Scilla

Trådstartare
Min lilla minishettis och mitt äldsta halvblodssto har haft en skräcknatt pga av dessa :devil: :devil: :devil: nyårssmällare.

Först höll jag inte på att få in dem från hagen sedan så matvägrar stoet (och hon är ett STORT matvrak i vanliga fall) och dessutom får hon värsta diarren av stressen. När jag kommer ut och ska kvällsfodra så försöker minishettisen hoppa ut ur boxen vilket resulterar i att han fastnar över boxdörren och jag får med våld knuffa tillbaka honom och detta gör han så fort jag vänder ryggen åt. Jag får då helt enkelt tömma den stalldelen på grejer och öppna hans box och låta honom vara lös men stackarn han är så stressad.

De andra hästarna i stallet är iaf lugna men hur ska jag få de stressade att lugna ner sig? någon som har tips?

Sv: Panik!!!

jag vill också veta...mina två hästar är också väldigt stressade...

Har testat att ha lyset tänt i stallet och radion på ganska högt. Den hästen blev lugnare men långt ifrån som vanligt.

MIn häst är likadan. Är världens lugnaste i vanliga fall och bryr sig inte om mkt, men just raketer och smällare är han jätterädd för. :( INte blir det bättre av våra kära(:smirk: )grannar har hållt med sånt i minst en vecka.

På nyårsafton gäller:
- Bomull i öronen
- Lakan för fönster
- Tänt ljus
- Radio på

Sen är han ändå förstörd 1 vecka frammåt. Men utan detta så blir han i princip hysterisk.

Vi har alltid gjort som ovan skriver, filtar för fönstren, bomull och huva, radion på ganska högt samt lyset tänt har funkat bra. Som kuriosa kan jag berätta att en islänning jag hade verkade gilla fyrverkerierna, hon ville gärna stå och titta på dem!

Jag fick lugnande utskrivet till min ena häst. Men vad F-N hjälper det när grannens ungj***l skjuter raketer i flera dagar!!
Började med någon enstaka i lördags, i söndags började han redan på em när hästarna var ute. Fick knappt in dom från hagen, Och hur lätt är det att få i en häst vetranquil när den vägrar äta och försöker gömma sig under spånet i boxen???
Försökte prata med ungen, då slutade han skjuta i ca 30 min...sen var det likadant igen.
Sen var det radio och lyse på i stallet tills klockan var 01.00.
När jag släppt ut hästarna på nyårsdagen då börjar han skjuta igen!!
Och han måste ju stå precis utanför hagen dessutom. Var är föräldrarna?
Till nästa år om dom ska vara hemma så flyttar jag hästarna !!

Jag kan acceptera att det skjuts på nyårsnatten, då kan man förbereda hästarna och sig själv, men jag kan inte ha dom nerdrogade i flera dagar...

Du kanske kan prata med ungens föräldrar och säga att hästarna blir enormt rädda
när han skjuter såpass nära dem och när dom är ute.
Typ, kompromissa om att han/dom får skjuta när hästarna är inne
eller bara på nyårsgrejsen. Sen har jag för mig att det är typ hemfridsbrott om han
smäller smällare så att hästarna blir superrädda. Fråga någon som kan sådant =)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Freazer
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar