Pälsfällning

Hur brukar era hästar reagerar när ni lägger på sadel och rider när dom fäller som allra mest?
Har två ganska långhåriga killar här hemma som det bara rasar hår av just nu och dom verkar vara väldigt besvärade av det. Måste ju klia nått hemskt?:crazy:
Ponnyn är inte är kondis just nu men funderade på att ta en ridtur idag, men det känns så taskigt att lägga på sadel på honom när det verkar klia så mycket på honom. Har ingen lust att rida barbacka idag heller då jag tror det kommer bli fullt ös nu när vi inte varit ute och ridit på ett tag(vårkänslor dessutom).:angel:
Så, märker ni någon skillnad på era hästar nu i pälsfällar tider(att rida alltså) eller är det bara jag som daltar för mycket?:angel::o

Sv: Pälsfällning

Förra året reagerade min häst väldigt mycket under fällningen, så den när det var som värst ställde jag av honom en vecka.
Iår har han inte satt lika mkt päls och har inte börjat fälla det värsta än, mkt möjligt att det blir likadant iår, men jag vet inte det än.
Han blir allmänt grinig både vid hantering och ridning, men det går över när det värsta har fällts av.

Ja... funderer på om jag ska göra samma sak här och bara ta en promenad med honom. Igår lät jag bli att rida för då märktes det att han hade ont av pälsfällningen... Men känns som jag daltar för mycket med honom. Behöver komma igång med ridningen också. Hmm.

Du kan ju prova att rida och se hur det funkar, märker du av pälsfällningen då kan du ju ställa av honom. Så att han inte står och vilar utan anledning och du behöver ha igång honom.

Min häst har börjat fälla ordentligt nu! Har gett honom B-vitamin ett tag, men den tog slut i förrgår, men jag ska kanske köpa mer och ge ett tag till.

dom är precis som vanligt..... har aldrig tänkt på att man skulle behöva ställa av i fällningen. vet ingen som gör så. :crazy:

borsta ordentligt så kliar det inte.

En viss mängd kan sparas i kroppen men framförallt så tas det upp fortare av kroppen om man sprutar det.

KL

måste bara fråga om hästar brukar bli slöa när dom fäller? :S idag när jag red var min ponny väldigt trött, som annars är som en tickande bomb! verkligen en riktig piggelin är hon. Jag red först i paddocken o sedan ner på stranden. på stranden blev hon normal igen, men i paddocken var hon verkligen jätte trött.... ngn som vet?

Min häst blev grinig vid pälssättning och fällning, helt bra med b-vitamintillskott :)

Japp, han har fått en flaska med det. Tyvärr slut nu men.

KL*

Testade att rida iaf. Skrittade bara en promenad. Det gick bra. Vi tog oss en flygtur men det vet jag inte om det berodde på pälsen.:angel:
Bortåt var han som vanligt, hemåt var han dock lite små sur. Men kanske beror på att han fick gå sist då.

Det är inte bara mina som kliar sig väldigt mycket just nu då. Det är det enda sättet jag märker att dom påverkas av det.

#22 Mina pållar är som vanligt vid fällning. :)

#36 Jo, de kan klia sig lite mer, men mest i hagen vad jag har lagt märke till...

B-vitamin här också, han får två små koppar, lika stora som själva locket ungefä, två per dag. Verkar funka bra:)

Min har böjat fälla så smått. Han får B-vitamin, och är sur som ett bi nu....Är alltid väldigt kinkig runt fällingen.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka