pälsfällning

EviTHa

Trådstartare
Vi har ett halvblod som har satt igång att fälla det är inte lite utan nästan värre en till sommaren är det någon som har erfarenhet? Tips på vad man kan ge extra för foder tycker att hon har tappat lite i vikt.

Sv: pälsfällning

Som vanligt så får man utgå från vad man har för grovfoder och se vad man behöver komplettera med.
Så mycket grovfoder (hö, silage, lusern etc) som möjligt, därefter kompletterar man med eventuellt kraftfoder. Har man inte fått analysen än så får man chansa lite och börja med vad hästen har fungerat bra på innan och som kan behövas ändå.

Vid päls-sättning behövs proteiner, lusern är ett bra proteintillskott om man även behöver extra energi eller om man vill öka grovfodergivan.

Träckprov och eventuell avmaskning också om det inte är gjort redan.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka