Pälsfällning

Sv: Pälsfällning

Min pålle är håröm året runt, men såklart allra värst vid fällning och pälssättning. Han fäller som bara den sedan 2-3 veckor tillbaka och har väldiga problem vid fällningen. Magrar av, blir hängig och pälsen ser för jäklig ut! (kan också nämna att han inte är klippt, pga att det inte går). Jag sprutar honom hos veterinären med B-vitaminspruta varje vår och höst och så ger jag flytande B-vitamin under fällningsperioden. Det är ju ingen fara att ge för mycket B-vitamin, för det som de inte behöver kissar de ut. Jag ger även jäst, som är bra både för päls, hud och mage och kan hjälpa dem att släppa pälsen snabbare. Även jäst innehåller mycket B-vitamin. Man kan ge foderjäst, men enligt veterinär går det även bra med vanlig jäst, alltså såna här gula små kuber som finns i mataffären för ca 1 kr st. Det får min häst och han älskar det! Han får 2 kuber om dagen som jag smular sönder i maten. Jag ger även Linfröolja, som är allmänt bra för pälsen och ger en mycket glansig päls, smatidigt som Linfröoljan tillför lite extra energi, som kan behövas om de blir lite hängiga och glanslösa vid fällningen. Utöver dessa tillskott så ökar jag högivan 1-2 kg under fällningen, eftersom han har lätt för att magra av. Hoppas att något av tipsen kan hjälpa din häst!

Jag rakar av all päls när de ska fälla :eek: :D

Men till tråden så käkar de B-vitamin.

Orkar inte läsa igenom hela tråden, hoppas att ingen frågat redan.. Fick inte något bra svar i en annan tråd så jag provar här. Hoppas det är ok, TS!

Har en kallblodstravare som får en enorm päls under vintern, och är väldigt seg att fälla. Tror ni jag bör ge någonting åt henne? B-vitamin, foderjäst (som väl innehåller B-vitamin?)? Innehåller vetekli B-vitamin? Tänkte i så fall ge ev. tillskott i vetekli, men vill ju inte överdosera, ifall att det skulle finnas B-vitamin i vetekli't också.

Min kbltravare har oxå mkt päls, rena mammuten. Han klipps ganska mkt, nästan året om nu för tiden. Men han är ju 27 år oxå:love:
Får bryggerijäst 1 dl om dagen, året runt. Krafft B-pellets 1 dl så fort jag ser att pälsen börjar lossna. Håller på för det mesta från årskiftet till midsommar och fäller, allra sist lossnar benlurvet.
Hjälper honom att fälla genom att borsta mkt, både med piggborste, gummiskrapa och en hundskrapa. Har beställt hem en Magisk kam som ska vara bra för långhåriga.
Så jäst (foder eller bryggeri) 1-2 dl om dagen och även en hutt flytande b-vitaminer brukar sätta mer fart på fällande.
Veterinären kan även komma och spruta Beviplex, brukar passa på att göra det när han/hon är ändå ute för annat ändamål.

Ingen aning. Min gubbe ratar sådant. Är en mkt kräsen herre.:)
Bryggerijäst eller foderjäst är det mkt b-vitaminer i.

Har hört att bakjäst innehåller någon levande bakterie som är väldigt nyttig, och som inte finns i foderjäst. Har dessutom lättare att få tag på bakjäst, därför jag undrade.

Bakjäst innehåller levande jästsvampar som är bra för tarmfloran. Jag är tveksam till om denna kan hjälpa till vid pälsfällning - ingen aning. Jag är däremot ganska säker på att den inte innehåller bakterier.

Skötisen är/var spårklippt (heter det så? Hals, mage, rumpa e klippta). Började nångång i februari-mars och har fortfarande en del kvar på ben och huvud, dvs där man inte kommer åt med gummiskrapan lika bra :p

De kan bli lite känsliga, reagera om man trycker på ryggen och så.

Ger b-vitamin i flytande form, foderjäst och bakjäst.

Alltihop samtidigt? Blir inte det lite mycket?

Av vilken anledning ger du respektive grej? Vet inte riktigt vad jag bör ge... Alltihop?

Har era hästar oxå börjat fälla ordentligt nu?
Ger ni dom något tillskott för att de ska släppa pälsen bättre? Isf vad för något?

Fällningen är snart över...har rasat som attan och boxbäddarna är numer uppblandade med "pälsbolster". Vita fläckar här och där i hagen avslöjar var dom rullat sig...har inte givit några tillskott. Hade en häst som fick tillskott men han blev nästan sjuk i samband med pälsbyte och han blev bättre med tillskott (B-vitamin, Vetegroddsolja etc.).

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka