Pälssättning stödfodra

Csillag

Trådstartare
Min häst blev väldigt slö och hängig vid förra pälssättningen och denna gången tänkte jag vara förberedd och stödfodra i tid men när är rätt tid?

Sv: Pälssättning stödfodra

Vi ger extra B-vitamin vid pälssättning/fällning och börjar med det när hästarna börjar fälla.

Det krävs protein vid pälssättning så öka proteingivan. När beror ju på var du bor...jag behöver inte fundera på det riktigt än då mina hästar inte byter päls förrän framåt mars...april...typ...

Min häst blev väldigt slö och hängig vid förra pälssättningen och denna gången tänkte jag vara förberedd och stödfodra i tid men när är rätt tid?

Inte för att jag vet, men tror att den nya pälsen börjar tillverkas redan nu när det har vänt och blir ljusare dagar!
Så om jag hade en häst som har problem vid pälssättning/fällning skulle jag börja med extra protein nu redan!

Jag bor i skåne. Jag ger min jäst som stödfoder.

Men borde man inte börja ge innan fällningen sätter fart? känns som hästen behöver extra protein innan för att få en fin sommarpäls?

Ja om du känner att du behöver öka proteingivan redan nu ska du ju göra det. Natasja svarade bra där.

Det inlägget såg jag inte ens. Men då vet jag. Tack för hjälpen!

Jag ökar proteinintaget runt jul, även ökat lite på energin också. Men vid päls fällning/sättning krävs rätt stora mängder protein man brukar kunna se det genom att de blir väldigt hungriga och verkar inte riktigt belåtna. Men kan avhjälpas med en ökning av intaget.

Sommarpälsen börjar "tillverkas" redan i november-december så vill du hjälpa till får du lov att göra det nu på en gång. Protein är det som ska till

Vad är det jag ska läsa i den då ? När JAG skrev pälssättning menade jag sommarpälsen. Den sätts runt nyår ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon mer som upplever att hästarna är trötta av pälssättningen redan nu? Min är sedan några veckor tillbaka. Till och med kollat temp...
Svar
10
· Visningar
1 120
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama