp

Jag har inte läst hela ditt inlägg (för trött, förlåt, jag ska läsa hela sen) men jag tänker om du kanske kan byta häst ett tag med någon annan som har en lugn, trygg häst och som själv är lugn som ryttare?
Så gjorde jag och en kompis ett tag när hon blivit rädd för sin häst. Hon sålde den sedan men hade säkert klarat av den bättre då, när min häst hjälpt henne av med rädslan.

Och så träna på att möta det hon är rädd för. Kanske bäst om någon annan gör även det till en början, hästen känner av din rädsla annars och spänner sig säkert extra då. "Om matte är rädd måste det ju vara riktigt farligt"
 
Sv: Paniken bubblar upp

Ojdå, jobbig situation för er båda..

Det bästa jag kan komma på är att ta hjälp av någon kunnig, lugn person som inte blir nervös i jobbiga situationer. Personen i fråga behöver inte vara en duktig hästmänniska, men den ska ha tillräcklig hästvana för att kunna hantera en häst hjälpligt. Det ska vara en stabil människa som kan lugna er båda, gärna någon du litar på.
Gå ut på promenader med personen och hästen. Bara små okomplicerade rundor, gå bara så länge som det känns bra för dig. Ha inga krav i stil med "vi måste gå minst så och så", utan gå bara så länge det känns bra. Blir det tio meter så blir det så. Ni båda måste hitta tillbaka, så gör ingenting som inte känns bra.

Jag hade nog testat klickerträna hästen också, och hantera den mycket i olika situationer. Det är dock inte lätt att göra när man själv inte är helt säker.
 
Sv: Paniken bubblar upp

Nån annan kanske ska rida hästen ett tag så rider du en annan. Så den personen som är modig och har bra hand med hästar kan ju vänja hästen och sen efter ett tag kan ju du rida den.
 
Sv: Paniken bubblar upp

det blir knappt någon skillnad med en lugnare häst om det blir ett direkt möte, 2 av de tre ggr som det gått illa har där varit minst en annan cool lugn häst:(

Ett annat problem är att det går inte att vara "bestäd" mot henne heller ifall hon inte vill gå förbi någonstans för då kokar det över helt i huvudet och hon tänker endast bättre fly än illa fäkta....
 
Sv: Paniken bubblar upp

+ ni som skrivit ang byta häst o ryttare, har också funderat på detta men känner ingen ryttare som helt igenom är lugn och trygg, endast en som är cool lugn men som samtidgt om hästen inte "lyder" piskar fram den oavbrutet, och som jag sagt innan så har hon blivit slagen förut och "hårt" riden och det fungerar inte.... Åhh jag hade nog helst velat sälja henne för det känns inte rättvist mot varken henne eller mig att vi ska vara "låsta" på anläggningen, hon tycker skogen är jätterolig, och vi stod i ett stall med massvis med skog runt omkring men det var för långt att köra :( Så det bästa hade väl varit o skeppa iväg henne till en trygg ryttare boendes i urskogen med knappt några förbipasserande fordon....
 
Sv: Paniken bubblar upp

Om du känner att du vill sälja så tycker jag du ska göra det. Det är precis som du säger rättvisast mot både henne och dig.
 
Sv: Paniken bubblar upp

ja men då kommer nästa problem,


  1. jag är den trettonde ägaren
  2. hon är svår i ridningen
  3. tar lång tid att komma till ro, vi står i det femte stallet inom 2,5 år
  4. ingen tävlingshäst längre
  5. korsningssto
 
Sv: Paniken bubblar upp

det enda sättet att bota rädsla är att utsätta sig för det man är rädd för! Även om du säljer denna och köper en ny så kommer problemet vara kvar, du kommer bli rädd när du möter stora fordon och din rädsla smittar av på den nya hästen.

Jag skulle föreslå att du går promenader med din häst och bearbetar det läskiga. Ta det från backen först så slipper du åka i backen. De som äger stallet kanske kan starta någon maskin så ni får öva på att gå förbi på hemmaplan? Då gör det ju inte lika mycket om du tappar hästen. Ni stressar garanterat upp varandra, hästen märker att du blir rädd och blir därför ännu räddare vartpå du också blir ännu räddare. Det blir en ond cirkel som bara kan lösas genom tillit!

Hur fungerar er kontakt på backen när inga fordon är i närheten? Har du full kontroll på hästen eller är det den som är ledaren? Prova att tömköra din häst mycket, det skapar starka band och hästen tvingas lyssna på dig. Efter ett tömkörningspass är mina hästar snuskigt lydiga och följer som en hund.
 
Sv: Paniken bubblar upp

På marken tyr hon sig jätte mkt, lyssnar på allt och vill verkligen vara till lags.
Vet vem som bestämmer och har accepterat från första tillsägelsen sen jag skaffade henne. Vilket är skönt. Men som sagt så är det tilliten när ngt läskigt händer, för då är det verkligen att rädda sig själv som gäller, får koppla longerlinan och riktigt möta det läskiga då, men frågan är om inte rädslan är så himla inrotad i henne att det inte "går" att bota...

För när jag är på marken är jag inte rädd men kom på mig själv igår när jag skulle konfrontera hennes rädsla att jag tänkte fel, jag tänkte att jupp nu kommer hon slita sig igen...vilket hon gjorde:grin:

Jag vill inte sälja henne för sådan som hon är på marken då smälter allas hjärtan...hon är supersnäll, jag kan lämna henne lös i gången och hämta saker i sadelkammaren i andra änden av gården och hon har inte rört en fena när jag kommer tillbaka, även om hon är svår i ridningen så när väl allt klaffar så är hon "to die for"
 
Sv: Paniken bubblar upp

jag tror det mesta går att bota när det gäller rädsla. Det mesta hänger på den som hanterar hästen, hästen litar inte på dig om du inte gjort dig förtjänt av det. Då tar den saken i egna händer för att rädda sig själv.

Det låter som en bra idé att rota fram longerlinan och utsätta er för det som är läskigt. Glöm inte hjälm och handskar!

Om du redan innan har ställt in dig på att hästen kommer att bli rädd, ja då blir den garanterat det också. Den ser det på din kroppshållning och ditt sätt att reagera. Även om du inte gör det medvetet så går du garanterat på ett helt annat sätt när du leder hästen förbi något farligt än så som du går när du inte leder förbi något farligt.

För skoj skull för att se skillnaden så kan du leda förbi hästen på ett "säkert" ställe. Lägg sedan ut en hink eller boll på vägen och gå förbi. När ni klarat detta första gången utan problem gör du samma sak igen men du agerar som om det vore jätteläskigt. Skräm upp dig själv och hästen kommer också tycka bollen/hinken är läskig. Gå sedan förbi en tredje gång med rak hållning med fokuserad blick utan att bry dig om föremålet. Märker du någon skillnad på hästens beteende?

När du leder hästen förbi något läskigt så sträck på dig, andas och var avspänd. Få en bild i huvudet hur ni går förbi ostört utan bekymmer. Titta sedan inte på det läskiga utan håll blicken långt fram och gå med bestämda kliv. Det är när du själv gör dig bredd på att hålla i en flyende häst som den kommer fly. Du säger ju åt den att nu blir det läskigt bäst vi sticker.

Lycka till!
 
Sv: Paniken bubblar upp

ja precis, detta vet jag ju redan men kunskap är svår att överföra i handling, men tack för dina reflektioner, nu när motivationen för ridning osv tryter får det bli skrämselträning.

Har även lagt ut en annons för att hitta en ryttare som är tryggare än jag och som kanske kan hjälpa mig och Loffsan att hatera våran rädsla, hoppas på att detta gör skillnad
 
Sv: Paniken bubblar upp

jag tror det mesta går att bota när det gäller rädsla. Det mesta hänger på den som hanterar hästen, hästen litar inte på dig om du inte gjort dig förtjänt av det. Då tar den saken i egna händer för att rädda sig själv.

Det låter som en bra idé att rota fram longerlinan och utsätta er för det som är läskigt. Glöm inte hjälm och handskar!

Om du redan innan har ställt in dig på att hästen kommer att bli rädd, ja då blir den garanterat det också. Den ser det på din kroppshållning och ditt sätt att reagera. Även om du inte gör det medvetet så går du garanterat på ett helt annat sätt när du leder hästen förbi något farligt än så som du går när du inte leder förbi något farligt.

För skoj skull för att se skillnaden så kan du leda förbi hästen på ett "säkert" ställe. Lägg sedan ut en hink eller boll på vägen och gå förbi. När ni klarat detta första gången utan problem gör du samma sak igen men du agerar som om det vore jätteläskigt. Skräm upp dig själv och hästen kommer också tycka bollen/hinken är läskig. Gå sedan förbi en tredje gång med rak hållning med fokuserad blick utan att bry dig om föremålet. Märker du någon skillnad på hästens beteende?

När du leder hästen förbi något läskigt så sträck på dig, andas och var avspänd. Få en bild i huvudet hur ni går förbi ostört utan bekymmer. Titta sedan inte på det läskiga utan håll blicken långt fram och gå med bestämda kliv. Det är när du själv gör dig bredd på att hålla i en flyende häst som den kommer fly. Du säger ju åt den att nu blir det läskigt bäst vi sticker.

Lycka till!

:bow::bow::bow:
 
Sv: Paniken bubblar upp

Vad du än gör - sälj inte hästen!! Avliva hellre. Hon ska inte behöva ha fler hem än vad hon har haft redan, dessutom är hon livsfarlig i fel händer :(

Har tyvärr inga råd att ge dig, hoppas det löser sig innan det händer en olycka.
 
Sv: Paniken bubblar upp

Ja nej att sälja finns inte, men hade hon haft en annan historia bakom sig så hade jag nog gjort det, men skulle aldrig kunna göra det med ett gott samvete. Som sagt, vinterhandskar, longerlina och hjälm näst steg...;) Hon har aldrig visat ett "livsfarligt" beteénde hos mig, det tidigare händelserna i hennes liv har berott på missförstånd, lögner och brist på tålamod... vilket är väldigt tråkigt, men hennes livshistoria får fylla ut en annan tråd ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Paniken bubblar upp

Ja, hennes historia är verkligen ingen lycklig saga... Och självklart beror det på hur hon blivit hanterad, hon har blivit missförstådd av de flesta. Men det är ingen lätt häst.

Longerlina och hjälm är nog det enda som skulle kunna funka, tids nog måste hon ju lära sig att lita på dig i alla situationer. Lycka till! :bow:
 
Sv: Paniken bubblar upp

Börja om. Miljöträna henne och gå brevid. Ser hon att sin ledare är lugn och trygg så blir hon också det. Gå långa promenader och bara utforska. Till en början är det bra att ha med någon lugn häst om det går.
 
Sv: Paniken bubblar upp

TS:

Jag är en "försiktig medelålders ryttare", läs fegis, som är väl bekant med detta med att utsätta sig för det man är rädd för osv osv, eftersom jag gör det i stort sett varje ridtur. MEN det finns "utsätta sig för det man är rädd för" , och sen finns det dumheter.
Jag håller INTE med dom som säger att du ska utsätta dig och hästen för mer av det ni är rädda för. För en utomstående verkar din häst vara rent ut sagt livsfarlig i trafiken med små möjligheter att träna bort det. Hästen är skiträdd och har gjort dig så rädd (vilket är helt naturligt, med tanke på vad du varit med om) att du har inget självförtroende kvar att "låna ut" för att stärka hästen. Och det är bara en tidsfråga innan något riktigt allvarligt händer.

Du ska INTE ut på vägarna på den här hästen mer, punkt slut. Och om du, som du säger, längtar efter en häst som du kan rida ut på, ja då är saken klar enligt mig. Du och den här hästen ska gå skilda vägar, detta är inte hästen för dig.

Om du ska sälja eller hur du ska göra, det är upp till dig, men hästen låter onekligen svårsåld. Om du inte kan hitta någon som kan ha henne typ som sällskap så är det nog läge att fundera på avlivning.

Men, jag upprepar, du ska INTE ut på vägarna mer. Fatta det beslutet nu och känn hur lugnet lägger sig över dig. Sen kan du fundera över hur du går vidare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 773
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 043
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp