Pälssättning

AliceZeta

Trådstartare
Hur gör ni som har hästar som har det jobbigt under pälssättning?

Sänker nu kraven vid ridning, försöker fortsätta som vanligt eller ställer ni av?

Hur länge brukar era hästar ha det jobbigt?

På våren brukar anpassningen bli att jag rider barbacka eftersom hästen knappt har någon päls då och får skav väldigt lätt. Övriga hästar jag har/har haft brukar jag mest anpassa genom att kolla vilken borste de föredrar. Hade en tidigare som bara ville bli borstad med furminator-liknande borstar till exempel.

På våren brukar anpassningen bli att jag rider barbacka eftersom hästen knappt har någon päls då och får skav väldigt lätt. Övriga hästar jag har/har haft brukar jag mest anpassa genom att kolla vilken borste de föredrar. Hade en tidigare som bara ville bli borstad med furminator-liknande borstar till exempel.
Min tycker det är jobbigt nu, med sadeln, borstning och är slö, seg och spänd när jag rider.
Han är lite rund om magen efter bete och semester och behöver röra på sig, så ställa av nu igen är egentligen inget alternativ...
Tycker ändå det är lite synd om honom nu.

Min tycker det är jobbigt nu, med sadeln, borstning och är slö, seg och spänd när jag rider.
Han är lite rund om magen efter bete och semester och behöver röra på sig, så ställa av nu igen är egentligen inget alternativ...
Tycker ändå det är lite synd om honom nu.

Rid barbacka så blir det en grej mindre att tycka illa om. Och prova en furminator-liknande borste (finns på Hööks).

Boka INTE in massage, är min hästs krav. Och jag, som är lite trög, när jag märker att han är lite kinkig tänker direkt "kanske skulle ta ut massören så han får slappna av lite". Inte okej ;)

Boka INTE in massage, är min hästs krav. Och jag, som är lite trög, när jag märker att han är lite kinkig tänker direkt "kanske skulle ta ut massören så han får slappna av lite". Inte okej ;)
Visst kan det bli fel ibland när vi försöker göra vårt bästa för våra sötnosar :)
Nää någon massör blir det inte denna veckan
Tycker ändå att han va lite lugnare idag så det går åt rätt håll

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästvård har en 6 årig Nordsvensk som har börjat bete sig märkligt vid ridning. Han gnäggar till och bockar lite lätt när jag ber honom göra...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: Lingon
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka