Haha Lysa borstar jag och känner igenom så inga strån börjar trassla sig typ 3-5ggr/dag
![Smiling face with halo :innocent: 😇](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f607.png)
, speciellt om hon varit ute så hon inte har nån fästing som sätter sig. men använder då bara fingrar och mjuk svinhårsborste.
Sen duschas hon regelbundet och kammas för utställning. Och det är just för hon är utställningskatt som jag är lite övernojjig så det aldrig blir nån tova. Men annars så håller hon sin päls väldigt fin själv, är vid pälsfällning som underullet kan tova sig.
Lycko har aldrig varit bra på att tvätta sig, eller han tvättar din snopp, resten får jag sköta. Men blir någon/några gånger i veckan med borste och kam.
Sheldon är ju typ korthårig långhår, men väldigt lättskött. Han behöver jag oftast bara borsta/kamma (och självklart duscha) om han ska med på utställning. Sen blir han borstad om han kommer och vill när jag borstar dom andra, är ju bra massage för kroppen och blir lite mindre päls som ur runt i huset eller som han slickar i sig.
Lova som är väääldigt långhårig brukar sköta pälsen bra, men vid pälsfällning och nu när hon börjat vara ute på landet och blir smutsig så får jag plocka/kamma bort en hel del tovor.
Hon och Lycko brukar bli duschade 2ggr/år och märker stor skillnad efter, pälsen håller sig finare och tovfri i ett par månader efter.
Krullisen (Selkirk rex långhår) känner jag igenom dagligen, men hon verkar ha bra kvalitet och får inga tovor, men kammar igenom pälsen (försiktigt med kam med rullande piggar) ca 2 ggr/vecka. Sen ordentlig men försiktig kamning innan dusch inför utställning.
Vår förra katt, duschades aldrig på sina 15 år, och hon hatade bli borstad så klippte eller rakade bort när det blev tovor.