panik när han blir ensam..! hjälp!

L

limited_edition

fick hem en 3-åring från danmark för några dagar sedan.. han är väldigt ängslig och litar inte mycket på en.. han har ej blivit särskilt mycket hanterad men är snäll och vill inget ont. Det är bara det att när jag skall ta in honom från hagen o de andra hästarna är kvar så protesterar han och reser sig, slår med benen och vill vända. när han kommit in i boxen så klättrar han bokstavligt talat på väggarna för att kunna komma ut!

Hur blir jag av med detta? och hur gör jag med träningen att gå "ensam" på promenad ´med mig.. :confused:

Sv: panik när han blir ensam..! hjälp!

Trevligt med ny häst :D

Jag hade nog låtit honom vara ett tag, så att han får landa. Du har ju bara haft honom 3 dar än. Kan du ta in nån annan häst så här i början och även att följa med på promenad tills han känner sig mer hemma? Han är ju så lite gammal också, bara bebis ;)

Jag hade väl inte själv såna problem med min häst när han var ny, men det tog lång tid innan han lärde sig att känna igen alla nya ljud och lukter.

Hoppas det går bra :smirk: :smirk:
//F

Håller med ovan, ge honom lite tid. Ta in någon annan häst först så att han slipper gå in själv.
Sen när han känner sig hemma kan du börja träna honom. Jag hade nog först gått med honom tillsammans med någon sällskapshäst. Sen kan du träna på att gå ut ur hagen och vända och gå in i hagen igen. När det funkar kan du gå längre och längre tills han litar på dig och förstår att hästarna finns kvar när ni kommer tillbaka.

Han lugnar nog ner sig om ett tag, Lycka till!!

Ge honom tid!
Nytt ställe och nya människor, det är klart att han vill hålla sig till sina hästvänner...
svägerskans döttrar köpte en ny häst här i höstas och även om han inte fick vara med de andra två hästarna i hagen så längtade han dit första veckorna. Numera bryr han sig inte om att gå ifrån dem...

jo, det är såklart sant iochförsig att han behöver tid.. men sen är det så att han även i ridhuset när jag tex. skall longera så sticker han iväg o jagar efter de andra hästarna som är i ridhuset! han går över en är allmänt okoncentrerad på MIG.. liksom smått "avtrubbad" i hjärnan, han bryr sig inte om att jag säger till liksom..
det var som när jag skulle longera så förstod han helt klar vad det handlade om o lingerade ca 1minut i höger varv o vände sedan o helt plötsligt vägrade han o bara stack ner huvudet vände sig så jag var bakom o drog.. vad gör man då? han är ju högre än vad jag är lång o maffig! jag har inte en chans...

Innan jag kommer med eventuella råd så skulle jag vilja veta hur mycket unghästerfarenhet du har och hur mycket hästen är hanterad innan du fick honom?

Som jag fatta så hade han ju bara varit hos dig några dagar
Vad sägs om att låta han vara i fred en vecka eller två så han får vänja sig vid ny miljö och andra rutiner?
Förstår inte varför det ska vara så bråttom!

Det som dom andra skriver i sina svar är helt riktigt
Den tiden kommer när han kan vara ensam och du kan hantera honom lugnt och fint.
Varför bli den tråkiga människan som ställer en massa krav på honom ,när han inte äns har hunnit landa från Danmark;)
Vet av erfarenhet av hästar som kommer från spanien att det tar en tid innan dom landar och lyssnar på oss småfolk:angel:

Så ta du in honom tillsammans med en annan häst så han är lugn! Sätt dig i boxen och läs en bok ! Skapa ett förhållande emellan er!
Det är dom små sakerna som binder samman häst och människa !
Inte att rida eller arbeta den ;)
Förtroendet skapar man med pyssel och smek :love:

Så sätt dig ner hos honom och pyssla med något annat så kommer han att söka sig till dig, ge honom lite uppmärksamhet, Och ta allt i lugn och ro så ska du se att det kommer att bli KANON bra!!

LYCKA TILL!!

Tesora

hejj försök att inte stressa så låt honom komma till rätta han är ju inte så gamal än det är ju inte lätt nya människor som är runt om kring honom nya hästar och allt är ju nytt för honom nu låt honom få ta det lungt i 1-2 veckor så han känner sig mer hemma inan du börjar pressa honom pyssla mycket med honom sen lovar jag att allt kommer att bli bättre :banana: lycka till MVH jessica

jag pysslar massvis med valle och han tyr sig väldigt bra till mig eller rättare sagt alla som pratar med han, haha!.. allt han behöver är ju kärlek.. han har nog inte fått så mkt. av det här i livet. den enda anledningen till att jag varit så "framfusig" med longeriong, löshopp mm. var för att få se hur han är i huvudet och om han var värd att satsa på för annars skulle killen som jag köpt honom av ta med honom till danmark igen.
igårkväll hängde jag på honom utan problem o nu ska han få vila helt ´tills på måndag-onsdag, men massa mys blir det ju, han älskar o pussas! :p

Masse skrev:
Innan jag kommer med eventuella råd så skulle jag vilja veta hur mycket unghästerfarenhet du har och hur mycket hästen är hanterad innan du fick honom?

hrmm, svårt att svara på.. nej, men jag har hanterat väldigt mycket unghästar då jag går på ridsporstgymnasium o står i stort stall privat, hjälpt till med inridning nån gång o sådär.. hästen har inte varit mkt. hanterad alls innan den kom till mig, han kommer nämligen från ett nedlagt stuteri och har gått på lösdrift i säkert minst ett år...

Då tror jag att det mesta löser sig när han kommit till rätta på det nya stället. Han har ju då inte stått i box själv så mycket och han är på ett nytt ställe. Troligen har han inte heller lärt sig att människor kan vara sällskap och vill ty sig till de andra hästarna för att få trygghet.
Att det är svårt att longera honom i ridhuset hänger nog ihop med att aldrig eller sällan varit med om det innan. Som du beskrev det brukar de flesta hästar göra när dom inte är vana att gå i lina. Om du inte märkt det redan så brukar de flesta hästar ha ett varv där dom är lättare att hantera både vid longering och ridning. Oftast är det i de varvet som det mesta av manen ligger på. Enklast att jämföra med att vi människor är höger eller vänsterhänta det är hästar också.
Så ge honom tid att vänja sig vid dig, stallet och allt nytt. Lägg din tid på att umgås med honom nu istället för träna nya saker, ta en sak i taget.

:D en häst som är så gammal och inte är hanterad är det viktigt att få honom att lita på en ta honom till en longergrop med höga staket "jaga" där på honom mkt mkt försiktigt låt honom förstå att när han är med dig så är han trygg tala tydligt om för honom med lagomt hög röst när han reser sig att ne är det nog mkt havre i en liten magväska som uppmuntran när han gör rätt men om du inte lyckas innom en till två veckor så ta med honom till en riktig hästkarl som kan hjälpa dig eller kanske en tränare kom bara ihåg att aldrig ge dig fören hästen har get upp ;) detta kan kanske låta hårt men om han börjar vifta med frambena mot dig så ta ett långt grimmskaft och smäll till allt vad det går på bogen EN gång varje gång han går upp och mot dig en vän till en vänn till mig dog nyss i hjo pga en dåligt hanterad tre åring låt honom gärna stegra sig men ALDRIG mot dig ALDRIG mot dig hoppas detta har varit till hjälp :idea: :D :D ha det så kul P.S. Att ta med andra hästar in när han bråkar är bara att göra det hela ett snäpp värre, fär då har han vunnit ;)

Senast ändrad av en moderator:

Sweden trotter skrev:
:D en häst som är så gammal och inte är hanterad är det viktigt att få honom att lita på en ta honom till en longergrop med höga staket "jaga" där på honom mkt mkt försiktigt låt honom förstå att när han är med dig så är han trygg tala tydligt om för honom med lagomt hög röst när han reser sig att ne är det nog mkt havre i en liten magväska som uppmuntran när han gör rätt men om du inte lyckas innom en till två veckor så ta med honom till en riktig hästkarl som kan hjälpa dig eller kanske en tränare kom bara ihåg att aldrig ge dig fören hästen har get upp ;) detta kan kanske låta hårt men om han börjar vifta med frambena mot dig så ta ett långt grimmskaft och smäll till allt vad det går på bogen EN gång varje gång han går upp och mot dig en vän till en vänn till mig dog nyss i hjo pga en dåligt hanterad tre åring låt honom gärna stegra sig men ALDRIG mot dig ALDRIG mot dig hoppas detta har varit till hjälp :idea: :D :D ha det så kul P.S. Att ta med andra hästar in när han bråkar är bara att göra det hela ett snäpp värre, fär då har han vunnit ;)

Ehh... nu förstår jag inte riktigt hur du menar. :confused:

För gammal för att fostras? Är det så du tänker? Då måste jag nog tala om för dig att du har fel. En häst blir aldrig för gammal för det.

Sen så undrar jag om det är bra att dänga en häst, framför allt en unghäst för att den är otrygg och osäker?!
Det är då man får farliga hästar.

En häst som är lugn och trygg genom rätt hantering och tålamod, reser sig inte och slår sin människa, eller någon annan heller för den delen.

Att ta in andra hästar för att han ska bli lugnare är ett utmärkt sätt för hästen att se att inget farligt kommer att hända honom och därigenom byggs förtroende upp. Det hästen vinner på det är att han har en ägare som är klok nog att lyssna på hans signaler.

Varför bråka med hästen när man kan ta hjälp av andra (oftast) klokare inivider av samma ras, än med en människa som inte förstå hästen?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 025
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar