pälsproblem

Aslan

Trådstartare
Jag har en Finsk lapphund på snart 4 år, kastrerad. Han är en hund som får normal aktivering, går lite kurser på bruks (vi testar det mesta, allt från lydnad till agility och håller nu på med en nybörjarkurs i rally) och på söndagar är det sök eller spår med en grupp i varierande nivåer. Han har en hästnörd till matte så stallvistelse och skogsrundor tillhör vardagen (han är för det mesta lös). Hans matte har även dille på svamp, bär och det mesta man kan hitta i skogen så vi tillbringar mycket tid där. Vi bor på landet och har en stor inhägnad tomt vilken hunden alltid väljer att ligga i om det tillåts. Han är en hund som inte bryr sig om att det spöregnar på honom, han är en hund som gräver ner sig i snödrivorna, han är en hund som trivs bäst ute helt enkelt. Dock ställer hans päls till det för honom. När han blir fuktig/blöt så kliar han sig, vissa gånger mer, andra mindre. Han har aldrig fått våtexem eller något liknande och dom gångerna jag tagit upp det med veterinär så har dom inte direkt rekommenderat något utan mest gett mig tips på vad jag kan göra OM han får typ Hotspots. Jag har köpt ett klådstillande schampo av dem som vi prövat, men utan märkbar effekt. Ibland upplever jag honom som mycket irriterad och besvärad över kliandet, särskilt när han kommer direkt utifrån och in. Och det är typ över hela kroppen Jag brukar oftast föna honom torr och då försvinner besvären oftast inom ett par timmar. Men, jag är dock inte mer än mänsklig och har inte tid att föna honom snustorr varje dag (en finne har gaaaanska bra med päls som tar ett tag att få torr ;)). Just nu känns det som att vi står och stampar. Jag får inga direkta råd av veterinär, hans uppfödare säger håll torr, föna när det behövs och lägg på ett regntäcke när det är blött. Men ska jag ha regntäcke på honom får han ha det ofta och mycket om det ska vara en lösning, och då undrar jag om det verkligen är så bra? Hur påverkas hud och päls och allt utav det? Sen täcker det ju inte allt. Jag har funderat på att raka honom, men det känns inte heller optimalt då vi är mycket utomhus och på vintern bor han gärna i en snödriva, dygnet runt om han bara fick. Jag känner att han behöver sin päls. Finns det någon där ute som har några råd att ge?

Jag hade nog rakat, ärligt talat. Klåda är hemskt, men är det kallt kan man ta på sig täcke (eller rentav overall) när det behövs. Pälsen växer ju ut igen om det inte funkar så bra, dessutom...

Använder du balsam när du badar honom? Schampoo torkar ju alltid ut hud/päls mer eller mindre och (bra) balsam återfuktar. För låg fetthalt i maten eller för lite A-vitamin kan också vara orsak till att huden inte mår så bra som den borde, så det kan vara bra att kolla hur fodret ligger till där.

Att klippa kan både vara en lösning eller förvärra problemet. Men de flesta jag har hört klippt sina spetsar har tyckt det har hjälpt (dock pga värme/fukt på sommaren).

När det gäller att torka hunden finns det genvägar (i arbetsväg iaf) - stänga in hunden i komposthage med kupevärmare och/eller fläktar riktade mot hunden. Inte lika effektivt som att föna men betydligt mindre ansträngande.

Jag använder produkter som veterinär har rekommenderat, och det är ett schampo och balsam. Kommer inte ihåg såhär på rak arm vad det heter men kan kolla det när jag kommer hem.

Jag kan villigt erkänna att jag inte är jättesugen på att klippa ner honom, och enligt min uppfödare så förstör man pälsen på dem = en gång klippt, alltid klippa. Alltså är det inget alternativ att prova, för då måste jag tydligen hålla pälsen kort sen. När jag inte hinner föna honom så är det oftast om jag ska till skolan på morgonen, och då känns det inte bra att ställa honom i komposthage med värmefläkt eller så. Jag är trots allt borta i ca 4 timmar.

Varför jag inte är jättesugen på att klippa ner honom är för att jag är osäker på det där med täcken, det kommer bli ofta och länge han kommer behöva dem i så fall. Sen ska jag inte sticka under stol med att jag tycker om hans päls, klippta Finnar är en mindre trevlig syn (enligt mitt tycke såklart!) men är det de som krävs så skulle jag absolut göra det. Problemet är ju att jag inte vet. Men att chansa och klippa ner honom och det inte blir bättre, den är jag inte så sugen på.

Vi ska in och vaccinera nu om en vecka, så jag har pratat med vet om detta och extra tid är avsatt för oss. Jag tänkte jag skulle ta upp problemet igen och hoppas på att dom kanske kan hjälpa mig mer och tar oss på allvar bättre denna gången.

I och med att han är kastrerad kan det ju vara så att pälsen redan är förstörd, många kastrerade hanhundar får fruktansvärd päls med alldeles för mycket underull.

Kanske kan det blir bättre med rätt foder men annars får du se till att han inte blir blöt (täcke när det regnar ute och aldrig bada), torka noggrant varje gång han blir det minsta blöt eller klippa honom så han kan torka. Klådstillande schampo lindrar ju bara symtomen men gör inget åt orsaken.

Efter ytterligare ett samtal med veterinär så har vi på inrådan faktiskt rakat honom under magen, ljumskarna och armhålorna där dom mesta problemen sitter. Dock tog den maskinen enligt mig lite för mycket (hade gärna lämnat några millimeter) men det här är nog det bästa. Det växer väl ut antar jag. Det enda som jag nu har tänkt på är att han är iskall om magen när han kommer in. Han darrar lätt (kan också vara för att han ännu är lite upprörd och låg efter klippningen då det i te var särskilt poppis) eller så FRYSER han faktiskt? Han har all annan päls kvar tänker jag men jag vet inte. Vad har ni för erfarenheter?

Min hund hade det likadant sedan cirka 1 år sedan tillbaka. Nu har han visserligen kort päls men vi klippte honom och badade med schampoo samt balsam (minns ej vad dem hette) och besvären upphörde. Han har fortfarande lite torr hud men jag upplever störst skillnad efter foderbytet. :)

Ja när du klipper på mage och benen så tappar de en del av sin isolering såväl som sin möjlighet till värmeavgivande. Du kommer nog bli tvungen att ha magtäcken som täcker innan pälsen växer ut en del. Du har inte möjlighet att köpa en riktig superfön istället för att raka? De kostar runt tusenlappen men är värda det utan tvekan. De blåser bort all vätska och hunden är snustorr inom fem minuter efter helkroppsbad. Så om hunden bara varit ute och blivit blöt lär den torka betydligt snabbare än så. Superskönt när de fäller, då kan man blåsa bort allt underull istället för att borsta ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 545
Senast: LelleLilla
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 272
Senast: Mumfie
·
Övr. Hund Har ju ett par gånger kommit upp 'men har du bara problem?' ang Viktor, just för jag ju i princip aldrig postar när det går bra och om...
Svar
4
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Nu skulle jag vilja ha lite hjälp att fundera på varför vovve är så kliig... lite bakgrund: Nu, snart 7 månaders...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 913
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar