Sv: PANIK ska provrida häst för första gången imorgon hjälp!!
Hemma nu ska du fundera och skriva ner vad för typ av häst du vill ha och vilka egenskaper du vill att din häst ska ha tex trafiksäker, snäll mm.
Ikväll ska du också skriva ner alla dina frågor tex skador, tävlingsresultat, van att gå i flock mm.
När du sedan imorgon ska prova hästen så ska du BARA koncentrera dig på hästen. Tycker du om hur hon/han är i stallet och om du tycker om och rida honom/henne. Du ska helt enkelt känna efter hur det känns i hjärtat och magen att rida och umgås hästen.
Efteråt när den biten är avklarad tar du fram din lapp med frågor.
När du kommer hem tittar du igenom lappen med hur du vill att din häst ska vara i typ och temprament och jämför.
Jag har själv ganska lätt att "kära" ner mig i hästar, fast jag har ganska stor vana och rutin. Jag lyckas alltid hitta något bra med varje häst.... Men framför allt om man inte har så mycket rutin ska men gå ganska "hårt" efter
listan. Det kan ju bli en del krångel och hästarna kan ju bli annorlunda när de byter ägare.
Kom ihåg att ha inte för bråttom, om du är osäker på hästen, så finns det en anledning till det.... Och tänk också på att det är inte lätt att få en häst såld i dagsläget, så om du är osäker prova fler och jämför. Ta inte första bästa.
Men lyssna på hjärtat och magkänslan, ni ska ju vara ett team för en lång tid framöver förhoppningsvis