Sv: Resonera kring kliig vovve
7 månader, hur gammal var din när ni konstaterade kvalsterallergi?
Min var i äldsta laget!
Ofast kommer allergin före tre års ålder men min fyller fyra nu i mars och det var i december vi fick reda på det. Jag vet inte hur tidigt det kan komma.
Jag fick en massa utskrifter när jag var till vet. första gången.
Så här skrev min vet om Atopi
Atopi är en medfödd genetisk sjukdom där hunden gör för mycket lgE eller lgGd mot allergener i omgivningen. Allergiska lidanden kan som regel inte botas, bara lindras. Tillståndet blir värre med åren och man måste lära sig att leva på bästa sätt med detta. Hundens besvär kan kontrolleras med en kombination av alla punkter på lista nedan. Att göra bara en sak är inte tillräckligt. Patienten måste förjas upp med jämna mellanrum. Atopiker bör inte användas i avel. En lyckad atopibehandling kräver en motiverad ägare.
Sen efter det följer en massa olika punkter.
Om foderallergi skriver hon bla.
Kan endast undersökas genom att man sätter djuret på en sk. eliminationsdiet under 8 veckor. Det innebär att man måste ge helt nya råvaror under denna tid, så vad ditt djur ätit tidigare måste kontrolleras. Det är alltid en protein som man reagerar på. Vanligt är; ägg, vete, mjölk, nöt och kyckling. Vissa proteiner korsreagerar så tål inte djuret nöt så tål det oftast inte hjort eller lamm heller och sannolikt inte mjölk.
Antingen kan man koka själv med helt nya råvaror, eller så finns det så kallade hydrolyserade foder. Det innebär att man kokat sönder proteinerna i så små mängder att de inte kan kännas igen. Det fungerar på de flesta djur, men ca 15-20 % av djuren kan i alla fall reagera. Då återstår bara att koka själv eller om man kan hitta ett singelproteinfoder som innebär nya råvaror.
Sen står det innom parantes; Om din hund eller katt får minskad klåda efter dieten så göra man en provokation; det innebär att man sätter till en råvara i taget under en vecka tex 1 msk kyckling morgon och kväll, sedan kokt ägg. Och så vidare, tills man har hittat det den inte tål för att förhoppningsvis kunna hitta något bra underhålls foder //M.M leg vet specialskompetens i dermatologi hund och katt
Hoppas du kan få lite tips från det.