PANIK ska provrida häst för första gången imorgon hjälp!!

K

katitzi_sassa

Hej

Imorgon ska jag provrida för första gången i mitt liv och jag behöver tips och råd.
Vad ska jag ställa för frågor och vad ska jag göra när jag rider.... får hjärnsläpp! HJÄLP MIG!!

Sv: PANIK ska provrida häst för första gången imorgon hjälp!!

När jag köpte min senaste häst gick jag igenom dagen innan vad jag skulle fråga. Jag skrev helt enkelt upp det på ett papper. Jag utgår alltid ifrån vad det är jag söker för häst; då vet jag ju vad jag vill ha och frågorna blir därefter.

Några exempel;
Eventuella skador (såklart!)
Frågor om utbildningsnivå och eventuella tävlingsresultat
Olater och egenheter
Foder; vad äter hästen, hur mycket och varför äter den så mycket och varför just det fodret.
Hur fungerar hästen med andra hästar?
Hovar, har hästen bra hovar eller är det något särskilt man bör vara uppmärksam med? "Utan hov ingen häst", som det heter.
Hur är hästen att lasta och åka med?
Övrig "historik" om hästen.

Detta brukar jag utgå ifrån, sen är det mycket möjligt att det uppkommer frågor utifrån svaren man får.

Jag är riktigt mesig när jag provrider andras hästar, för jag tycker att det är så jobbigt att rida någon annans häst när denne någon tittar på. Det får man dock lära sig att koppla bort, och helt enkelt testa lite försiktigt. Jag brukar inte göra några avancerade grejor och jag får ofta en känsla av om det är rätt eller ej väldigt snabbt. Magkänslan är till stor hjälp här tycker jag.

Lycka till! :)

Hemma nu ska du fundera och skriva ner vad för typ av häst du vill ha och vilka egenskaper du vill att din häst ska ha tex trafiksäker, snäll mm.

Ikväll ska du också skriva ner alla dina frågor tex skador, tävlingsresultat, van att gå i flock mm.

När du sedan imorgon ska prova hästen så ska du BARA koncentrera dig på hästen. Tycker du om hur hon/han är i stallet och om du tycker om och rida honom/henne. Du ska helt enkelt känna efter hur det känns i hjärtat och magen att rida och umgås hästen.

Efteråt när den biten är avklarad tar du fram din lapp med frågor.

När du kommer hem tittar du igenom lappen med hur du vill att din häst ska vara i typ och temprament och jämför.

Jag har själv ganska lätt att "kära" ner mig i hästar, fast jag har ganska stor vana och rutin. Jag lyckas alltid hitta något bra med varje häst.... Men framför allt om man inte har så mycket rutin ska men gå ganska "hårt" efter
listan. Det kan ju bli en del krångel och hästarna kan ju bli annorlunda när de byter ägare.

Kom ihåg att ha inte för bråttom, om du är osäker på hästen, så finns det en anledning till det.... Och tänk också på att det är inte lätt att få en häst såld i dagsläget, så om du är osäker prova fler och jämför. Ta inte första bästa.

Men lyssna på hjärtat och magkänslan, ni ska ju vara ett team för en lång tid framöver förhoppningsvis :bump:

Senast ändrad:

Glömde också att skriva att hur hästen ser ut i benen, hovar mm kan du spara till besiktningen av hästen. Då får du skriva en till lapp med frågor till vet :p.

Glöm inte och skriva här imorgon om hur det gick!

Tre djupa andetag och lycka till :banana:

Okej nu åker vi om några timmar, tack för tipsen och önska mig lycka till :D

Be hästens ägare/ryttare om hjälp och tips. Det är svårt att rida en häst första gången och det går oftast avsevärt bättre andra gången, så prova igen om du känner dig lite velig, "den här kaanske skulle passa". :)

Det du också kan göra är att be ägaren rida hästen själv så du får se hur den reagerar då :).
Men självklart ska du också provrida, men kan vara kul att se hur ägaren som känner hästen rida den, blir på ett helt annat sätt oftast :).

Stort Lycka Till !!!

Det du också kan göra är att be ägaren rida hästen själv så du får se hur den reagerar då :).
Men självklart ska du också provrida, men kan vara kul att se hur ägaren som känner hästen rida den, blir på ett helt annat sätt oftast :).

Stort Lycka Till !!!

Jag hade faktiskt rekommenderat att ägaren/tidigare ryttaren alltid ska sitta upp först, bara för att helt enkelt se att hästen är ridbar. Detta gäller speciellt om du inte är så rutinerad själv.
Vill inte ägaren/tidigare ryttaren sitta upp först, så hade jag tagit för givet att det är något skumt med i bilden.

/Camilla

Hej igen

Candy(hästen) var jättegullig och något jag skulle kunna tänka mig att leva resten av mitt liv med :P:love:

Ägaren ville inte sitta upp för hon var förtung men det gick super ändå.Hon var skön att rida och gick framåt.Fick vara tydlig att skänkla när jag skulle galoppera då hon hade lite svårt för rätt galopp.Jag fick hoppa 70 cm och rida ut vilket gick jättebra.Hoppade med fina språng och gjorde inte något dumt. Hon ville inte riktigt gå ut i hörnerna men det kan bero på att jag var så nervös :P

Riktigt söt och duktig D-ponny. P.S min kompis red henne före mig så jag kunde se från marken D.S :D *Happy face*:banana::rofl:

Vad roligt att det var en fin häst och att det gick bra. :)
Ska du titta på några fler innan du bestämmer dig?
Kram, Maya

japp det ska jag så jag inte missar någon fin :) men e det någon som vet några bra hemsidor att hitta hästar förutom här och hastnet?
Ni får gärna hitta någon annons som ni kan länka till. Ska helst ligga i mellan sverige och vara en bra första ponny,alltså inte göra något dumt.
Ska helst inte vara triangelmärkt då jag vill ställa upp i några småtävlingar och det ska vara D-ponny

Säg gärna till om ni hittar något intressant :D :rofl:

Vad kul att det gick så bra! Nu har du gjort första "prova häst gången" och slappna av lite mer till nästa gång.

Lycka till med hästletandet!!!!!

Senast ändrad:

Tack

I helgen ska vi antingen åka och provrida en vit arab (D-ponny) eller några fjordingar (D-C-ponny :P) hoppas att det går bra :D

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama