Panik, min häst kan inte bli lämnad ensam i stallet!

Sv: Panik, min häst kan inte bli lämnad ensam i stallet!

Min första häst vill heller inte vara inne ensam.
Min första tanke blev då: Men om hon blir skadad och måste ha boxvila då?
Då stod jag på hyrstall, och vem av de andra inakorderingarna vill ha sin häst inne som sällskap i kanske fyra veckor? Ingen!
Det blev vackert att börja, hon fick gå ut sist av alla till att börja med. Sen förlängde jag tiden succesivt. Ja, hon var jätteledsen och upprörd.. Sen började jag ta in henne tidigare än de andra hästarna.
Efter ett tag vande hon sig vid detta(tack o lov).
När hon som 5-åring skadade senan(banan), och fick strikt boxvila o 10 dagar så funkade det jättebra!
Då känner man att det är värt slitet!
Att ge hö däremot skulle jag inte rekommendera. Är hästen i panik kan den lätt få foderstrupsförstoppning.

Du bör träna detta intensivt- dagligen.
Helst o snabbast går det om du är nära den o kanske sköter om den. Den kan inse att du duger som sällskap.

Du kan oxå klä på den o rida den- befäster eran samvaro än mer.
En motionerad häst är oxå hungrig o lugnare- ger oxå det bättre förutsättningar.

Lycka till o var konsekvent!

Mycket märkligt detta, och vi människor har säkert extra svårt att förstå det eftersom vi mer än gärna är ensamma ibland =)
Men man tycker ju att efter ett tag, när de blivit lämnade ett antal gånger, så borde de ju förstå att hagkompisen kommer tillbaka, eller att de andra kommer in om en liten stund. Men de kanske inte har någon tidsuppfattning alls? Märkligt att endel individer inte ens bryr sig om att bli lämnade.
Jag tycker att tipsen som flera lämnat, att lämna hästen ensam längre och längre stunder, verkar rätt bra. Men å andra sidan så blir ju min lämnad i hagen varje dag och han springer ju inte mindre för det. Suck.

Jag vet bara vad som funkade på min häst, men som sagt, träna varje dag korta korta stunder i början. Ta in ungponnyn, pyssla lite med henne, och så ut till kompisen igen INNAN hon börjar tycka att det är obehagligt. Mat har ju fungerat utmärkt på mitt matvrak. Från att ha kopplat boxen till att bli lämnad ensam och få panik så ser hon nu boxen som ett positivt ställe där man får mat.;)
Stanna hos hästen de första gångerna, och vi pratar bara om minuter i början. När hon är lugn då kan du börja gå ut ur stallet någon minut, men håll dig precis utanför dörren så att du hör vad som händer. Tålamod, tålamod...
I hagen tror jag fortfarande inte att min kan vara själv, har inte provat på ett tag. Men det är vårens projekt, de andra måste ju kunna rida sina hästar fritt som de vill. Så det är bara att hoppas att hon mognat lite i huvudet nu.
Men eftersom hon numera klarar att stå själv i boxen och bli lämnad där får hon stå inne om alla andra ska rida samtidigt.

intressant att läsa hur ni gör med era hästar,,tänk att det inte bara är min häst som gör så,, men är det några här som har problem när ni ska rida ensamma iväg? Mitt sto vill inte lämna gården utan sällskap,, hur tränar man bort det?

Det går nog att vänja henne med träning där också. Börja med att ta promenader själv med henne istället för att rida. Jättekort promenad första gången, kanske bara 100 m eller så, och sedan öka tiden efter hand och så småningom gå över till att rida korta turer själv och sedan öka tiden. Då borde hon ju lära sig att hon alltid kommer tillbaka till stallet och sin flock så småningom.

intressant att läsa hur ni gör med era hästar,,tänk att det inte bara är min häst som gör så,, men är det några här som har problem när ni ska rida ensamma iväg? Mitt sto vill inte lämna gården utan sällskap,, hur tränar man bort det?

Har samma problem här... Men från början var han extremt osäker och kunde inte gå före någon annan häst när vi var fler, det var helt omöjligt att få fram honom. Så jag bråkade inte. Nu går han mer än gärna först, nästan lite ångvältvarning ibland.
Med min tror jag att det handlar om att 1: stärka mitt ledarskap och 2: stärka hans självförtroende, jag tror att han tidigare inte behövt ta eget ansvar överhuvudtaget. Curlad häst =).
Jag får honom utan problem, med med protester, från gården. Sen går det bra ett litet tag, men så fort han tycker att vi är på väg hem så blir det bråk. Om han fick skulle han skena på snedden hem. Jag hoppas kunna lösa detta med att ta korta turer och utöka mer och mer.
Min tränare föreslår dock att jag ska rida riktigt långa turer, stanna och fika, ha med lite hö till honom på vintern, låta honom beta på sommaren och sen rida tillbaka. Då snackar vi tre timmar dit och tre timmar hem.
Jag önskar att dygnet hade minst 50 timmar!

Fler tips?

Min tränare föreslår dock att jag ska rida riktigt långa turer, stanna och fika, ha med lite hö till honom på vintern, låta honom beta på sommaren och sen rida tillbaka.
Din tränare är klok om än det går till överdrift en aning.

Det finns ingen anledning att gå bara 100 m- OM det inte är ett föl vi pratar om.
Om hästen får vara med sin matte på en rolig tur så skapar man det där bandet- som många bara har med sina hästkompisar.
Hästar tycker att det är kul att komma ut o se lite av världen- om det är en positiv erfarenhet.

Mina har jäkligt bråttom UT i skogen, men inte lika mkt hemåt.

Okej, va skönt att höra att det kan bli bra i alla fall :banana:
När jag tar ut honom som nummer 2 på vardagar så är ha lugn, för han är van att ett av stona går ut före honom, men blir det "fel ordning" så blir han orolig. Men han håller sig ändå ganska lugn så länge ett av stona är inne i alla fall :)

Oj, att det blev så stor skillnad av att byta stall bara :o

tja, det skulle ju kunna fungera men jag har inget stall att flytta till... får hoppas att det kommer en till häst till mitt nuvuarande stall istället :)

låter ju till och med värre än min lilla häst :o han kan bli lämnad ensam i hagen på dagen i alla fall :)

vad bra att hon kunde lära sig, då kan nog min pålle det också hoppas jag :D

jo, visst kan jag hålla på med honom, men jag vill ju gärna att han kan vara ensam även om inte jag är där..
Men det kan nog mycket väl bli lite bättre med mer motion, han blir som en osalig ande när han inte får träna dressyr för även om han blir trött i kroppen så blir han inte trött i huvudet verkar det som. Så just nu är han kanske extra osalig eftersom jag inte kan rida dressyr nånstans i alla snö :cry:

*KL*

Jag har liknande problem med min kuse. Men hon har inte alltid varit sådan, utan det har kommit nu efter 1,5 år.
Det har alltid gått bra att lämna henne ensam inne, utan några som helst protester. Även i hagen har hon kunnat bli lämnad. Kanske vandrat lite, men inte sprungit eller skrikit eller så.

Nu plötsligt blir hon hysterisk både om hon är ensam i hagen eller inne i boxen. Det går bra att ha henne i gången och göra iordning henne. Men så fort hon kommer in i boxen flippar hon (även om det är en häst i stallets andra ände som hon kan se men inte direkt prata med). Hon sparkar bakut i väggarna, skriker och far runt, runt och halvstegrar sig mot boxdörren som är öppen upptill. Tar vi in grannen så blir hon cool direkt.
Lämnas hon i hagen nu så springer hon sig sjöblöt... Vet inte alls varför hon blivit på detta sätt. Inget har ändrats direkt, mer än möjligtvis att det går fler hästar i hagen nu än tidigare då hon bara hade en kompis.

Ska nu snart byta stall och är orolig att hennes beteende ska bli ett problem.
Måste försöka träna henne lite, men jag är ju livrädd att hon ska försöka klättra ut och då skada sig istället. Hästar äro outgrundliga..:crazy:

Min förra häst var exakt likadan förutom att han nöjde sig med en shettis. Jag kunde ta in honom i stallet själv och göra iordning för ridning men inte lämna honom själv i boxen. Min häst var gammal och även om han blev bättre med tiden så gick det aldrig helt att "bota".

Min häst fick helt enkelt vara ute om alla andra skulle rida ut. Han var lika orolig ute men där travade han bara fram och tillbaka efter staketet och gnäggade. Ställde man in honom så försökte han hoppa ut och skadade bara sig själv. Obs att vi hade en hingsthage med väldigt högt staket gjort av stora stockar så han försökte aldrig ens hoppa över.

För att träna honom gjorde jag så att jag tog in honom en stund innan de andra. gav honom hö och så under uppsikt fick han vara inne själv en stund. Dessa stunder kunde göras längre och längre. Han visste att det var dags att gå in för kvällen och att de andra skulle komma snart så det gick faktiskt riktigt bra. Andra tider på dygnet funkade inte det. Att bli lämnad i stallet gick heller inte. Någon gång när jag ändå skulle vara i stallet och kompisen bara skulle rida en kort skrittrunda på 20 min så passade jag på att öva istället för att släppa ut honom. Det bästa var att bara stå tyst och lugn utanför boxen. Han blev bara värre om man försökte säga till honom eller lugna honom. Däremot funkade det inte om jag gick längre än två meter från boxen.

När jag köpte min nya häst såg jag till att köpa en som kunde stå inne själv. Det gör det hela lite lättare. Hoppas din häst blir lite bättre eller att du kommer på nån lösning som funkar. Lycka till

Din tränare är klok om än det går till överdrift en aning.

Det finns ingen anledning att gå bara 100 m- OM det inte är ett föl vi pratar om.
Om hästen får vara med sin matte på en rolig tur så skapar man det där bandet- som många bara har med sina hästkompisar.
Hästar tycker att det är kul att komma ut o se lite av världen- om det är en positiv erfarenhet.

Mina har jäkligt bråttom UT i skogen, men inte lika mkt hemåt.

Min är inte lugn en sekund, han verkar inte lita ett dugg på mig när jag sitter på honom. Det spelar ingen roll om jag rider en kvart, en timme, ute i skogen eller på ridplan. Han visar samma mönster. I och för sig har vi väl kommit en bit, från början var han knappt ridbar och skenade. Nu tycker jag att han skrittskenar. Det är svårt att förklara. Han skälver och är inte ett dugg medveten om mig.
Häromkvällen åkte jag av, jag red barbacka och han reste sig i frustration (insåg när jag kom tillbaka till stallet att i samma veva som jag åkte av, började någon att ta in de andra hästarna, ESP eller bara god hörsel???). Vad som ter sig lite lustigt är att när jag helt plötsligt är på backen, blir han nästan lite förvånad, som att; "nämen är du här, åh, det var skönt".
Jag kämpar med tålamodet...

Haha, ibland begriper jag mig inte på hästarna :p
Idag när jag kom till stallet så stod min pålle ensam i stallet med shettisen, de andra två var ute och red (och hade inte ringt mig om det fast jag bett dom :devil:)
Ohno! tänkte jag, men min lilla häst var lugnet själv. Han stod i boxen och kollade bara på mig när jag kom. Där kan vi ju säga att jag blev paff :o
han gnäggade bara lite på den tiden han var själv (en timme typ)
Kan ju tillägga att jag inte hunnit träna nånting än i princip :angel:
Men ändå så kan han helt plötsligt vara ensam i stallet, och han hade stått inne när de andra gick ut dessutom, wiihii! :banana:
Roliga djur vi håller på med :love:

