Pandora bettet!

ronda

Trådstartare
Vad tycker ni om detta ledade bett? Har en häst som är knepig i munnen. Grejar mkt med bettet & lägger tungan över i mellan varven. Kollad i munnen & inga konstigheter. Försöker bara hitta rätt bett helt enkelt & har redan provat ett gäng, vissa bättre än andra, vissa sämre.
Hört att många blivit förtjusta i detta bett, men det är ju rätt dyrt. Så....

Sv: Pandora bettet!

Jag testade det på mitt sto som är en tuggare, hon blev inte lugnare i munnen på det. Lånade det av min kusin som däremot på sitt sto upplevde att hon blev lugnare i munnen.

Det är ett dyrt bett, men det är inte svårt att sälja begagnat om du är missnöjd, då förlorar du bara några hundra istället för tusenlappen.

Ps, topreiters är billigare än det andra märket(vem det nu var som sålde det minns jag inte men det var 500kr dyrare).

Kan knappast ställa sig och orsaka skador i gommen. Ser ut att kunna lägga sig ganska mjukt och böjt över tungan så trycket hamnar på lanerna.
Ganska många "kulor"/delar, kan vara skoj för hästen att leka och slabba med. Kan tänkas öka tuggandet men knappast få hästen att vara stilla med munnen.

Har inte testat, utan enbart kollat via google hur det ser ut.

Ser ut som en variant av ett waterford bett men ser ut som de kan nypa hästen mellan kulorna. Men har aldrig sett bettet live utan bara bilden på Top Reiters hemsida

Använt waterford bett på en häst för en massa år sen och han va väldigt orolig i munnen men trivdes med de

Jag är bettfreak, som dock aldrig testat just det här bettet, och min uppfattning om bett är att överlag så kan man inte veta vad en häst tycker, det varierar massvis. Ett bett som vissa hästar älskar, avskyr andra. Tex Novabettet, min 01:a är känslig med okejar det mesta man slänger in i munnen på henne, men just det försökte hon mer eller mindre spotta ut.

Mao kan vara värt att testa, eller kanske testa ett vanligt waterford, finns ganska billigt på nätet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama