Panik!!!!!!!

ishmanda

Trådstartare
Elle jag vet inte om det är panik, men jobbigt är det iaf.

Har ett fullblodssto som är lite besärlig i vissa situationer och jag behöver hjälp på hur jag ska lösa detta på bästa sätt.
Exempel: Skulle ut och skritta i dag med stallkompisen, det blåste och regnade. Kom utan för stallgården sen exploderade min donna. Hade då redan longerat henne ca15min på banan innan för att få bort lite överskotts enegi. Men iaf, jag beslö för min egen säkerhets skull att jag skulle hopppa av och gå med henne i stället. Det hjälpte inte alls, hon stegrade och sparkade i princip hela runda. När vi väl var tillbaka skrittade jag henne 10min på banan. Inte samma häst, utan avslappnad och lugn.

Hur ska jag få henne lika lugn i skogen? Det är precis som om det blir spännade samtidigt som hon blir rädd och osäker på sig själv och då klarar hon inte att hålla sig i skinnet utan exploderar bokstavligen. Hjälper inte om det är annna häst med.
Jag älskar att rida i skogen men jag vågar inte längre, både för min och hennes säkerhet. För hon kan likaväl vända hemåt och skena som att hon stannar kvar.

I dag var kanske ingen bra dag att ge sig ut i skogen eftersom hon hatar regn och när det blåser. Men hon är likadan om det inte regnar eller blåser, ser spöke över allt. Har tränat en hel del NH och det funkar bra, men när hon exploderar så här så blir det som kortslutning ihjärnan och inget fungerar. Jag är bara glad att hon lyssnar på mig så pass mycke att jag kan leda henne utan att bli ihjälslagen.

Så snäll hjälp mig med tips och era erfarenheter.

Sv: Panik!!!!!!!

Jag började med att promenera med min unghäst en runda i skogen. Vi gick samma runda ett tag i skogen så att det blev en vana. Sen red jag den rundan, och efter ett tag utökade jag rundan med fler rundor..Hon kände sig säker då.. Hoppas du hittar en lösning!

Jag tror att det bara är att gå i skogen så mycket som möjligt! Tyvärr men det är nog det bästa sättet för att vänja henne

Jag har lite svårt att sätta mig in i din situation då vi bor mitt i skogen, hästarna står i en skogshage och vi måste gå igenom skog för att komma till bra ridvägar! Min slutsats är dock liknande tidigare svar nämligen att det nog behövs mycket tillvänjning för att detta ska funka! Tid och tålamod! Har du möjlighet att ställa hästen i en skogshage?
LYCKA TILL!

Jag tror inte det är själva skogen som är problemet, då hon står vid skogen och går i skogshage i mellan åt. Problemet tror jag är att hon känner sig osäker i nya miljöer, trots att vi har tränat på att gå på dessa vägar i snart 1,5år hittar hon alltid något nytt hon blir rädd och osäker på.
Klart är det träning och träning som gäller. Men hur gör jag för att hon ska behålla lugnet? För som det var i dag var hon nästan farlig att ha med henne ute i skogen.

Jag ska dock prova att så fort det börjar bli ljust rida henne trött på banan innan vi ger oss ut i skogen.

Låter ju grymt otrevligt. Har du provat/ vågat ha henne som handhäst med nån trygg o snäll pålle? Vad äter hon? Kanske fel foder/ för mycket energi?
/ Christina

Låter ju grymt otrevligt. Har du provat/ vågat ha henne som handhäst med nån trygg o snäll pålle? Vad äter hon? Kanske fel foder/ för mycket energi?
/ Christina

Nej har inte vågat prova ha henne som handhäst, då hon är lika dan om det är en annan häst med.
Har sett över hennes foderstat och kan inte minska ner mer på den, då tappar hon i hullet. Hon är dessutom lugn och avslappnad när jag rider på banan. Så det är nog bara situationen i sig som får henne så här. Vill träna bort det men vågar inte för tillfället. Ska prova rida henne trött och sen skritta ut en liten runda i skogen. Det kanske hjälper.

När du går dina rundor kan du inte sätta på henne en repgrimma och lite längre grimskaft/ledrep. Då har du lite mer att sätta emot. Fortsätt med Nh även under promenaden. Du ska se att snart kan ni ha trevliga stunder i skogen du och pållan. Lycka till

Låter inte vidare kul. Min häst är konvalescent och proppad med överskottsenergi. Den vardagligt så lugna hästen har blivit en fullständig tok på den dagliga promenaden.

Jag jobbar mkt med att försöka leda bort hennes uppmärksamhet. Stanna, backa och andra olika små rörelser som bryter av beteendet. Givetvis en massa beröm när hon är undergiven och lugn. Jag jobbar ganska mkt med detta på ett fält, kanske det kunde vara något, avgränsande men ändå inte paddock och sen öka till en liten promenad osv.

Inte riktigt samma situation jag vet, din häst verkar ju vara rädd och osäker min häst är bara allmänt busig och tokig för att få komma ut och röra på sig från den tråkiga lilla hagen:)

Det är ju svårt att ge tips som ska gåihop till 100% så här när man aldrig har sett hur hästen beter sig. Hade jag varit dig så hade jag använt en travhuva med tussar så hon blir lite nerdövad, sen om möjlighet finns så hade jag använt repgrimma, långrep och satt mig på sidan i en rockard där någon annan kör en annan häst så att säga, och låtit henne hängt med, men ändå hållt i INTE BUNDIT FAST, men man är ändå flexibel. Då lär hon sig att "gå på rulle" i ett skapligt tempo och efter några km så slappnar de av. Sen är det bara att fortsätta med övningen tills man sitter på ryggen och blir med. Men det fodras ju förstås en snäll körhäst med. Och det är inte alla som har tillgång till det här.

Hade en Angeloarab som man var tvungen att göra så här med den första veckan när man satt igång honom, annars kunde det gå riktigt på tok, fast på banan var han alltid lugn.

Lugn människa, lugn häst, och sen är det bara att nöta på så går det allt. Tålamod. :bump:

min häst är också så att hon kan bli "pucko" när man rider ut, spelar ingen roll hur många gånger man har ridit där:smirk: men hon är bara super glad att komma ut och all energi som inte går åt att jobba går åt till alla läskiga stenar eller vita ufo-ägg. men då så brukar hon få arbeta på vägen, man gör små volter, skänkelvikning, öppna/sluta till hon tröttnar på att hitta på annat och börjar tänka på det jag ber henne om :angel::) då så går vi tillbaks till den gångarten som vi hade innan. då går hon fint, tills hon har hittat nya monster...

och det där med att hon går lugnt och fint på banan och blir just "puckon" ute, känner jag många hästar som blir, och många gånger så blir hästen glad att komma ut och slippa banan, och ryttarn rädd att dom fortsätter med att bara rida banan, ond cirkel typ.. då är det bara på med hjälmen, säkerhetsvästen och en kompis(el mer) på lugn häst och ge sig ut i skogen, mot äventyret med puckade hästar .:D

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Gifted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp