Panik hjälp! paddar.

S

sararara

Snälla hjälp mig!

Jag tar för tillfället (4v) hand om en häst åt min kompis, hon har åkt iväg och är omöjlig att få tag på (vilket jag visste innan).

Nu är det så att hästen har vanligtvis en padd (ont i rygg) men har tappat bort den och hon sa till mig att lägga ett vikt schabrak under isället, kan detta verkligen vara bra?

Eller ska jag åka och köpa en billigare padd tills hon kommer hem? Spelar det någon roll vilken stolek jag ska ha på den, eller ska man ta hjälp av någon som ser hur padden ligger? Eller räcker det om jag köper en liknande padd?

Det finns ingen i stallet man kan ta hjälp /eller fråga om detta, för alla är fruktansvärt otrevliga och ego.

Hoppas på er hjälp därute :)

tack på förhand kramar sara!

Sv: Panik hjälp! paddar.

Hej!!

Det bästa skulle ju absolut vara en pad, en vanlig padd som ligger mellan sadel och vojlock...tycker annars det låter som det kan bli knöligt osv..om du inte har en väligt tjock vojlock tex..
Lycka till

Hej!

Håller med föregående talare, padd är nog det bästa. Krångligt med ett vikt schabrak som kanske inte ligger stilla osv. Helst en fårskinnspadd om jag fick välja, men de är ju dyra (400:- - 800:- typ). Kanske en billigare variant? Om din kompis har tappat bort sin behöver hon väl en ny sen? Och om hästen har ont i ryggen borde hon väl vara mån om att sadeln ligger OK? Finns ju skapligt billiga varianter i "fuskfårskinn" osv.

Såg att det fanns två begagnade paddar ute på en av de stora auktionssidorna på här internet. Den ena kostade 50:-, en sådan där neoprensak, den andra en teddyvariant för 100:-.

Ett annat alternativ är ju att rida hästen barbacka om den är snäll och inte för vass...

//tina_tiger

Rida barbacka på en häst som ont i ryggen har jag blitt avrådd till av vetrinär. Köp en ny pad.;)

OKej tack. Men är det dumt att rida med ett schabrak som är vikt då? Alltså kan det göra att han får mer ont i ryggen eller något sådant?

Blir lite orolig om jag ska köpa en padd, kommer det att bli bättre än ett schabrak? Blir lite orolig om man köper en billigare variant att den inte ska duga och det kanske är bättre med ett schabrak iallafall?

Jag vet inte , tycker det är så svårt. För det absolut sista jag vill är att göra fel och hästen inet ska må bra för det.

Funderar på en sådanhär till? Skulle det funka tror ni?

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1152

tack snälla som svarar :) tacksam för alla hjälp!

Hej!

Jag tycker att det är fint att du verkligen vill göra vad som är rätt, både för din kompis och för hästen. Om du hade skött om min häst så skulle jag varit stolt över dig!

Ett dubbelvikt schabrak skull INTE jag vilja ha under sadeln på min häst. Det är inte gjort för att vara dubbelt och gör nog bara mer skada än nytta.

Köp du en pad i stället, av den typ som nu är borttappad. Spara kvittot - för jag tycker faktiskt att ägaren kan betala dig för det sen när hon kommer hem.

Lycka till!

Jag har köpt en billig padd nu, runt 100 lappen, tänkte att det får duga så länge iallafall. Men den förra var en mycket dyrare och antagligen bättre i teddy. Men den jag köpte var i nått annat material, men ullit ändå. Hoppas verkligen det funkar!

Jag kan väl inte göra hans rygg sämre för att det inte är samma material osv?

tack för alla svar! guld värda

Ja vad bra, Och nej du gör inte hans rygg sämre tvärtom det blr ju mjukare och mer stötdämpande..givetvis är den andra padden bättre av fårskinn men denna går lika bra så länge, tycker inte du ska kosta på ngt dyrare då det inte är din häst...Lycka till nu

Jag tycker att du har hittat en bra lösning på problemet! Ett dubbelvikt schabrak borde inte var speciellt bra i så fall dubbla schabrak men det beror på sadeln. Desto mer man knölar in under sadeln desto vidare bom behöver hästen...

Jaaa men nu till det bästa, padden har kommit fram så nu är allt frid och fröjd, han slipper få ont i ryggen! :) Men kan inte rida nu ändå eftersom han är jättesvullen och har ett sår på benet, men det ger sig :) tack till er alla! <3

Liknande trådar

Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 304
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 528
Senast: Urigurien
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 971
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag behöver hjälp. Jag åkte ner i April för att hämta hem en häst på foder. Och väl där visade det sig att henne som jag skulle...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 474
Senast: Maqurell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka