Panik, min häst kan inte bli lämnad ensam i stallet!

L

LuckyLuke

Snälla hjälp! Jag har fått ett stort problem.. :cry:
Min häst kan inte bli lämnad ensam (alltså ensam häst) i stallet :crazy:
Förut har det gått bra för då var det så många hästar i stallet att han aldrig blev själv, men nu har alla flyttat och i helgen flyttade en häst så att det nu bara är min häst och två till hästar, och en shetlandsponny. Så rider de andra två tillsammans så blir min pålle själv och han får panik.. :cry: (även om shettisen är kvar inne)

Han kan vara själv inne om man tar in honom, lite orolig blir han men det går bra. Det är just när de andra hästarna går ut och han blir själv som han blir tokig, han stegrar i boxen och vill hoppa ut nästan :eek:

Vad kan detta beteende bero på? har tänkt på massa saker men skulle vara kul att höra vad ni andra har för erfarenheter :) min häst är en valack, ganska hingstig och de andra hästarna är ston (shettisen är valack) och han har tidigare varit ridskolehäst.

Och, viktigast av allt, hur kan jag göra för att träna bort det och/eller förhindra det?

Jättetacksam för all hjälp :bow:

Sv: Panik, min häst kan inte bli lämnad ensam i stallet!

intressant, jag har ett sto som gör exakt likadant,,, jag bevakar tråden för tips...:-)

Din häst har troligen aldrig stått själv i stall och således inte lärt sig att det är ofarligt och helt ok. Dessutom är det alltid värre att ta flocken från hästen än att ta hästen från flocken. Så när hans flock går ifrån honom och han blir ensam kvar och inte kan följa med (han verkar ju inte räkna shettisen som fullgott sällskap tyvärr) så får han givetvis panik. Du säger att det går något bättre när du tar in honom själv, dvs gör tvärtom och "tar hästen från flocken" istället.
Jag har precis lärt min unghäst att stå själv i stallet och hon trodde också att det var livsfarligt först.
Du får nog börja från början och lära honom att stå själv i stallet.Gör då så att du tar in honom själv, ge honom lite hö, och stanna i stallet. Några minuter bara de första gångerna. När han tycker att detta är ganska ok går du ut ur stallet och lämnar honom själv i några minuter. Håll dig i närheten dock så att du hör om han får panik därinne för det är inte meningen. Öka tiden efter hand men låt honom inte uppleva att det blir obehagligt länge att vara själv. Se till att det finns lite hö så att han har något annat att göra än att fundera på att han är själv. Förhoppningsvis börjar han så småningom inse att det är rätt trevligt att vara i stallet.
Jag övade så här med min unghäst och det tog cirka en månad från fullständig panik över att bli lämnad själv i stallet till att hon nu kan stå inne själv i timmar och bryr sig heller inte om att andra hästar lämnar stallet när hon står inne.
Oj, vilket långt inlägg det blev men hoppas att det var till någon hjälp.

/Arwen

Jag har träffat på ett par hästar som inte kan vara själva och har några teorier om detta. Mina tankar och åsikter kanske en del tycker är helt upp åt väggarna men här kommer de i alla fall.

Först och främst så är ju hästen ett flockdjur, en ensam häst är ett lätt byte och instinkten säger till hästen att inte lämna flocken och i alla lägen följa flocken.
Men så kan vi ju inte ha det därför måste vi träna hästen att vara själv, helst redan som unghäst. Jag praktiserade på ett naturbruksgymnasium med uppfödning och unghästar och där hanterades unghästarna så gott som alltid i par eller i par plus en äldre häst. Detta gjordes av säkerhetsskäl då det är ganska riskfyllt att ge sig ut själv på en ung osäker häst. Men nackdelen (en stor sådan) blev ju att hästarna aldrig lärde sig att vara själva med människan. Eftersom det var ett ganska stort stall så hände det i stort sett heller aldrig att en enda häst ställdes in själv i sin box.

Jag vet många unghästtränare/uppfödare som aktivt tränar hästarna att vara själva men tyvärr gäller det nog inte alla.

Det var den unga hästen det. Om nu unghästen aldrig lärt sig vara själv och dessutom är låg i rang säger flockinstinkten att jag måste vara vaksam och följa med annars kanske flocken lämnar mig. En ranghög häst är ju van vid att de flesta följer efter den högst i rang. De med lägst rang får gå sist och blir ibland undan knuffade. Och löper i vilt tillstånd störst risk att bli anfallna. Därför blir många hästar mycket upprörda när flocken går iväg och de blir lämnade kvar till sitt öde. Många hästar accepterar mycket bättre att lämna flocken än om flocken lämnar dem.

Ridskole hästar är ett litet kapitel för sig, de är så gott som aldrig själva. De rids i grupp, tas oftast in i grupp och har alltid flockens trygghet. Även om hästen som unghäst har lärt sig vara själv kan de efter många år då de aldrig är själva glömma bort att det inte var så farligt att vara själva.

Jag har ett sto jag köpte när hon var elva, import från Polen. Jag har inte en aning om vad hon varit med om, men hon kan icke var själv varken i hage eller stall. I början hade jag stora problem att få henne att lämna flocken och följa med in i stallet för att bli sadlad inför en ridtur. Mycket känslig och nervig häst. Hon är låg i rang och att bli arg på henne gör bara saker och ting tio resor värre.

Med stort tålamod och rutiner följer hon idag snällt med in och står lungt i stallgången när de andra hästarna går kvar i hagen. Försöker man lämna henne själv i hagen spränger hon staketet, ställer man in henne i boxen blir hon orolig och reser sig, gnäggar, skrapar och stimmar runt.
Men har hon inte blivit riden på ett tag, hon har varit långtidsskadad två gånger, så får man lite grann börja om från början. Jag har numera accepterat att hon inte kan vara själv och eftersom jag har eget stall behöver jag heller inte sätta henne i den situationen.

TS Går alla hästarna i samma hage? När den andra två går ut ser din häst shettisen då? Vet du vem som är högst i rang?

Jag håller helt med Arwen. De lär sig med träning. Bra inlägg.

Träna på så blir det nog bra, en ridskolehäst har ju sällan tränat på att vara ensam. Man får ha lite is i magen.

Men ha den inte ensam i hagen, då kan det bli elände att han springer igenom staket och skadar sig.

Vissa hästar kan nog av olika anledningar inte lära sig. Vi har en ponny som är så. Vi har haft henne i 2½ år, och hon har varit likadan hela tiden.

Det är inget problem att rida henne själv, att ta in och vara i stallet själv när man håller på med henne. Men blir hon lämnad i hagen eller boxen springer hon tills hon är genomsvett. Hon försöker inte hoppa över eller så, men springer...

Kommer man och tar henne i hagen då blir hon lugn igen, det räcker alltså med en människa som sällskap:crazy:

Så det får vara så, ibland måste man ju lämna henne ensam, och så länge hon inte skadar sig så får hon väl springa en stund då.

Jag vill också ha tips eftersom min häst är likadan. Han är hur lugn som helst om jag tar in honom och ställer honom själv i stallet men blir hyperstressad om han blir lämnad av de andra hästarna.
I hagen är det ganska ok även om han springer en del och gnäggar konstant men i stallet är det värre. Av den anledningen brukar vi släppa ut honom först i hagen. För ett par veckor sedan var det någon som "glömde" det och PANG!! Där rök både gallret och fönsterrutan i hans box. Inte så kul!

Så...hur tränar man det här så att det blir hanterbart?

När jag skulle på tävling i höstas så skulle min häst av förklarliga skäl inte gå med dom andra hästarna ut i hagen. Det löste jag genom att ta med min häst ut samtidigt som de andra, gick en kort sväng förbi hagen och in igen. Då gick det alldeles utmärkt eftersom han hade koll på var de andra hästarna befann sig.

Hästar är flockdjur så det är väl inte så konstigt om en häst blir orolig om resten av flocken lämnar den kvar. Det kallas för instinkter. Visst, man kan lära en häst att vara själva vissa stunder men det är ändå onaturligt för dom.

Tack allihop för massa bra tips! :) :love:
skönt att höra att man inte är ensam :)

det blir till att börja träna med honom direkt, hihi :D

Snowball: Han går tillsammans med ett av stona och shettisen, det andra stoet går själv. Förut när de gick i samma hage i somras så var båda stona högre i rang än min häst, det han går med nu är det fortfarande, men min häst är högre i rang än shettisen :)
Och när de är i stallet så ser han i för sig inte shettisen, för den syns inte över boxväggen, men en gång när han var själv så ledde jag fram shettisen till min häst så de skulle se varann, först blev han lite nyfiken, men sen blev han tokig igen..

Men återigen tack alla för hjälpen! :bow: kom gärna med flera tips :banana:

Om det går prova att ställ shettisen i boxen bredvid. Det kan hjälpa, står shettisen på stallgången så tror säkert din häst att shettisen också ska försvinna snart.

Mitt gamla sto till exempel, som är livrädd att bli själv, blir ganska orolig när jag tar fram flockledaren i stallgången. För det är ett tecken på att man ska iväg med den hästen som står i stallgången.

Hon är lite knepig min gamla märr. Hon går oftast lös in från hagen, hon skulle aldrig få för sig att rymma. Men hon vill inte gå in i sin box förrän alla andra är instängda. Hon står i stalldörren och tittar in tills alla andras dörrar är stängda. Sen går hon in och då behöver man inte stänga om henne för hon stannar i sin box så länge alla andra är inne

Senast ändrad:

Troligtvis har inte din häst stått så mycket själv överhuvudtaget.

För att vänja honom vid ensamhet får du givetvis träna honom på att stå ensam i boxen, i hagen.
Gå långsamt framåt , och du kommer reda ut situationen.

Lycka till

min förra häst var nog inte häst då, han stod mer än gärna i boxen, dörren kunde vara öppen och andra hästar gick ut.
han stod nästan hellre i boxen än hagen ibland (var inte mobbad i hagen)
;)

Har ett precis likadant sto själv. Jag trodde att hon var ensam i världen om att inte anse att en shettis är dugligt sällskap. Hon är hög i rang. Jag passar på att öva när hästarna ska ut i hagen. Jag tar de andra först och henne sist. Då får hon stå ut med att vara ensam i stallet bara ett par minuter. Det är ett himla hoolaballo där inne tills man kommer och hämtar henne, men på ett par minuter hinner hon inte ställa till med några större katastrofer. Jag märker direkt när jag inte övat med utsläppet på ett tag, då blir det genast sämre. Jag tror aldrig att hon kommer att bli helt okomplicerad att lämna själv, men jag försöker hålla det på en hanterbar nivå.

Skulle du då kunna ge mig tips på hur jag kan träna min ungpony. Lämnas hon själv i hagen springer hon fram och tillbaka hela tiden och i boxen reser hon sig gång på gång. Då jag har ett eget stall måste jag lämna henne själv den tiden jag rider(har jag möjlighet rider jag så hon ser mig/hästen). Jag tar alltid ut hästarna tillsammans (vill inte väka ägaren till stallet jag hyr då hästarna skriker efter varnadre, utsläpp 0600), och in släpp varierar jag med att ta in henne först/sist/tillsammans.

Så länge jag e i stallet e hon relativt lung, springer bara runt lite i boxen och skriker.

Så hur kan jag träna bort detta?

Jag har haft min i ett och ett halvt år nu. I början var det rent bedrövligt, han litade inte alls på mig. När jag tog in honom ensam var han helt galen, så fort jag tog ett steg ifrån honom stergrade han sig, han kunde stå på bakbenen hur länge som helst. Det gick inte borsta honom, kratsa hovarna var inte att tänka på (för att överhuvudtaget kunna kolla hovarna och borsta på honom tog jag med mig grejorna ut i hagen, vilket funkade och vilket säkert gjorde att vi lärde känna varandra). Han bajsade ner hela gången och kunde kissa ett par gånger av nervositet och han var genomvåt av svett.
Jag hade inte hållit på med ledarskap tidigare bara varit på någon enstaka kurs men jag knåpade ihop lite egna övningar: t ex gjorde jag hinderbanor i stallet med sådant som han tyckte var läskigt; balplast, höpåsar, vattentunnor, spånbalar, slangen... så gick vi runt där, backade gjorde halt, stod stilla vid sakerna och han belv så småningom lugnare. Jag tror att lika mycket som han accepterade alla prylar så stärktes mitt ledarskap och han litade mer på mig.
Nu har jag honom lös i gången, han är sällan helt stilla och jag får han enorma mängder tålamod för att korrigera honom, men han river inte stallet, han känns mest nyfiken (drar gärna mulen längs greparna så allt far i golvet, bra miljöträning =) för han är hemskt skvättig).
Han blir fortfarande hemskt upprörd om någon, häst eller människa går ut genom dörren och jag skulle inte kunna lämna honom ensam i boxen, en ordinerad boxvila skulle vara en mardröm.
Han blir väldigt orolig om han blir lämnad ensam i hagen och springer fram och tillbaka tills iallafall en häst är tillbaka.
Så, han är mycket lugnare, men vissa beteenden, som den här extrema flockbundenheten tror jag är svår att träna bort. Min tränare har nämnt att man kanske skulle ha honom ensam, helt ensam en månad men det är ju inte det enklaste, att ta med sig hästen bort en månad, menar jag.
Ja, ett litet övningstips fick du, i övrigt tycker jag att du ska göra en massa ledarskapsövningar. Jag efterlyser även idéer på hur vi kan "bota" denna flockbundenhet!

haha, vilken gullig häst du har :love:

jag ska absolut prova ha shettisen i box istället för det är ju klart att min häst tror att han ska gå iväg när han står på stallgången :)
va smart :bow:

okej, jag kanske också kan öva med utsläppet, fast det blir bara på helgerna för det är bara då jag tar ut alla hästar... :)
Som det är nu så tar jag alltid ut min häst som nummer två eller tre av fyra :o

Hur reagerar din häst när den går ut som nr 2-3 då (som du gör nu)? För så tränade jag min häst i början. Hon blev orolig när man tog ut de andra men då hade hon alltid en häst kvar så hon gick ut näst sist och när de vänjer sig vid det så är det lite lättare att ta dem sist så som 123456 sa :) Mycket träning är säkert det bästa! Min häst hatade att stå ensam i boxen och naturligtvis så skadade hon sig och det blev boxvila, jag tänkte att detta går ALDRIG eftersom hon bara kunde få sällskap på natten och sedan gick den hästen ut men hon var helt underbar, nästan så man kunde tro att hon förstod. Lite orolig men aldrig problem. :) Detta fick mej att tänka att vi kanske fjäskar lite väl mycket med dom små sötnosarna.. Om du tränar din häst på att stå kvar när de andra går ut, se till att vara "upptagen" hela tiden och inte svansa runt och titta nervöst på henne. Sopa golvet, fixa hö, smörj träns.. :)

Min fd häst var så. Jättejobbigt. Han vart stressad även av att bli intagen själv. Att ta ut alla andra innan honom var inte ett alternativ, då gick han knappt hantera, eller jo men han va jättejobbig. Han trivdes med de andra inne, fast en häst var hästilsk och dom gillade inte varann :P Men det va ändå bra rutiner och ett lugnt stall och så så jag trodde han va sån. Sen bytte jag stall, då vart han lugn som en filbunke. Stod snällt och GLATT inne oavsett själv eller inte eller om alla andra blev utsläppta och inte han. Det va underbart, det var som om han var mycket lugnare över allt där. Och ingen häst som stressade upp honom (alla som stod där va sådär lugna). Så för mig löste det sig på så sätt.

Ja, du, det där är ett jobbigt problem...
Mina erfarenheter säger, liksom andras, att det är svårt att träna bort och väldigt individberoende.
Min gamla tant på 20 år har jag haft sedan hon var 7 år. Hon har varit topptränad, stått i olika stall, alltid haft utevistelse med andra hästar, rest, tävlat, varit fölmärr, gått i flock....
Hon har ALLTID blivit helt hysterisk om hon blivit lämnad av "sin kompis", som kan ha varit någon boxgranne på tillfällig tävlingsuppstallning,eller någon i stallet som hon inte gått i hagen med ens...Bara att ta en av de 10 hästarna i stallet och ställa upp på gången för att verka kan få igång henne. Hon behöver inte ens bli lämnad ensam för att bli helt svettig och stå och skrika. Samma sak har det varit tidigare i hagen, men det har blivit bättre av någon anledning.
Och jag har tränat de här 13 åren:grin:, tro mig, och inte gett mig. Hon har fått gapa sig hes och har aldrig fått belöning för sitt beteende men är likadan ändå. Jag tar gärna emot tips för att få bort eländet...
Inget av hennes föl har tagit efter, tack och lov, är inte det konstigt?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka