*Panik* andas tungt, vill inte äta

Salasolen

Trådstartare
Någon som har någon ide på vad som kan vara fel? kom hem från en idtur nu på kvällen, då vill snutten inte ha någon mat?! :eek: trugar med massa olika saker och vatten men icke. märkr senatt han andas tungt. märkte inget konstigt när jag red. När jag hämtade honom i hagen låg han ner, inget jag tänkte på då eftersom det inte är helt ovanligt. Släppte ut honom för en halvtimme sen och tittad precis till honom. då låg han ned, andades fortfarnde tungt. Tar givetvis ut vet om det inte blir bättre. Det känns ju som det ä alvarlga fel när han inte vill äte mn då borde jag ju märkt något när jag red?!

Sv: *Panik* andas tungt, vill inte äta

Var febern och pulsen normal?
Har du inte tagit de- ta de nu ikväll! Kolla slemhinnors färg...

1

På det du beskriver går det inte att utesluta kolik. Eftersom detta är ett akut tillstånd tycker jag att du ska ringa veterinären på en gång.

Om hästen hade haft en kraftig infektion med feber så borde du ha märkt något under ridturen kan man tycka. Koliksymptomen kan komma och gå litegrann och hästen mådde kanske bättre av att röra på sig.

Ring vet, och fråga om råd, tycker veterinären att det är akut kommer han ut! Var hellre säker och ring!!

letar som en tok men hittar ingen temp! morr... vart kollar man pulsen lättast på en häst som ligger ned? slemhinnor inte min starka sida men tyckte dom såg schyssta ut...

Vid misstänkt kolikanfall bör du kolla dehydreringsgrad, tarmljud vid de olika kolonlägena och jämföra med de normala kontraktionsfrekvenserna (samt bedöma ljudens normalitet), hjärtfrekvens och kvalitet på pulsen, andning, slemhinnor avs färg och kapillär återfyllnad, temp mm. Om du inte tror dig klara ut detta så ring veterinären på en gång.

Och ja, jag är aningens ironisk.:devil:

Lugn! Om jourhavande inte svarar så beror det förmodligen på att hon eller han för närvarande är på ett annat akutfall. Du kommer väl fram till en telefonsvarare? Lämna ett meddelande där du tydligt berättar vem du är, var du kan nås och vilka symptom din häst har. Då ringer de tillbaka så fort de kan, iallfall om vi talar om distriksveterinärerna.

Medan du väntar kan du leda hästen ca 10 min åt gången och låta den vila däremellan.

Det fixar sig säkert, lycka till!

jo jag pratade in ett medelande och hon ringde tillbaka, hon tyckte att jo hon kanske borde komma ut men att det skulle ta 1,5 timme. när det hade gått en timme stod min lilla pålle upp och tyckte till och med att man kunde äta ett par tuggor mat och tempen var något lägre, så jag ringde vet och hon tyckte att vi skulle avvakta då hon ändå inte tyckte han hade generella kolik symptom. Så nu ska jag vänta 30 min och sen ut och tempa igen tänkte jag. Veterinären skulle byta sov ställe så blir han värre är hon bara 15 min bort...
Min stackars baby :cry:

Senast ändrad:

hm.. gud så orolig jag är... m det här skulle vara kolik iaf vad händer då med min snutt?

Hur har det gått? Kolik ska väl egentligen inta vara någon fara, det brukar ju veterinären styra upp hyfsat lätt?
Håller tummarna att pålle är bra nu!

Hej!

Min häst hade liknande symptom i lördags efter en ridtur. Ringde vet. som trodde på kolik och gav kramplösande och B-vitamin. Gick sedan med honom 10 min åt gången 1 gång i timmen hela em/kvällen och han blev snabbt bättre. Hade släppt ut honom på nytt bete morgonen innan som troligen var lite för kraftigt. Han går nu i gamla hagen som är lite mer avbetad.

Hoppas det löste sig med din häst!

Jodå det har gått bra. Ringe inte vet igen eftersom han inblev sämre. hade 39,5 hela natten men vid två när jag var ute var plötsligt gräs inresant och han hadeinget intresse av att ligga ned när vi kom in igen. efter det har jag varit ut typ 4 gånger till och hn har sett piggare och piggare ut =). Nu har han 38,8 och jag släppte precis ut honom till dom andra så nu äter han fö fulla muggar. ringde precis den veterinären vi brukar ha ut och han tyckte inte alls att det hade verat som kolik... han sa direkt infektion. vilket nog kan stämma, han kanske va lite hängig innan jag red mendå är det inte konstigt att febern stiger och att han var helt slut efter ridturen. Fy vad elak jag känner mej som red honom igår.

Skönt att det inte var kolik då!
Men, ska du inte ta ut veterinären för att kolla ev infektion då? Bara undrar, min häst har aldrig haft feber... :crazy: skulle bli jätterädd om han fick det... :(

Jo då, kolik är visst någon fara. Det kan vara dödligt och gå snabbt. Ibland kan inte veterinären klara upp det på plats utan man kan få köra till djursjukhus eller klinik..

Hur har det gått? Kolik ska väl egentligen inta vara någon fara, det brukar ju veterinären styra upp hyfsat lätt?
Håller tummarna att pålle är bra nu!
Kolik kan delas upp i tre huvuvudkategorier:
Den första o största blir bra oberodene av vad man gör eller inte gör omfattar lättare gas o krampkoliker o vossa förstoppningar.
Den andra blir bra efter veterinärbehandling med kramplösande o ev vätska omfattar svårare gas o krampkoliker o många förstoppningar o vissa tarmfellägen.
Den tredje kan man ev klara med operation.
PL

Alla gör vi våra misstag. Var noga att ta tempen varje dag och vänta med att rida den! Är den snuvig eller hostig? Tänk på att ta tempen vid samma tillfälle om den står inne över natten är det bra att ta den på mogonen innan utsläpp...

Jag pratade med vet morgonen efteråt då han börjat äta och tempen sjunkit något. Eftersom han ändå ska komma i morrn tyckte han att jag inte skulle rina ut jour vet om nu inte febern steg. Känns lite jobbigt men vet brukar ju oftast ha rätt... Febern har sjunkit mer under dagen, kollade just och då låg den på 38,4. Och snutten är näsan sig själv igen. Ska bli mycket intressant at se vad vet hittar i morrn. Han har ingen snuva annars hade det ju kännts som en förkylning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar