PANIK! Äter inte efter tandläkarbehandling

T

Tufsen

Ska ringa Strömsholm idag... Idag är det en vecka sedan min häst fick tänderna fixade av en hästtandläkare som var i trakten. Min hovslagare rekommenderade honom. Min häst har inte blivit kollad av en "riktigt" tandläkare på några år, det har varit veterinärer som kollat hans tänder. Det var mkt att göra och jag visste att de kan få ont i några dagar efteråt så han har fått smärtstillande av vet, jag ringde, som inte alls blev glad över detta...

Nu har det gått en hel vecka och jag är jätteorolig. Han försöker äta höet, men tuggar och sedan kommer det ut igen, några få tuggor får han i sig, så han lever typ på betfor, äpplen och havre. Idag gick han ifrån maten t o m. Jag mår skitdåligt, ska hästen DÖ för att jag ville hans bästa och kolla tänderna?

Någon som varit med om liknande?

Hur länge klarar en häst sig på betfor (i mängder) och pyttelite hö?

Jag vet inte vad jag ska göra, vad ska vet. göra när han inte äter pga tänderna? Borde inte ha ont pga smärtstillande.

Varit i kontakt med hästtandläkaren och han säger att i de värsta fallen har det kankse tagit 8 dgr innan hästen äter höet igen och att han måste lära om sig vad gäller tuggningen.

Sv: PANIK! Äter inte efter tandläkarbehandling

kan det inte vara en idé att köpa lusernpellets så att hästen då får i sig lite grovfoder iallafall!
Lusernpellets ska man ju blöta upp, så det borde ju hästen kunna äta om den äter betfor :idea:

Tack, också tänkt på det. Tandläkaren tyckte inte det, det bästa för att få igång tuggandet var torrt, helst grovt hö, men nu börjar vi ju komma i ett läge där jag fasar för hästens liv, så jag gör nog så, ska höra vad de säger på Strömsholm.

Jag är nyfiken på om din sk tandläkare tycker att han gjort ett bra jobb på din häst?!

Vad gjordes med tänderna egentligen? Vad hade denna tandläkare för utbildning och referenser (mer än din hovis)?

Ringde ATG i Borlänge också. Fick tid där idag, kan inte vänta till fredag, känner jag. Låter tiden vara kvar på S åker dit också om det behövs.

Det låter väldigt konstigt tycker jag. När jag haft tandexpert här som tittat på hästarnas tänder samt åtgärdat vissa saker har hästarna öht inte reagerat efteråt.
Det verkar mycket underligt att det skulle ta flera dagar för en häst att lära sig äta igen. Vad i hela friden har han då gjort i hästens mun? Inte ens när jag var med unghästen till klinik och fick vargtänderna borttagna hade han problem med att äta efteråt. Har detta verkligen gått rätt till? Vad gjordes med hästens tänder?

Jag vill än en gång poängtera att jag tror absolut tandläkaren gjorde sitt jobb och jag haft otur, men vill veta om ngn annan varit med om detta. Har behov av att höra så jag kan lugna mig.

D blir jag med... herrejisses! :eek:
Vår 6-åring hade inpackningar + en jätteotäck vargtand som DV(med spec.utb på tänder) åtgärdade. Det var mkt pill, tog lång tid och innebar också att han måste "ändra tuggmönster". Han åt utan varken smärtstillande eller problem så snart han var pigg nog att vara ute (dvs några timmar).

Hoppas TS får hjälp att fixa detta så att inte den där jäkla "tandläkaren" sabbat nått permanent.. Hoppas också att TS har råd att betala för detta själv, för jag skulle som sagt inte tro att försäkringen täcker sånt.

Personligen skulle jag inte accepterat att hästen hade tuggproblem mer än ett dygn efter behandling, de brukar ju kunna äta med frakturer och allt möjligt, vilket gör att man undrar VAD som hänt i den stackarens mun? :cry:

TS, håller tummarna för er!

Hejsan!
Så jättesynd att det blev tokigt med dina hästar! Hör med tandläkaren hur han är försäkrad och tala om för hnm han får betala följdkostnaderna som nu uppstått. Du har ju för dig fått betydligt större kostnader än vad du skulle haft om han gjort rätt från början.

*lånar min egen knapp*
Jag tycker dock att tråden ska få vara kvar. Jag vill gärna höra veterinärens bedömning om vad som har skett.

Åkt och köpt Lucern. Hästen verkade gilla det så jag hämtade mer, då ville han inte ha, började tugga på höet istället, fick kanske i sig 3 tuggor av 10...

raspade han med en vanig rasp eller med maskin?

risken är ju att han slipar ner tänderna för mycket så hästen inte KAN tugga

Jag vill än en gång poängtera att jag tror absolut tandläkaren gjorde sitt jobb och jag haft otur, men vill veta om ngn annan varit med om detta. Har behov av att höra så jag kan lugna mig.

Vad är det som får dig att tro att tandläkaren gjorde sitt jobb (gjorde jobbet på rätt sätt)?
Tandläkaren är till för att göra tuggandet LÄTTARE för hästen, blir det svårare är det något som är galet.

Risken finns ju att tandläkaren har tagit för mycket och förstört hästens tänder :crazy:

'Förhoppningsvis' är det något enklare som tandläkaren bara missat/gjort fel...

Är också väldigt nyfiken på VAD tandläkaren gjorde med hästens tänder.
Du skrev att det var mycket att göra, men inte vad som gjordes..

KL

"If it isn´t broken, don´t mend it" är min paroll.
Om hästen äter bra, skiter bra, och är fin i hullet får den aldrig närkontakt med med div s k hästtandläkare.

Tandläkare, läkare liksom veterinär är en skyddad yrkestitel som bara personer med yrkeslegitimation får använda. Dessa personer kan ställas till svars för sina behandlingar via en ansvarsnämnd.

Häst/djurägare som använder sig av div självutnämnda, alt "diplomerade", "auktoriserade" (av vem kan fråga?) djurbehandlare bär det fulla ansvaret för sina djur (3e part som blir lidande) och kan ställas till svars av djurskyddsskäl och får naturligtvis även bära kostnaderna.

Hästen har inte kunnat äta ordentligt på en vecka!!!

Jag har fått igång en matvägrande häst med lusernhack - det är lite melass på också.
pelletsen har ju tuggmotstånd, den går visserligen att blötlägga, men det är så mycket tillsatser...

Min vet raspade och ja - inte blev det bra. Den är ju 25 snart 26 och är inte så sugen på att tugga hö . men ger jag lite hackad strå så kommer den igång

jag skulle ge extra salt i maten så den inte får kolik när den börjar äta igen - ifall den skulle proppa då

Min har blivit jätteförtjust i betfor, äter din det?
Du får ju prova dig fram vad den kan och vill äta. Den får ju imte svälta ihjäl

När har du tid?

En riktig hästtandläkare säger ju att man inte ska raspa........

Senast ändrad:

ts.
ta in hästen för en genomgång hos veterinär omgående.

om den inte ätit grovfoder på en vecka och fortfarande har så grava problem är det rent och skärt djurplågeri att stå på marken brevid och bevittna detta.

det låter dessutom som att matreflexen håller på att slås ut på din häst, om den går iväg från fodret. det blir som ett plockepinn i hela kroppen på hästen om den inte ätit på så länge.

ta in hästen för utredning. Nu.

Får rysningar när jag hör detta.. Hade en bekant som tog ut en hästtandläkare utbildad i USA och var erkänt duktig bla.. bla.. Slutade också med att hästen inte kunde äta på över en vecka för att tänderna var totalt nedslipade.. Hoppas verkligen att din häst får hjälp snabbt!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Elbe92
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21