Pälstappning!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Okashi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 009
O

Okashi

Då jag vet att hästar kan bli känsliga när dom sätter päls till vintern så undrar jag om det är samma sak när dom tappar den?

Sv: Pälstappning!

Det kan det absolut vara, jag har en tant som blir väldigt kinkig för beröring vid fällning.

Det kan det absolut vara, jag har en tant som blir väldigt kinkig för beröring vid fällning.

Jaa för detta är en herre på 15 år som jag precis börjat rida som gör lite grimaser när jag borstar honom o han fäller vääldigt mycket nu...
Vad kan jag göra för att lindra detta?
Haha får ju dåligt samvete juu :crazy:

Är det en fux ? ;)
Har själv alltid sagt att det är en skröna att fuxar skulle vara känsligare .. men har nästan börjat få ge mej i frågan :D ..

Tillbaka till frågan , oavsett färg , så är det väl inte alls så ovanligt att de blir lite känsligare vid både sättning och fällning.

B-vitamin har ju diskuterats nu och då , huruvida det fungerar eller inte ..
men det kan man ju ge om man vill under perioden de fäller ( och sätter ).

Jag har en brun tant och hennes fuxdotter, fuxan har inga besvär bara tanten.

Jag brukar låta bli att borsta så mycket under fällningsperioden, bara ta bort hår. Ska jag rida ser jag till att det är rent där sadel och träns ska vara men struntar i resten.

Okej, nee han e brun :)
Ja jag har oxå hört talas om att man ska ge B-Vitamin, får kolla med ägaren o sen vad hon tycker :D

Tack för alla svar! :laugh:

Det är protein och energi som behövs när hästen sätter päls, villket dom börjar göra typ efter nyår. Redan då bör man se över sin foderstat, och bara för behovet ät täckt så betyder det inte att det räcker. Det är främst proteinet man måste höja upp. Då slipper man många gånger att hästen verkar, slö, matt, glanslös, håröm mm. B vitamin har ingen inverkan på päls. Men det kan öka ämnesomsättningen av kolhydrater. Ju högre förbrukning av kolhydrater, desto större behov av B-vitamin. B vitamintillskott är oftast otillräckligt om hästen har en brist på just B vitamin. Har den det, så är det bättre att ge injektioner. Har hästen alltid obehag vid vårkanten när fällning börjar så är det kanske läge göra undersökning. Att ge bara för givandets skull dämpar ev andra orsaker i stället.

Att fälla päls har hästar alls inget ont av..det gör dom hur lätt som helst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 131
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18