Sv: Panik vid uteritt...
Det här kan låta lite konstigt men jag tycker det är ok att avstå från ridningen ibland.. Jag tycker att du någon dag skall göra som Ponnytant skrev, bara stå och titta på bilarna, sen gå promenader i bara grimma och grimmskaft ute på vägen. Inget träns eller sadel. Gå så flera gånger tills du känner dig helt ok med att gå på vägen, och fortfarande gå när bilarna kör förbi.. Sen skulle jag ta det ett steg längre och ha på träns och sadel och rida ute på vägen, men hoppa av när det kommer bil. Sen övergår det till att sitta kvar, men stanna, sen tillslut skritta hela tiden.. Ha gärna en grimma och grimmskaft på hela tiden som du inte känner dig 100% säker! Och försök få med dig någon, för allt känns så mycket bättre då!
Antagligen ligger det något i att du blir rädd för att din häst skall bli rädd av att en bil åker förbi i hög hastighet. Eller?
Och det ha jag tränat på med min häst hemma på stallplanen. Vi tog allt från början här med. Vi gick och kollade på en bil först, sen startade vi den, sen när hon kände sig helt lugn med det, varvade vi lite. Det viktiga här är att hjälpa hästen förstå att det inte är något farligt, precis som ma ngör i NH. Efter varvningen, körde vi lite långsamt förbi henne och ökade hastigheten hela tiden.. Gjorde starter och stopp vid henne osv, tills hon var helt ok med det.. Prova gärna detta med flera bilar, så att hästen inte bara är orädd för 1 bil.
Detta gjorde jag med min häst även fast hon redan var van vid bilar, enligt hennes gamla ägare. Jag visste ju inte om hon var van vid bilar som körde i skrittfart eller motorvägsfart. Så jag gjorde detta för att själv se vad hon klarade, dessutom stärkte det vårt band till varandra. Sen tror jag att det kan vara bra att frächa upp öräddheten efter små uppehåll osv..
Och jag tror att, om du vet att din häst är helt lugn med trafiken, blir inte du heller rädd tillslut..
Lycka till och se till att ta körkort nu!! Det kommer säkert med hjälpa, det gjorde det för mig..