Panik vid uteritt...

N

Niina87

Jag håller på med mycket horsemanship med min häst (D-ponny).
men jag har ett litet problem, varje gång jag rider ut på henne får jag panik när de kommer bilar eller dylikt. Jag kan inte rå för det det bara blir så. Och då blir ju även hästen rädd och börjar tjafsa sen tjafsar hon hela vägen. :confused:
Jag vet att jag måste vara lugn och tänka på något annat men det är jätte svårt. Har aldrig förr varit rädd när jag ridit ut utan det har kommit nu på senare tid..
Någon som vet hur man kan hantera den här paniken??? :crazy:

Sv: Panik vid uteritt...

Ha sällskap med en lugn häst och människa i början, och led din häst om det känns bättre. Försök att fokusera framåt, och andas djupt. Slappna av och intala dig att det här går fint. Hästen känner inte din rädsla lika tydligt om du är på marken istället för att rida.

Efterhand kan du rida med sällskap istället, och till sist testa ensam men kanske ta med dig en promenerande/cyklande vän först så att du känner dig trygg.

Får du inte bort din egen rädsla kan du inte kräva att hästen ska förbli oberörd, och i såna fall är det kanske bäst att låta bli vägarna. Onödigt att skrämma upp dig själv och pållen ju.

Jag rider nästan alltid med en till och hennes häst är väldigt cool av sig. jag har provat att gå med henne också men visst hon är lite bättre.
problemet är bara att jag måste rida på vägen om ja ska rida ut, för det är trafik överallt, hela tiden. om jag inte rider i hagen då, men där är de så lerigt den här årstiden. Jag vet ju med mig själv att om jag är lugn och sansad så är hästen också det, men hon har stuckit nu nån gång bara dragit iväg det är väll de kanske som sitter i att hon gör de igen. Sen har ja ramlat av väldigt i somras, hade nästan stamkort på akuten. Men hon stack då i somras för att hon hade ont i ryggen nu har vi rättat till allt som går att rätta till så nu är hon frisk. och ja vill ju gärna rida ut runt byn eller i skogen men får panik att hästen ska göra något när bilen åker förbi, vissa bilar åker så väldigt fort förbi...

Vet att detta låter konstigt, men har du körkort?
Innan jag fick det kunde jag knappt cykla på en väg. blev så nojig att ja cyklade ner i diket. lera gånger faktiskt. (pinsamt)
Men när jag lärde mej att köra bil gick det bättre. Jag vet att det är för hästen du är "rädd" men kanske du kan förstå hur en bilförare tänker på ett annat sätt. Jag vet inte.... men ett litet tips som funkade för mig iaf.
Lycka till!

nej har inte körkort. och ja kan säga att ja är livrädd att åka bil också, alla säger att det blir bättre när jag tagit de så får nog sätta fart snart:D
tack så mycket:rofl:

Går det inte att du byter stall till ett där du inte behöver rida på vägen? Så att du känner dig trygg och hästen kan känna sig trygg med dig.

Där jag bor så spelar det ingen roll om jag byter stall för det är vägar överallt. Bor i ett litet samhälle med mycket hästar och vägar överallt. Men ska försöka coola ner lite och sen ska ja sätta på henne luva med bomull i öronen.. tror jag kommer känna mig mer tryggare då.. ska se ikväll nu när ja ska rida..

Där jag bor så spelar det ingen roll om jag byter stall för det är vägar överallt. Bor i ett litet samhälle med mycket hästar och vägar överallt. Men ska försöka coola ner lite och sen ska ja sätta på henne luva med bomull i öronen.. tror jag kommer känna mig mer tryggare då.. ska se ikväll nu när ja ska rida..

Loggade in på fel.. men det är jag som skrivit iaf :D

en annan sak du kan gör är att träna dig själv med "Approach and Retreat" dvs du sätter tryck och ta bort det.

När du rider på vägen och en bil kommer så får du panik, det är var trycket/bekvämligheten börjar. Hoppa av hästen då och står där med henne(eller gå det får du bestämma). När du hoppa av så ta det bort en del av trycket, du är inte lika obekväm själv, på så sätt blir inte hästen heller inte lika misstänksamt varför du är så nervös. När bilen/bilar har gått förbi då är hon säkert fortfarande lugnt (om du har hållet sig så) var du kan kliva upp igen och fortsätter.

Det är viktig att du hitta på nåt snart att får dig själv att inte blir rädd och kan stöda hästen. Det är så lätt pga det du gör att du lära hästen att vara rädd för bilar. dvs bilen kommer du blir rädd, hästen känner av det och till slut blir rädd själv (Right Brain dvs slutar tänker, bara reagera). Det blir mer och mer en vana. Hon ser bilen och vet att obehag är på väg och kan börjar reagera innan du för hon vet att snart du ska så småningom.

Du kan rider med grimma och grimmskaft under tränset så att du kan snabbt komma åt det om du hoppa av. Så du inte dra i hennes mun med tyglar och bettet om hon blir nervös.

OCH det viktigast är att du inte vissa hästen du är rädd om du hoppa av. Hästen inte tänker så långt. Viktigast är att ni är säkert/safe och blir inte skadad på något sätt. Att sitter kvar när hon känna av dig och börja "Tjafsa" så kan det snabbt blir mer och vad om hon får panik och hoppa framför bilen. Safty First!!!! ALLLTID!!!

Detta kommer du klara av säkert vad än råd du ta. Du har mycket stöd här på bukes...:laugh::banana:

:ohade bråttom imorse och glömde skriva att du bara sitter av när du känner det kanske du inte klara av. Det mer du sitter av det mer självförtroende du får. Och du märker att du sitta av mindre och mindre och en dag kommer du inte sitter av alls och då kommer du känner att det var rätt. Och hästen kommer veta att det är inte lika läskigt som den trodde med dig på ryggen.

det spela ingen roll hur mycket bomull du stoppar i öron det är inte problemet. Det är eras båda självförtroende som spöke till. Fixa det så faller allt annat på plats.

Ne jag tänkte de, att det inte spelar någon roll... Men har varit och ridit lektion idag och det gick väldigt bra hon får sina skutt ibland, idag sparkade hon grus på läktaren och skuttade åt sidan. :d:d och jag satt kvar vilket gjorde mitt självförtroende lite bättre:rofl:...
Men nu ska jag ställa henne varje gång det kommer bil för då kan hon ju inte springa iväg sådär som hon kan göra ibland och rida henne på tygeln så blir de nog bra, sen ska jag gå med henne ett par gånger i veckan och göra Horsemanship med henne vilket hon behöver väldigt mycke vet bara inte hur jag ska gå vidare än:grin: men det kommer nog....

Att du inser att problemet ligger hos dig gör att du vet vad du ska jobba med (=dig). Grattis - för många tar det tid att komma till den insikten!
Med "typ fobier" rek att konfronteras med dem lite i taget - alltså succesivt öka. Du kan alltså bestämma dig för att "idag ska vi stå vid sidan av vägen och titta på bilarna" ett par dagar. Sedan öka på med att rida ut på vägen ett tiotal meter osv. Försök att inte känna press (svårt - jepp!).

Att du inser att problemet ligger hos dig gör att du vet vad du ska jobba med (=dig). Grattis - för många tar det tid att komma till den insikten!
Med "typ fobier" rek att konfronteras med dem lite i taget - alltså succesivt öka. Du kan alltså bestämma dig för att "idag ska vi stå vid sidan av vägen och titta på bilarna" ett par dagar. Sedan öka på med att rida ut på vägen ett tiotal meter osv. Försök att inte känna press (svårt - jepp!).

Ja, självklart vet jag att problemet sitter hos mig..:laugh:
Men vilket bra tips det ska jag göra, ta med hästen och bara stå och titta på bilarna när dom åker förbi.. Tack så mycket jag ska prova så får se vad som händer:D det är ju bara de att vissa förare i bilen åker väldigt sakta förbi och efter, vissa åker sakta förbi men gasar i rumpan på hästen, och andra bara svischar förbi med en väldans fart det är de jag oroar mig för... men ja ska träna och se hur det går idag gick det väldigt bra att gå (leda) till ridhuset och hem, inge rädd alls,lite stressad blev hon men inte så mycket. Jag var helt cool idag när jag gick... så det var jag nöjd med att det gick bra..:banana:

Det här kan låta lite konstigt men jag tycker det är ok att avstå från ridningen ibland.. Jag tycker att du någon dag skall göra som Ponnytant skrev, bara stå och titta på bilarna, sen gå promenader i bara grimma och grimmskaft ute på vägen. Inget träns eller sadel. Gå så flera gånger tills du känner dig helt ok med att gå på vägen, och fortfarande gå när bilarna kör förbi.. Sen skulle jag ta det ett steg längre och ha på träns och sadel och rida ute på vägen, men hoppa av när det kommer bil. Sen övergår det till att sitta kvar, men stanna, sen tillslut skritta hela tiden.. Ha gärna en grimma och grimmskaft på hela tiden som du inte känner dig 100% säker! Och försök få med dig någon, för allt känns så mycket bättre då! ;)

Antagligen ligger det något i att du blir rädd för att din häst skall bli rädd av att en bil åker förbi i hög hastighet. Eller?
Och det ha jag tränat på med min häst hemma på stallplanen. Vi tog allt från början här med. Vi gick och kollade på en bil först, sen startade vi den, sen när hon kände sig helt lugn med det, varvade vi lite. Det viktiga här är att hjälpa hästen förstå att det inte är något farligt, precis som ma ngör i NH. Efter varvningen, körde vi lite långsamt förbi henne och ökade hastigheten hela tiden.. Gjorde starter och stopp vid henne osv, tills hon var helt ok med det.. Prova gärna detta med flera bilar, så att hästen inte bara är orädd för 1 bil.
Detta gjorde jag med min häst även fast hon redan var van vid bilar, enligt hennes gamla ägare. Jag visste ju inte om hon var van vid bilar som körde i skrittfart eller motorvägsfart. Så jag gjorde detta för att själv se vad hon klarade, dessutom stärkte det vårt band till varandra. Sen tror jag att det kan vara bra att frächa upp öräddheten efter små uppehåll osv..

Och jag tror att, om du vet att din häst är helt lugn med trafiken, blir inte du heller rädd tillslut..
Lycka till och se till att ta körkort nu!! Det kommer säkert med hjälpa, det gjorde det för mig.. :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 695
Senast: Nikan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve