Aslan
Trådstartare
Jag har en Finsk lapphund på snart 4 år, kastrerad. Han är en hund som får normal aktivering, går lite kurser på bruks (vi testar det mesta, allt från lydnad till agility och håller nu på med en nybörjarkurs i rally) och på söndagar är det sök eller spår med en grupp i varierande nivåer. Han har en hästnörd till matte så stallvistelse och skogsrundor tillhör vardagen (han är för det mesta lös). Hans matte har även dille på svamp, bär och det mesta man kan hitta i skogen så vi tillbringar mycket tid där. Vi bor på landet och har en stor inhägnad tomt vilken hunden alltid väljer att ligga i om det tillåts. Han är en hund som inte bryr sig om att det spöregnar på honom, han är en hund som gräver ner sig i snödrivorna, han är en hund som trivs bäst ute helt enkelt. Dock ställer hans päls till det för honom. När han blir fuktig/blöt så kliar han sig, vissa gånger mer, andra mindre. Han har aldrig fått våtexem eller något liknande och dom gångerna jag tagit upp det med veterinär så har dom inte direkt rekommenderat något utan mest gett mig tips på vad jag kan göra OM han får typ Hotspots. Jag har köpt ett klådstillande schampo av dem som vi prövat, men utan märkbar effekt. Ibland upplever jag honom som mycket irriterad och besvärad över kliandet, särskilt när han kommer direkt utifrån och in. Och det är typ över hela kroppen Jag brukar oftast föna honom torr och då försvinner besvären oftast inom ett par timmar. Men, jag är dock inte mer än mänsklig och har inte tid att föna honom snustorr varje dag (en finne har gaaaanska bra med päls som tar ett tag att få torr ). Just nu känns det som att vi står och stampar. Jag får inga direkta råd av veterinär, hans uppfödare säger håll torr, föna när det behövs och lägg på ett regntäcke när det är blött. Men ska jag ha regntäcke på honom får han ha det ofta och mycket om det ska vara en lösning, och då undrar jag om det verkligen är så bra? Hur påverkas hud och päls och allt utav det? Sen täcker det ju inte allt. Jag har funderat på att raka honom, men det känns inte heller optimalt då vi är mycket utomhus och på vintern bor han gärna i en snödriva, dygnet runt om han bara fick. Jag känner att han behöver sin päls. Finns det någon där ute som har några råd att ge?