panik vid transportering!

Madde_padde

Trådstartare
vad gör man med en häst som får fullkomlig panik när hon åker transport.

Har testat med mellanvägg, utan mellanvägg, olika släp men nej alltid samma visa!
Hon går på rellativt lätt står bra tills man åkt en bit då börjar hon!
Sparkar som besatt... flyttade henne nu i helgen (kanske 1 mil) hade då lånat ett Boj släp där hon sparkar så att fästet till bommen lossnar.... och på någe märkligt sätt hade hon även fått loss fram bommen.. :eek: När vi ska ta ut henne slänger hon sig fram och ska ut genom lilla dörren... och är galen därinne tills bakluckan öppnas då blir hon kolungn igen och vi måste be henne backa ut.....Då med jack i pannan, sår på benen osv osv

Lika så var de när jag tidigare kört henne, försökt stanna och prata med henne men hon blir bara ännu värre om vi stannar.....

Kan man träna bort sånnt här?
Som de är nu har vi lastat och låtit henne stå still i transporten stängt allt ov osv men de är ingen fara utan de kommer först när men kört en bit.... :crazy:

Hästen är en gammal travare, skall flytta i januari igen men som de känns just nu vill jag inte ens utsätta henne för någon mer tur...! Nån som har några ideer kan man träna bort sånnt häro ch isåfall hur?

Att tillägga är att jag jobbat med hästar en del, även haft en häst innan denna som gärna klättrade på bommen och sådär... men dessa hästar har alltid gått och prata med och tränat bort! Men när dom drabbas av panik så är de svårt...!

Sv: panik vid transportering!

Jag hade en valack som sparkade sönder både sig själv och släpet i panik. Ett år sedan lastade jag honom själv och körde kors och tvärs över landet.

När han läkt ihop så började jag lastträna med hjälp av en hästkompis. Först lastade vi hagkompisen, ett sto han var ganska förtjust i och sen följde han efter lite tveksamt men ingen panik. Första gången stängde vi bara bak lät dom stå i 5 min och sen lastade vi ur. Ett par dagar senare gjorde vi om det och stängde även fram. Ett par dagar senare lastade vi och stängde och körde runt stallplan. Och så längre turer, en tur till ridhuset och till ett annat ridhus.

Jag vet inte hur många gånger han åkte med kompis innan han åkte själv men det var ganska många gånger och en vacker dag var det dags att åka själv. Gissa om jag var nervös men han var hur cool som helst.

Så på den hästen funkade det med kompis, han måste ha förknippat släpet med att bli ensam och övergiven antar jag. Jag trodde aldrig jag skulle kunna köra honom själv men det gick.

Aha va skönt att se att de för er löste sig!

Dock är de nog ingen som är frivillig att åka med mig :crazy: Då hon inte alls gillar andra hästar om dom inte håller sig på mils avstånd... :grin:

Å va händer om hon får super panik och har en kompis därinne?!

det är sånt jag också är nervös för... jag måste skaffa en till häst själv att lastträna med så jag inte gör illa någon annans häst i så fall... Men även om det är ens egen är det ju inte kul förstås...

Börja med att dels göra som Snowball, lasta, stäng, öppna, lasta av. Dels försök att få tag i en transport med kamera så att det går att övervaka hästen utan att behöva öppna och/eller stanna transporten. Försök att under träningen göra det under så korta perioder att "paniken" inte hinner börja innan det är över.

Hej en del hästar kan bete sig så o ibland kan de va så att de helt enkelt får magknip dom blir lite stressade då de inte åker så ofta , spänner sig osv man kan ju gå till sig själv o titta hur man kan bli i vissa citvationer. har du provat o ta med en häst kompis som är lugn o van att åka transport man får prova sig fram med dessa hästar. Gammal travhäst, en del av dom har tyvärr lite problem med typ magkatarr o en del tyvärr magsår o det är väldigt svårt att tyda både för veterinärer o vi andra dödliga som tur är så forskars det en hel del runt detta .
hoppas det lösre sig med pållen jag vet hur frustreande det är när de hoppar kråka där bak:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama