Pälsskötsel?!

J

jesewania

Hej :D
Jag ska snart skaffa en hund, och så här års är det mycket lera och sand, och ganska blött i norrbotten.
Jag funderar på att skaffa en långhårig vovve typ, briard,
och undrar då om man ska duscha, torka kamma osv. varje gång man gått ut med hunden, vilket blir ett par gånger då vi är en aktiv familj. Vi bor nära en sjö, ca. 20-25 meter från huset, och vi har oftast aldrig våran hund i koppel där, förutom om det är andra hundar där.
Och då blir hon rejält blöt och smutsig. (!!!) Men hon är korthårig och behöver bara torkas av, så, kan man göra samma med en långhårig hund? tacksam för svar / jesewania ;)

Sv: Pälsskötsel?!

Nu har jag en pudel, men han blir rejält smutsig och blöt vid dåligt väder. Skulle aldrig orka duscha av efter varje sån tur eftersom det innebär föning också. Brukar bara låta han torka själv och sen försöka rufsa bort torkad lera och sånt skit.

okey ;P när vi varit ute med vovven brukar vi torka av henne i hallen, sen bara släppa lös henne, till soffan osv. (vit soffa! + att våra hundar/hund alltid får sitta i soffan, så det blir knepigt med en smutsig hund!)
tänkte bara, isåfall, var ska jag ha hunden tills den torkat???
på bakgården har vi iofs. staket, men det är ju lika blött där... ( vill absolut inte lämna hunden själv bara för att den är smutsig!)
don't get it^^ :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Mina beardisar (innan jag började ha dom nerklippta) torkade jag av dom noga med handdukar. Sedan fick dammsugaren ta resten som rasade av efter dom torkat. Jag hade införskaffat överdrag till soffan om jag nu tillåter dom att vara där innan dom torkat. Eftersom den är vit hade jag gjort det oavsett pälslängd. Är du noga så räkna med dammsugning minst 1 gång/dag. Är du petnoga så glöm långhåriga hundar.

Okey ;P jag bryr mig inte spec mkt om det kommer sand i soffan, går ju hur lätt som helst att dammsuga bort, det är mest morsan min som surar^^ Får försöka lösa det dära ;D

Är min hund, beardis, skiten efter promenaden så blir det duschen direkt, sedan torka med handdukar och sedan får han torka själv. Borstar inte extra för at han varit blöt.

Å andra sidan är det snö i Norrbotten cirka sex månader per år eller så... (ja, jag bor där ändå...) Så det där med massor av smuts som dras in är högst begränsat till en kort period på våren och hösten.

Mina briarder blir tass-duschade om det är riktigt illa. Annars får de oftast ligga en timme i badrummet, på handdukar och torka. Då ramlar den mesta smutsen av där. Sen så har man ett par veckor då man får dammsuga ett par gånger om dan om man inte vill ha sandlåda inne, men det tror jag gäller för de flesta hundar, oavsett päls.

Sen väljer jag att INTE ha mina hundar i soffan och väldigt begränsat i andra möbler. Jag vill helt enkelt inte ha upp dem när de är som blötast och sandigast, eller då dom löper och eftersom de inte vet skillnaden så är det enklast att de aldrig får komma upp om de inte specifikt får inbjudan.

Mina briarder blir tass-duschade om det är riktigt illa. Annars får de oftast ligga en timme i badrummet, på handdukar och torka. Då ramlar den mesta smutsen av där. Sen så har man ett par veckor då man får dammsuga ett par gånger om dan om man inte vill ha sandlåda inne, men det tror jag gäller för de flesta hundar, oavsett päls.

Sen väljer jag att INTE ha mina hundar i soffan och väldigt begränsat i andra möbler. Jag vill helt enkelt inte ha upp dem när de är som blötast och sandigast, eller då dom löper och eftersom de inte vet skillnaden så är det enklast att de aldrig får komma upp om de inte specifikt får inbjudan.

Så fungerar det här också. (Förutom att jag har den där dammsugsperioden nästan hela året eftersom jag bor i Göteborg. ;) Jag har vanligt kompostgaller som jag sätter upp runt min afghan så får han snällt ligga på tork. Det går inte att ha en dyngsur, lerig afghanpäls överallt i lägenheten. Räcker att han drar in och tappar mossa och sand och pinnar, man behöver ju inte grisa ner mer än nödvändigt. :p

Kommer skaffa sån där regnoverall som täcker hela hunden nu när han blir äldre, han blir verkligen genomblöt på bara fem minuters kissrunda så det känns som det kommer bli så där kul i höst annars. :cool:

Jag har en LH collie som fullkomligt älskar vatten och lera:angel: så han ser ut som hej kom och hjälp mig när det är kasst väder..

Jag handdukstorkar hela honom honom så gott jag kan (har en stor badhandduk + ett X antal mirakeltrasor jag använder) om han är riktigt blöt. Är det mycket grus och dylikt så tvättar jag av bröstet, magen och benen på honom.

Vi är inte sådär petnoga i min lilla familj, så han får vara var han vill därefter.. Även om han fortfarande är lite blöt o grusig:D

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 502
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Nån här med tips på något som är effektivt att få bort all päls med på korthårig hund? Vi är inne i jordens pälsfällning! :crazy: Det är...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: Carolininen
·
Övr. Hund Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 354
Senast: Myrten
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 233
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V