Men återigen tack alla för hjälpen med tips och så :bow:
det är väl lika bra jag tränar ändå med honom, så det inte kommer tillbaka :D

Kan ju säga att jag har ungefär samma problem med mina hästar. Om den ena är själv i hagen springer den runt som en galning och i boxen blir hon helt galen så fort jag bara går utanför dörren...för att hon överhuvudtaget ska vara lugn måste den andra hästen vara i stallet med. Rida funkar hur bra som helst om man inte försöker ta en extra runda med henne, elr inte ser kompisen. Det funkade en gång när hon var pigg och sprang rundan 2 gånger när den andra gick (är en liten omväg på rundan). Min lilla häst har funkat jätte bra innan, så länge hon har haft något att äta, men nu verkar hon har blivit "smittad" hon är helt lugn i människosällskap men när man varit ute med den andra så är hon lite stirrig, och har gnäggat lite efter sin försvunna kompis, men det är helt hanterbart, men om hon är ute själv har hon varit lite orolig och vågar nu inte ha henne själv eftersom jag vet att hon kan krypa under staketet. Är det någon som har något bra tips på det här, eftersom det bara är dessa 2 hästar i stallet och jag inte kan motionera båda samtidigt hela tiden funkar det inte...man kan ju träna men min galning till häst får fullständig panik om den andra står utanför dörren och ändå ser hon henne. Tacksam för alla tips!! :D

Snälla hjälp! Jag har fått ett stort problem.. :cry:
Min häst kan inte bli lämnad ensam (alltså ensam häst) i stallet :crazy:
Förut har det gått bra för då var det så många hästar i stallet att han aldrig blev själv, men nu har alla flyttat och i helgen flyttade en häst så att det nu bara är min häst och två till hästar, och en shetlandsponny. Så rider de andra två tillsammans så blir min pålle själv och han får panik.. :cry: (även om shettisen är kvar inne)

Han kan vara själv inne om man tar in honom, lite orolig blir han men det går bra. Det är just när de andra hästarna går ut och han blir själv som han blir tokig, han stegrar i boxen och vill hoppa ut nästan :eek:

Vad kan detta beteende bero på? har tänkt på massa saker men skulle vara kul att höra vad ni andra har för erfarenheter :) min häst är en valack, ganska hingstig och de andra hästarna är ston (shettisen är valack) och han har tidigare varit ridskolehäst.

Och, viktigast av allt, hur kan jag göra för att träna bort det och/eller förhindra det?

Jättetacksam för all hjälp :bow:

Min häst var likadan men nästan värre. boxdörren gick väll till manken ungefär men den hppade hon över om hon blev lämnad. två eller tre gånger fick jag hämta henen runt omkring springandes på stallplanen.

ibland kunde jag inte ens ta in henne i stallet om hon såg att hon var enda hästen så vände hon direkt när vi skulle in i sstallet genom dörren och vägrade gå in. efter mycekt mutande, godis,spö, skrik, slag, svett och tårar så gav jag upp och band upp henne utanför stallet och gjorde i ordningen henne där om det var så att hon var ensam.

om hästen är äldre så tror jag tyvärr inte att träning kommer göra något. visst, om du tränar varje dag i flera månader, men orkar man? istället tycker jag att du ska hitta ett sätt att undvika att hon blir ensam. byt stall eller säg till dom som står i stallet att ställe ut din häst i hagen om båda rider ut eller nått sånt som fungerar.

vad glad jag är att jag hittade denna tråden! Jag har precis flyttat till ett annat stall med min häst som tidigare varit lektionshäst , och hon blir knäpp och står och gapar o skriker och hoppar rundor i boxen om hon blir lämnad ensam. Känns som att alla tror jag är dum i huvudet för jag lämnar kvar min häst där ensam när hon beter sig så.

men ja, gud så skönt att höra hur andra har gjort som har haft samma problem! då vet jag att jag gör rätt :) hoppas på bättre tider haha ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka